Kipeä nänni (rinta?)! Apua!
Hei! Minulla meinasi viime viikolla tulla rintatulehdus, eli kahtena eri kertana rintaan tuli kipeä kyhmy. Kotikonsteilla eli lämpimällä hautomalla, tiheällä imetyksellä ja Disperiinillä vaivasta päästiin. Kuitenkin tuon rinnan nänni jäi kipeäksi.
Mikä neuvoksi? (Terveyskeskuslääkäri kehui vain viime viikolla, että oikein olet vaiovaa hoitanut ja että antibioottikuuri määrätään vain, jos on kuumetta.)
Kommentit (5)
Imetyksen ei kuulu sattua. Onko vauvalla varmasti oikea ote, entä onko imetysasento oikein? Jos nämä ovat kunnossa, voi ongelmana olla esim. sammas.
Alussa nännit voivat aristaa, ennenkuin " tottuvat" imetykseen. Nuo mainitut rasvat on erittäin toimivia. Oletko kokeillut rintakumia?
Aina kun mulla kipeyty nännit niin vauvalla oli sammasta. Iho ei mennyt heti rikki vaan nänni oli niin pirullisen kipeä että melkein itku tuli kun imetti. Sitten pikkuhiljaa alkoi ihokin mennä rikki. Jos on sammasta voi kokeilla pistää sitruunan tai puolukkan mehua muutaman kerran nänniin ja vauvan suuhun. Jos ei auta niin sitten hakee sen Daktarin geelin. Se ainakin meillä autto tosi nopeasti.
nyt juuri toisesta rintatulehduksesta toipumassa. itse tulehdus ei ollu mikään paha, mutta nänniin tuli taas rakkula, joka sattuu sietämättömästi! tämä johtuu osittain huonosta imuotteesta. kuumeessa kun ei pysty niin tappelemaan oikean otteen saamiseksi kun vauva on alussa oppinu väärän tavan.
kannattaa siis tarkistaa, että vauvan imuote on tarpeeksi leveä, eikä ime nänniä kuin pilliä. ja jos nännissä on rakkula, se kannattaa puhkaista ja pitää puhtaana. saattaa vuotaa vertakin, mutta jollei puhkase niin kipu pitkittyy viikoiksi! verenvuoto lakkaa ihan tunneissa, ei joudu montaa syöttöä ohittamaan. toisen rinnan pitäs jaksaa hoitaa nekin kerrat, jos siitä syödään kunnolla, eikä myös väärällä otteella, jolloin siihenkin voi tulla rakko...
jaksamista! tämä nimimerkillä " minä selvisin rakkorinnoilla ja tahdon selvitä taas"
Tekstisi oli ihan kuin minun kirjoittamani, itselläni oli sama tilanne reilu kuukausi sitten, kotikonstein sain paukut pois. Olen rasvaillut rinnanpäätä Bepanthenella sekä lampaanvilla rasvalle, nimi Lansinoh, saa apteekista, pieni tuubi. Tuo auttaa paremmin. Välillä kipu häviää kokonaan tuolla ja palaa ajoittain, aika äkkiä rasva auttaa ja kipu häviää taas.