Valitseeko lapsi itse nukkumaanmenoaikansa?
Minulla on ystävä jonka lapsi kuulemma menee joka ilta nukkumaan tasan klo 19. Sen takia välillämme mitkään järjestelyt eivät toimi, aina on tuo lapsen nukkumaanmenoaika esteenä. Valistakaa lapsetonta, onko todella niin että tuollainen 1,5-vuotias menee oma-aloitteisesti nukkumaan vai onko syy äidissä? Kenelläkään muulla tutullani joilla saman ikäisiä lapsia ei ole tällaista ongelmaa vaan lapset menevät nukkumaan joskus 21-22 maissa.
Kommentit (31)
mutta kyllä lapset tietty itse rytminsä päättää. Sitä voi sitten yrittää muuttaa ja monen on pakkokin. Eihän tuolla rytmillä esim. työssäkäyvä ehdi nähdä lastaan lainkaan!
Normaali nukkumaan menoaika on mun mielestä 20-22 välillä. Toisaalta, jos perhe lähtee töihin klo 5-6, niin sitten kyllä ymmärrän ton nukkumaan menoajan.
Esikoinen aloitti nyt eskarin ja hän on usein kukkunut puoleenyöhön saakka, mutta on nukkunut päikkäreitä. Jaa no nyt mennyt nukkuun vaihtelevasti 20-23:30 aikaan, jos menee aikaisin ei nuku seuraavana päivänä päikkäreitä, jos menee myöhemmin niin nukkuu ne päikkärit. Aamulla herää yllättävän virkeenä ja on ihan innoissaan eskasta.
Sitä, miten nopeasti lapsi sitten nukahtaa, en tietenkään voi määrätä. Mutta sänkyyn lapset laitetaan kun katson olevan sen aika.
Lapset on 3v9kk ja 1v8kk.
mutta jos lapset ovat väsyneitä niin kyllä he menevät oma-aloitteisesti sänkyyn ja peiton alle ennen kuin ruvetaan nukuttamaan.
vai ehkä sitä että seitsemän aikoihin lapsi alkaa olla jo niin väsynyt että ainoa järkevä tapa toimia on laittaa lapsi silloin petiin?
joku ehdottaa tapaamista esim. illalla klo 18. Vai saneleeko lapsi kaikki aikataulut?
T. ap
Toimii jos toimii. Tuttavaperheessä 3v meni omia aikojaan nukkumaan( puolen yön aikaan). Aamuisin ei millään meinannut saada heräämään vailla 7 päiväkotiin lähtöä varten. Mutta on kyllä niitäkin jotka menevät nukkumaan sopivasti.
saa meille kylään tulla jos ei välitä siitä että emäntä tai isäntä kaikkoaa välillä iltatoimiin
mutta jos menisi, antaisin tietty lapsen valvoa, jos olisi joku sovittu meno. Kyllähän lapset jaksavat valvoa vaikka kuinka, eikä yksi ilta sinne tai tänne huonosti nukuttunakaan ketään kaada.
Tietty iltatoimissa menee oma aika (n. 0,5 h), joten silloin ei voi jutella niin syvällisesti, mutta kun vien lapset sänkyihin on taas aikaa jutella.
Mitä ap tarkoittaa? Et voi mennä hänen luo kylään vai hän ei lähde sun kanssa jonnekin klo 18? Ymmärrän, että tunti ennen nukkumaan menoa ei kotoonta lähdetä mihinkään, mutta kyllä meille voi ainakin kylään tulla.
Lapsi ei ole päiväkodissa. Ja aina kun sovimme tapaamisesta tulee ensiksi että ei sitten silloin ja silloin kun on iltatoimien aika, xxx menee nukkumaan. Ja itse olen sitä mieltä että voihan sen lapsen nukuttaa vaunuihinkin. Tällä ystävällä on muutenkin mennyt se äitiys kaiken muun yli. Kai se on sellaista tarrautumista edes johonkin kun mies jätti. Jotenkin ei kuitenkaan enää tajua että on kangistunut siihen rutiiniin ja että muillakin voisi olla elämää.
T. ap
eihän tällä lapsella ole kiire edes aamulla minnekään.
Kyllä ne rytmit on lapselle tärkeitä, vaikka äiti olisikin työtön yksinhuoltaja. Ei niitä voi / kannata muutella, muuta kuin ihan poikkeustapauksissa. Se on lapselle hyväksi, kaverisi on järkevä äiti. Ehkä sinäkin sitten joskus tajuat, kun sinulla on lapsia. Ihan turha tulla tänne kaveriasi tuosta mollaamaan, hän toimii kuten vastuullinen aikuinen. Jos heillä on päivärytmi muodostunut tuollaiseksi ja se on hyvä, niin kyllä sinun pitäisi se pystyä hyväksymään aikuisena ihmisenä.
Ei, ei meilläkään 1 v 5 kk päätä mihin aikaan menee nukkumaan. Kyllä sen päätöksen tekevät vanhemmat.
Kuuntelepa itse kiukkuista ja väsynyttä lasta koko päivä... Ei ne lapset sitä univelkaa osaa välttämättä silti nukkua saman tien pois ja sekin (myöhempään kuin normaalisti nukkuminen) saattaa sekoittaa rytmin päiväkausiksi = epämukavuutta ja hankaluutta, kiukuttelua jne.
Kaikki lapset kai on tässäkin erilaisia, toisiin vaikuttaa enemmän ja toisiin vähemmän.
Vierailija:
eihän tällä lapsella ole kiire edes aamulla minnekään.
nukkumaan silloin kun on väsynyt. Ihmettelen kuitenkin sitä että heillä ei voi edes kyläillä silloin kun lapsi nukkuu vaan on lähdettävä pois ennenkuin lapsi laitetaan nukkumaan. Ei nähdä kovin usein joten jotenkin tuosta jää aina sellainen maku että " ihan sama mulle nähdäänkö kun mulla on kuitenkin tää lapsi" . Ystäväni on jäänyt yksinään leikkimään sitä samaa kotileikkiä jota lapsena leikittiin.
ap
Meillä oli sama vielä vähän aikaa sitten. Nykyään lapsi ei enää herää niin herkästi ja telkkarissakin voi pitää ääntä :) Jos on itse väsynyt, tekee kyllä kaikkensa että lapsi saisi rauhallisen unen.
Ei siinä varmaan mitään henkilökohtaista ole.
-21-
Vierailija:
nukkumaan silloin kun on väsynyt. Ihmettelen kuitenkin sitä että heillä ei voi edes kyläillä silloin kun lapsi nukkuu vaan on lähdettävä pois ennenkuin lapsi laitetaan nukkumaan. Ei nähdä kovin usein joten jotenkin tuosta jää aina sellainen maku että " ihan sama mulle nähdäänkö kun mulla on kuitenkin tää lapsi" . Ystäväni on jäänyt yksinään leikkimään sitä samaa kotileikkiä jota lapsena leikittiin.ap
olisikohan tosiaan niin että ystäväsi on tarrautunut noihin rutiineihinsa, niin on helpompi yms...jos mieskin vielä on jättänyt ym.
Meillä vanhemmat päättävät mihin aikaan lapset (3 v.,5 v. ja 7v.)menevät nukkumaan (19.30-20.30) mutta lomilla ja viikonloppuisin tai jos seuraavana päivänä ei ole töihin,kouluun tai pvkotiin lähtöä niin kyllä siitä nukkumaanmeno ajasta joustetaan ei se tunti sinnetänne johda mihinkään katastrofiin. myönnettäköön että ensimmäisen lapsen kanssa minäkin olin kyllä suht tiukka noissa asioissa mutta on sitä kummasti oppinut tässä ajan myötä. :D
on aina ollut selkeä rytmi: sänkyyn meno iästä riippumatta (alkaen 2-vuotiaasta) on ollut 20-20:30 välillä. Lapset nyt ekaluokkalaisia ja eskarilainen. Viikonloppuna joskus harvoin aika on 22, mutta lähes joka viikonloppu 20:30-21. Miksi pitäisi kukkua viikonloppuna myöhään, kun nimenomaan silloin ehtii touhuamaan koko päivän ilman velvoitteita? Ja miksi sotkea rytmi?
Meillä soi ekaluokkalaisen kello 6:40; hänelle jää puoli tuntia aikaa herätä, pukeutua, syödä, tehdä aamupesut ja laittaa tukka + olla menossa kävelemään noin 500 metriä metsätietä odottamaan ison tien varteen koulutaksiaan.