Vinkkejä puolivuotiaan unikouluun + tuttivieroitukseen
Eli tilanne on tämä: tyttö 6,5kk on nukkunut omassa sängyssään omassa huonessa 2-3 kuisesta. Yösyötön jälkeen olen joskus ottanut viereen, jos en ole jaksanut imettää istuallaan. Täysimetystä 5,5 kk eli noin kuukausi on syöty kiinteitä = hedelmäsosettaa aamu/välipalaksi, unien jälkeen purkki suolaista sosetta ja illalla 2dl kaurapuuroa. Ei mahavaivoja. Muut ateriat edelleen rintamaitoa.
Iltapuuron aloittamisen jälkeen muutama yö on mennyt kivasti niin että syö vasta klo 05-06 aamumaidon (täysimetyksen aikana ruokarytmi yötä päivää 3-4 h) ja otan siis silloin viereen. Mutta yleensä käy niin että kun tyttö menee yöunille klo 22 niin klo 1-2 alkaen huudellaan omasta sängystä tutin perään ja välillä huuto ei lopu kuin tissillä. Nälkää tämä ei ole, koska voi ottaa vaan pari imaisua ja jatkaa unia. Ja itku on tosi kiukkuisen oloista eli tuntuu kuin vauva vaatisi tissiä tai viereen pääsemistä. Välillä pelkkä viereen ottaminen riittää - sitten ei enää vaatimalla vaadi maitoa vaan nukkuu kun saa tutin.
Mutta itse alan olla jatkuvasti väsynyt (ei yhtään kokonaista yötä sitten loppuraskauden) ja huomaan jo kiukustuvanikin helpommin (mies saa kuulla kunniansa valitettavan usein kun tulee kotiin viikonlopuksi ja välillä vauvakin ottaa päähän). Eli tilanteeseen kaivataan nyt muutosta. En haluaisi vauvaa jatkuvasti meidän välissäkään öisin pitää kun noin periaatteessa on omaan sänkyyn opetettu ja nukahtaakin sinne itsekseen (meidän sänkyyn ei).
Eli miten saattaa vauva kokonaisiin öihin (ihan ok syöttää aamulla viiden jälkeen ja ottaa silloin viereen tai laittaa takas omaan sänkyyn, mut kun todellinen nälkä ei tässä ole se pulma)? Tassuttelu ei riitä, vauva voi karjua ihan suoraa huutoa yöllä omassa sängyssä kunnes otetaan ylös ja viereen tai tainnutetaan tissillä. Ei rauhoitu syliin pelkästään saatika tassuun tai silittelyyn. Ja kun lisäks huutelee tippuneen tutin perään lukuisia kertoja.
Itse ajattelin niin, että ens viikonloppuna mies saa nousta aina tarjoomaan sitä tuttia (ei auta mun uniin, kun mies ei edes herää ellen sitä herätä vauvan huutaessa) ja katsotaan josko hiljenisi pelkällä tutilla. Jos ei, niin alan olla valmis jo vähän " huudattamaankin" jotta saadaan unirauha taloon. Tuttivieroitus taitaa myös olla edessä, jotta ei tarvii sen tippuneen lutkun perään inistä. Tähänkin vinkkejä otetaan vastaan. Tyttö aloittaa hoidossa ens vuoden alussa, joten nämä isot muutokset toteutan mieluummin ennen sitä etteivät sitten taas lykkäänny pitkälle yli vuoden iän.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (3)
...siinä mielessä että olisi suolalla maustettu mutta siis ihan kunnon ruokaa, yleensä itse tehtyä sosetta. Ja mausteita kyllä niissä jo käytetään joskaa ei suolaa. Itse syödään maustettua (mutta melko suolatonta) ruokaa joten makuihin on vauva tottunut jo äidinmaidossa. Suolaisella tarkoitin korostaa sitä, että hedelmäsoseita en itse laske ruuaksi eikä meillä niitä mainittavia määriä syödäkään.
Ja kyse ei ole pelkästään siitä ettenkö voisi suoda vauvalle läheisyyttä myös öisin (nukun hyvin hänen vieressään) mutta kun mieskin on kotona vaan viikonloput niin jostain se kahdenkeskinen aika on otettava ja se usein on myöhään illalla/öisin (enkä tarkoita pelkkää seksiä) ja sitä voidaan viettää myös sängyssä löhöillen. Lisäksi kun tuo töihin paluu marraskuussa lähenee niin joku järkevä unirytmi on siihen mennessä saatava - sitten kun ei enää voi vetää päiväunia itse.
Mutta olennaiseen siis kaipaan neuvoja eli tuohon " unikouluun" ja mahdolliseen tuttivieroitukseen.
mielestäni öinen kahden imaisun tissittely on enemmäkin (paha) tapa joka jäi täysimetysajoilta kuin todellinen tarve (läheisyyden tai ruuan). Hampaitakin alkanee piakkoin tulla ja siltäkin kannalta yöimetys saisi jäädä.
Anteeksi, jos tarrauduin epäolennaiseen.
Auttaa en ongelmassa osaa, koska itse heräilen myös lapsen kanssa öisin. En kuitenkaan koe sitä ongelmaksi, vaan suon lapselleni läheisyyttä myös öisin, mikäli hän sitä kokee tarvitsevansa. Eri juttu olisi, mikäli kokisin itseni väsyneeksi, kuten sinä. Varmaan silloin koittaisin keksiä muitakin ratkaisuja.
vauva0207: