Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pk:n hoitajat, jotka eivät laittaisi omaa lastaan päiväkotiin?!

Vierailija
15.08.2007 |

Usein kuuluu puhuttavan, että päiväkodissa työskennelleet eivät laittaisi omaa lastaan joko alle kolme vuotiaana päiväkotiin tai jopa ollenkaan, vaan mielummin pph:lle.

Eikö tässä ole aika iso ristiriita ja peiliin katsomisen paikka?

Ymmärrän, että päiväkoteja on monelaisia ja isot ryhmäkoot voivat olla lapselle aikamoinen stressi, mutta ammattitaitoinen henkilökunta kai saa ryhmätoiminan sujumaan, osaavat luoda päiväkodista lapselle turvallisen, miellyttävän ja mukava paikan.

Missä sitten vika?

Onko oma työ tullut hoidettua niin huonosti, ettei usko muidenkaan sitä kunnolla tekevän? Onko omalal työpaikalla hoitajia, joille ei omaa lastaan laskisi hoitoon? Jos on, niin miten tälläiset hoitajat kenenkään lapsia olisivat kykeneviä hoitamaan?

Onko päiväkodit oikeasti niin kamalia paikkoja, ettei sinne lastaan raaski laittaa?

Minulla on ihan toisenlainen kuva, mutta ilmeisesti olen onnistunut löytämään työpaikkani aina sellaisesta päiväkodista, jossa on mukava, rento ja lämmin ilmapiiri, jossa lapset ja aikuiset kohdataan yksilöinä ja lapset hoidetaan " rakkaudella" kuin olisivat omia silmäteriämme.

Mitä mieltä muut ajatuksesta ovat?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikissa liian vähän hoitajia, hoitajat vaihtuvat koko ajan, eikä ketään kiinnosta, kuka hoitaa työnsä hyvin ja kuka huonosti.

Olennaista on tehokkuus, tehokkuus ja kustannustehokkuus.

Vierailija
2/4 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolen voi aina ilmaista siitä, että sijaisia ei saa palkata ja se lapsilta pois, mutta siihen ei ylemmillä tasoilla reagoida mitenkään.

Minusta on alistumista jos systeemiä yrittää väen väkisin pyörittää vaikka sen tajuaakin olevan syvältä. Mieluummin niin, että ei itse ilmaise tukevansa toimintaa jossa lapset jäävät liian vähälle huomiolle, ennen kuin niin, että kiltisti vaan yrittää pärjätä kahdestaan 21:n lapsen ryhmän kanssa kun sitä sijaista ei saanut palkata...

Eli ei, en halua omaa lastani laittaa päiväkotiin vaan mieluummin perhepäivähoitajalle tai sitten sellaiseen yksityiseen päiväkotiin jossa lapsiryhmien koosta ja henkilöstömitoituksesta todella pidetään kiinni.

Vierailija:

Usein kuuluu puhuttavan, että päiväkodissa työskennelleet eivät laittaisi omaa lastaan joko alle kolme vuotiaana päiväkotiin tai jopa ollenkaan, vaan mielummin pph:lle.

Eikö tässä ole aika iso ristiriita ja peiliin katsomisen paikka?

Ymmärrän, että päiväkoteja on monelaisia ja isot ryhmäkoot voivat olla lapselle aikamoinen stressi, mutta ammattitaitoinen henkilökunta kai saa ryhmätoiminan sujumaan, osaavat luoda päiväkodista lapselle turvallisen, miellyttävän ja mukava paikan.

Missä sitten vika?

Onko oma työ tullut hoidettua niin huonosti, ettei usko muidenkaan sitä kunnolla tekevän? Onko omalal työpaikalla hoitajia, joille ei omaa lastaan laskisi hoitoon? Jos on, niin miten tälläiset hoitajat kenenkään lapsia olisivat kykeneviä hoitamaan?

Onko päiväkodit oikeasti niin kamalia paikkoja, ettei sinne lastaan raaski laittaa?

Minulla on ihan toisenlainen kuva, mutta ilmeisesti olen onnistunut löytämään työpaikkani aina sellaisesta päiväkodista, jossa on mukava, rento ja lämmin ilmapiiri, jossa lapset ja aikuiset kohdataan yksilöinä ja lapset hoidetaan " rakkaudella" kuin olisivat omia silmäteriämme.

Mitä mieltä muut ajatuksesta ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lto, ja meillä jo koulutuksessa painotettiin, että alle 3-v:lle päiväkoti ei läheskään aina ole se oikea hoitopaikka. Mutta pitää muistaa, että lapset ovat todella tässäkin suhteessa yksilöitä, samoin perhetilanteet erilaisia.

Mutta olennaista on se, että meidän tulee olla huolissaan lasten hyvinvoinnista. Emme me päiväkodin henkilöstö ole suunnitelleet Suomen päivähoitojärjestelmää tällaiseksi! Emmekä me ole sen takana, että Suomessa kotiäitiys ei nauti sille kuuluvaa kunnioitusta vakavasti otettavana vaihtoehtona. Me kasvatamme ja hoidamme lapsia, ja ennen kaikkea ajattelemme heidän parastaan, sekä tietysti myös perheiden parasta!

Itse olen oman lapseni laittanut päiväkotiin 2-vuotiaana, ja ratkaisu oli meille mitä parhain ja onnistunein. Mutta en siltikään voi kenellekään suositella alle 3-v:n laittamista päiväkotiin, tuntematta lasta, perheen tarpeita ja taustoja, päiväkotiryhmää ja henkilökuntaa. Se, mikä on toisille hyväksi, voi olla toisille pahaksi!!!

Vierailija
4/4 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka esikoiseni olisi varmasti pärjännyt porukassa ja sen kinginä (queenina) hyvin. Sen sijaan kuopus ei hiljaisena ja syrjään vetäytyvänä olisi viihtynyt melussa ja tohinassa, onneksi sai sosiaalistua ensin pienemmässä ryhmässä.