ISOT vauvat! (9-10kk)
Kaipasin kokemusta mitä ja kuinka paljon isot vauvat syövät, meillä poika syntyi 4,5 kilosena ja painon nousu ei vaan lopu vaikka niin sanotaan että puolen vuodne paikkeilla tyssää ja viimeistää sillon kun alkaa konttamaan. On nyt melkeen 10 kk ja painaa 13 kiloa ja on 84 cm pitkä. (läks konttaamaan 6,5kk) Kokoa riittää...ja mulla on tullut mieleen että annanko liikaa ruokaa? voiko vauva syödä liikaa? mun käsittäkseni syö mitä tarvitsee ja kai meidän poika sitten kuluttaa kun ruoka maistuu?!
Annatteko kaksi kertaa päivässä kasvis-liha/kana sosetta?
Meillä tippuu kaikki ruuat, puurot, vellit, kasvis soseet kanalla ja possulla, ei ole vastaan tullut ruokaa joka ei maistuisi.
On mullakin huolen aiheet ;) toiset huolestuu kun ei syö ja mä kun tuntuu syövän liikaa....
Auttakee!!!
Kommentit (4)
Kiitos vastauksesta, minä jo kerran vastasin mutta oli kuulemma joku häiriö, ehkä sen takia näkyy että on yksi vastaus enenmän?!
Niin, jatko piti tuohon sinun vastauskeen kirjottaa että samoilla ruoka määrillä meillä mennään joten kysynpä sitten että syökö teillä poika edelleen öisin?!
En tiedä miten mahdoton on tuo ruokamäärän tarve kun viime yönä meni kaks kertaa 200 ml maitoa!!!
Pienenpänä nukkui yöt putkeen 11-12 tuntia mutta kun alkoi hampaita puhkeemaan niin yöt muutuivat rikkonaisiksi, nyt syö kerran tai kaks yössä.
Ei syö tuttia ja vesi ei kelpaa, ei auta kuin maito.
huoh- sekin väsyttää.
Mutta kiva tietää että muutkin vauvat syövät hyvin ja paljon...eikö ole muita ????
Heta ja poitsu kohta 10 kk
mulla kans oli " iso " poika. Kasvoi " omilla" käyrillään ja painoi sitten vuoden ikäisenä 15,860kg.Pituuttakin oli sen 84cm. Ja iso on nytkin,kun ikää on jo 14v pituutta yli 180cm ja painoa yli 90kg..Hän oli iso ja söi paljon koko ajan,mutta se tais johtua,siitä, että vatsalaukku venyi laitoksella. Hoitajat antoi lisämaitoa tissin jälkeen punnitessaan poikani, enkä tullut maininneeksi niitä vaipan vaihtokertoja joita oli lukuisia tissin aikana.Sehän veroitti sitä painoa..NOH Poika vaan söi ja oli jo 7kk ikäisenä dieetillä(neuvolan ehdotuksesta painon vuoksi)....Lapsi voi tosiaan syödä " liikaa" , mutta ei kaikki vauvat ole sellaisia.....Meillä esikoisella on vieläkin tuo " paino" ongelma...
Käyrät näyttää aika hyvin tuon " liika" painon. Jos äidinmaito on hyvää jarasvaista se kasvattaa lastakin.....Parivuotiaana se näkyy, onko lapsi ylipainoinen vai ei. Toivottavasti sait vastauksen mietteisiisi...
Meillä on nyt vähän reilut 10kk poika ja kokoa on noin 83cm ja 12kg. Syntyessään oli 4120 ja 53 cm ja tosiaan lujaa on kasvanut. Käyrät loppuu kesken kun niin lujaa mennään!
Meille myös sanottiin joka puolella, että kun liikkeelle lähtee niin kasvu tasoittuu. Toistaiseksi ei ole tasoittunut vaikka kovaa menee jo. Mutta eihän vauva ikuisesti voi noin kasvaa, joten en mä ainakaan ole huolissani. Neuvolassa kasvusta ei oltu lainkaan huolissaan vaan sanottiin, että anna ruokaa vaan kun kerran poika syö.
Liikaa ei tuon ikäistä oikein voi syöttää, kyllä ne stopin tekee kun masu on täynnä. Meillä syödään siten, että aamulla pari desiä puuroa, lounaaksi liharuoka (keittoa, pataa, mitä milloinkin), välipalaksi viiliä/banaania, illalliseksi liha/kalaruokaa ja illalla pari desiä puuroa. Maitoa menee noin 700-800ml lisäksi vuorokaudessa. Neuvolassa pidettiin oikein hyvänä syöntimääränä.
Älä siis ole huolissasi vaan anna vaan ruokaa kun kerran maistuu. Kunhan ruoka on monipuolista ja mukana on tuoreita kasviksia/hedelmiä myös, niin ei ole kyllä syytä huoleen.
Jepuli + santtu