Minkä ikäisen lapsen voi jättää hetkeksi yksin kotiin?
Esim. tunniksi, jos menee käymään ruokakaupassa tai koiran kanssa lenkillä?
Kommentit (15)
Aina on tosin laitettu videot pyörimään siksi ajaksi. Puhelinta lapsella ei vielä ole eikä lankapuhelinta kotona.
varsinkin jos itsekin haluaa ettei sitten kaikki muutokset ja uudet asiat tule samaan aikaan ekaluokalla? Siis näin meillä tehdään.
Vierailija:
ekaluokkalainen kyllä voi jo tunnin yksikseen olla, ainakin jos kännykällä saa vanhemman kiinni
olla jo pienten lähikauppa reissujen ajan. Jätettiin aina toinen kännykkä lapselle.
Minä olen nyt jättänyt 5-vuotiaani parina päivänä yksin noin puoleksi tunniksi. Tosi hyvin on mennyt, mutta tuon pidemmäksi aikaa en vielä jättäisi.
Tosin, kun nyt kerran menee näin hyvin, niin ehkä ensi vuonna voisin jättää tunniksikin, eli 6v.
Ja sitten vielä; asiaan vaikuttaa se, osaako lapsi kellon. Jos ei osaa, voi 5 minuuttiakin tuntua ikuisuudelta. Lisäksi pitää ottaa huomioon, onko lapsella käytössään kännykkää ja/tai osaako hän mennä esim. naapurista hakemaan apua ja turvaa, jos on tarvis.
Varmasti ekaluokkalainen on jo kypsä jäämään kotiin, itsestään vähäksi aikaan. Kun osataan lukea, soittaa puhelimella ja osataan kello.
Eikä todellakaan 5-vuotiasta saa jättää yksin eikä 6-vuotiasta tunniksi!!!!
Ja tosissaan tällasen SPR:n oppaan sain 4-vuotisneuvolasta ihan vasta. Ja kannessa luki: " Neljävuotias -kekseliäs taitaja. Turvallisia vinkkejä vanhemmille"
Eikai kukaan päästä 4-vuotiasta yksin ulos, saatika kauppaan??? Ja mitä se 4-vuotias siellä kaupassa edes tekisi???? " Kipasepas Kalle hakemassa vähä maitoa!" ????????????????
Ajattelin lähettää SPR:lle palautetta asiasta. Onko kukaan muu huomannu tätä samaa?
ehkä vuoden päästä max 15minsaa yksin.
Juu eli meillä 4v. voi olla " yksin kotona" sen vartin, kun minä lykin vauvaa korttelin ympäri lähes huutoetäisyydellä kodistamme (jos joku poikkeustapaus, etten ota 4v:tä mukaan, yleensä on mukana).
S80:
ehkä vuoden päästä max 15minsaa yksin.
lapset on menneet lähikauppaan juurikin 4 vuoden ikäisenä. Jos matkalla ei ole ollut ylitettäviä teitä. Se oli ihan hienoa harjoitusta, mutta me olimmekin älykkäitä 4.vuotiaita. Ei kai kaikkia voi lähettää... riippuu niin lapsesta.
Nykyaikana tuntuu, että lasta ei uskalleta kouluikäisenäkään lähettää yksin mihinkään. Kun itse oli lapsi, niin sitä kulki bussilla ja fillarilla toiselle puolen kaupunkia ekasta luokasta lähtien...vähän on ajat muuttunut.
juuri kauppareissun ajaksi. Eli siis puoli-1 tuntia.
Ja tätä ennen siis tietenkin roskien viemisen yms ajaksi.
Kuopuspoika on halunnut kaksivuotiaasta jäädä kotiin lyhyeksi ajaksi (roskat,pesutupa,viereinen kiska yms.) eli 5-15min.
vuotiaana ekan kerran. Aluksi oli 15min yksin. On myös yksin hakenut lähikioskista sitä parjattua maitoa.
Nyt tyttö 6v ja ollut jo 1½v nuoremman pikkuveljen kanssa kaksistaan tunninkin pätkiä. Katsovat tällöin lastenohjelmia.
Hyvin on mennyt, soittelen aina välillä kotiin ja kysyn miten menee. Tyttö osaa soittaa myös mun kännykkään. Onpa iskä kerran puhelimessa neuvonut miten se tallentavan digiboksin saa toimimaan =)
Vierailija:
vuotiaana ekan kerran. Aluksi oli 15min yksin. On myös yksin hakenut lähikioskista sitä parjattua maitoa.Nyt tyttö 6v ja ollut jo 1½v nuoremman pikkuveljen kanssa kaksistaan tunninkin pätkiä. Katsovat tällöin lastenohjelmia.
Hyvin on mennyt, soittelen aina välillä kotiin ja kysyn miten menee. Tyttö osaa soittaa myös mun kännykkään. Onpa iskä kerran puhelimessa neuvonut miten se tallentavan digiboksin saa toimimaan =)
En oo nähny SPR. n neuvoa. Mutta itse olen tota vastaan. Meillä lapsi täytti vasta 3 mutta ei todellakaan lähde yksin pihasta nyt -eikä ensi vuonnakaan! Kauppaan menee tasan mun tai isänsä tai molempien kanssa, vaikka tuntee reitin kauppaan niin mitä sitten? Rahan arvoa ei ainakaan tunne. Sen lapsi laittaa ekaan kaivoon joka tulee vastaan! :D
Kotonakin ollessa voi opetella yksin olemista. Ollaan ulkona tekemässä pihatöitä kun toinen katselee pikkukakkosta, näin me herjotellaan välillä. En voi kuvitella vielä tilannetta että ensi vuonna lapsi leikkisi yksin vartin pihassa. Itse sluippasin siinä iässä tarhasta!
Musta on hyvä että lapselle opetetaan itsenäisyyttä, mutta miksi sen pitää olla tilanne jossa lapsi voi joutua vaaraan? Minusta on luonnollisempaa että lapsi on sisällä ja minä ulkona. Ei karkaa kauas pihasta! Ja yhdessä ollessa voi lapselle antaa vastuullisempia tehtäviä.
ekaluokkalainen kyllä voi jo tunnin yksikseen olla, ainakin jos kännykällä saa vanhemman kiinni