raskaus ja liikunta
saikos raskaana ollessa tehdä vatsalihasliikkeitä? olen vasta viikolla 7, ja luulisin itse että ei oo tässä vaiheessa haittaa. mutta mihin asti niitä voi sit tehdä?
entäs muu liikunta? harrastan bodypumpia jossa siis painoja nostellaan ja tehdään niitten avulla lihaskuntoliikkeitä. mihinkähän asti sitä voi harrastaa? onko jotain liikkeitä mitä ei saisi raskaana tehdä?
kuka tietää?
Kommentit (13)
Itse pelaan jalkapalloa ja salibandya, ohjeeksi sain, että niin kauan kuin itsestä tuntuu hyvälle..
En tiedä sitten kauanko uskallan, kun kontaktilajeja kuitenkin ovat!
itse harrastin bodypumppia rv.20 asti. sitten rupes selkä olemaan aika kipeä ja masu jo aika iso. mutta kyllä sitä voi siihen asti harrastaa kun hyvältä tuntuu,eikä tule mitään kipuja. Syviä vatsoja saa tehdä aika pitkälle raskautta. harrastin myös spinningiä.
lisääkin kommentteja otetaan vastaan
ap
Vierailija:
itse harrastin bodypumppia rv.20 asti. sitten rupes selkä olemaan aika kipeä ja masu jo aika iso. mutta kyllä sitä voi siihen asti harrastaa kun hyvältä tuntuu,eikä tule mitään kipuja. Syviä vatsoja saa tehdä aika pitkälle raskautta. harrastin myös spinningiä.
Sitten lopetin ja lässähdys tuli. Suosittelen! VOit itse paljon paremmin, jos, liikut.
Sattua ei saa! T.Se body pumppailija
itse olen käynyt salilla 36rv asti...vatsalihasten teon lopetin joskus n26 rv...tai hieman aiemmin...aika pitkään voi tehä...itse sain saliohjaajalta aina hyvät neuvot mitä voi tehdä...käänny ohjaajan puoleen..
miten itsestä tuntuu hyvälle...=)
Eli siis jos ei ole harrastanut mitään ja kunto huono, niin uutta, rankkaa harrastusta ei kannata aloittaa raskauden aikana. (tämä tietty järjelläkin pääteltävissä).
Jostain muistan lukeneeni, että vatsalihaksia saa tehdä, paitsi sellaisia liikkeitä pitää välttää, missä jalat ylhäällä, aiheuttaa painetta kohtuun tms. Ja nyt kun itse kokeilin (rv13), niin jos nostan jalkoja vähänkin ylös, tuntuu huonolta.
Jotkut neuvovat välttämään lajeja, joissa " hölskytään" kamalasti.
Niin, ja syke ei saisi nousta jonkun tietyn rajan yli, mutta en muista lukemaa. (sikiön syke kuitenkin aina lähes kaksinkertainen.)
liikuntaa voi harrastaa " entiseen malliin" noin raskauden puoliväliin asti. Senkin jälkeen voi jatkaa vanhoja, tuttuja lajeja mutta ehkä hieman otettava rennommin ja tietysti kuulosteltava omaa kroppaa.
Itse harrasti juoksua ja pumppia lähes loppuun asti, ihan viimeisillä viikoilla vaihtui kävelyyn.
Pumppihan on ihan suositeltava lajikin. Muistaakseni joku ohjaaja sanoi, että niitä sellaisia ristikkäisiä vatsalihasliikkeitä ei kantsi tehdä, mutta tämä ei ole kyllä varmaa tietoa.
Jotkut (vanhemmat?) kätilöt antavat joskus tosi outoja ohjeita, joten kantsii tosiaan varmistella joko lääkäriltä tai ammattitaitoiselta kuntosaliohjaajalta. Kaveri sai kerran ohjeen, että ei saa mennä konserttiin kun musiikki voi aiheuttaa sikiölle rytmihäiriöitä....
Vierailija:
Kaveri sai kerran ohjeen, että ei saa mennä konserttiin kun musiikki voi aiheuttaa sikiölle rytmihäiriöitä....
kaikki mässäilyviestit vissiin kiinnostavat enemmän.