Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matalasti koulutetut huolehtivat hampaistaan ja lastensakin hampaista huonommin...

Vierailija
18.10.2008 |

IL

Köyhät lapset kärsivät eniten

Viime laman jälkeen alkaneet säästöt ovat nakertaneet ennen kaikkea köyhien ja kouluttamattomien perheiden lasten hampaita.

Tämä johtuu siitä, että siinä missä varakkailla on rahaa käyttää jälkikasvuaan tarvittaessa yksityiselläkin lääkärillä, köyhemmissä perheissä on joka tapauksessa tyydyttävä kunnallisen puolen yhä harveneviin hammastarkastuksiin.

Toinen syy on se, lapset oppivat hampaidenhoitotavat pitkälti omilta vanhemmiltaan.

- Tutkimukset todistavat, että hampaidenhoito on huonompaa matalammissa sosiaaliryhmissä, Pöyry selittää.

- Kun kouluttamattomien perheiden lapsille ei enää opeteta parempaa hampaidenhoitoa edes koulussa, kierre on valmis.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni asia on ihan kiinni vanhemmista jaksavatko opettaa päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen miten eri asioissa toimitaan.

Monet tavat syntyvät lapsena jos ovat syntyäkseen. Jos tapoja ei opetella, niin vaikeaa niitä on enää myöhemmin opetella. Hampaiden harjaus on vain yksi esimerkki.

Vierailija
2/3 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen matalasti koulutettu, mutta minulla, lapsillani ja miehelläni on suussa ehjät ja terveet hampaat. Hampaat harjataan kahdesti päivässä, käytetään aikuisille hammaslankaa, ksylitolituotteet osa jokapäiväistä elämää ja säännöllisesti käydään myös tarkastuksissa. Meillä ei syödä karkkia kuin yhden suklaamunan verran lauantaisin, mehuja ja limua ei juoda ja muutenkin eletään aika hammasystävällistä elämää. Kyllä se on ihmisen viitseliäisyydestä kiinni ja siitä, että ottaa asioista selvää... Ei siihen kovin korkeaa koulutusta vaadita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vain huolehtivat hampaistaan huonommin. Tietenkin yksittäisissä ihmisissä on eroja. Samoin yh-perheissä lasten hampaista huolehditaan huonommin (siis keskimäärin!) kuin kahden vanhemman perheissä.

olen matalasti koulutettu, mutta minulla, lapsillani ja miehelläni on suussa ehjät ja terveet hampaat. Hampaat harjataan kahdesti päivässä, käytetään aikuisille hammaslankaa, ksylitolituotteet osa jokapäiväistä elämää ja säännöllisesti käydään myös tarkastuksissa. Meillä ei syödä karkkia kuin yhden suklaamunan verran lauantaisin, mehuja ja limua ei juoda ja muutenkin eletään aika hammasystävällistä elämää. Kyllä se on ihmisen viitseliäisyydestä kiinni ja siitä, että ottaa asioista selvää... Ei siihen kovin korkeaa koulutusta vaadita!