Minne nukutatte vauvanne?
Meillä 6 kk vanha tyttö ei nuku päivällä muualle ku vaunuihin tai autossa istuimeensa ja illalla meidän vanhempien sänkyyn, kun olen itse vieressä ja laulan ja rauhoittelen tyttöä n. 30 min.
Vauva nukkuu 3-4 päiväunet, kaikki kestää vain n. 30 min, mutta se ilmeisesti riittää koska tyttö on sen jälkeen pirteä ja valvoo taas 2 tuntia, tai jos oikein yritän venyttää valvomista (esim. illalla ennen yöunia), niin 3 tuntia, ja sitten on tosi väsynyt ja kitisee viimeisen tunnin jatkuvasti.
Ongelma on siis se, että päivällä joudun 3-4 kertaa nukuttamaan vauvan ulos, ja kesällä se tietenkin on hyvällä säällä ihan mukavaa, mutta syksyllä vesisateessa ei ole kiva itse olla ulkona jatkuvasti (eikä meillä edes ole katosta, jonka alla vauva voisi nukkua).
Iltaisin taas ongelma on se, että kun nukutan illalla vauvan meidän sänkyyn, joudun odottamaan hetken, ennen kuin saan siirrettyä tytön omaan sänkyynsä, ettei herää siirtämisessä. Kun vauva on meidän sängyssä, saan vahtia vieressä, ettei vain putoa, koska tyttö voi herätä ilman mitään kitinää ja lähteä ryömimään pois sängystä (näin on jo käynyt...).
Jossain sanottiinkin, että puolivuotiaan pitää osata jo nukahtaa omaan sänkyynsä. Mitenköhän siinä onnistuisin? Omassa sängyssä tyttö pyörii ympäri, kääntyilee, jokeltelee, ja kun tulee tylsää, hän huutaa, mutta ei taatusti nukahda...
Entä yösyötöt, vieläkö teillä puolivuotiaat heräävät yöllä? Meillä tyttö herää klo 4-6 välillä kerran syömään. Siitäkin jossain luin, ettei puolivuotias enää tarvitse yösyöttöä, mutta miten saan sen pois?
Lilliina ja Elli 6kk
Kommentit (6)
siis rattaisiin poika ei juurikaan suostu enää nukahtamaan,joten nukkuu unensa sisällä ihan suosiolla=)!
Poika nukkuu yleensä kolmet päiväunet. Heti aamulla n. 1h, toiset lounaan jälkeen n. 2h ja kolmannet alkuillasta n.1h. Mutta tämä vaihtelee usein.
Päivällä poika nukahtaa parhaiten meidän sänkyyn niin, että menen viereen makoilemaan tai laulamaan. Jos laitan hänet pinnikseen, alkaa huuto. Nukahtaa sinnekin, jos vain jaksan itse kuunnella huutoa hetken ja välillä tuttia tarjoten, mutta jotenkin helpompi nukuttaa tuonne meidän sänkyyn :)
Vaunuissakin nukkuu hyvin, etenkin jos hetken työntelee. Näillä helteillä vaan se on jäänyt, koska ei nuku kuumassa. Paremmin nukkuu sisällä.
Yöunille nukahtaa omaan sänkyyn. Laitamme hänet sinne hereillä ollessa, mutta väsyneenä (ei siis nukuteta ensin syliin tms.). Joskus nukahtaa ilman kitinöitä hetken juteltuaan Nalle Puhille, joskus menee itkuksi, joka saattaa kestää puolikin tuntia. Sinä aikana käydään tasaisin väliajoin antamassa tuttia ja paijaamassa, nostetaan ehkä hetkeksi syliinkin, jos itku on kovaa. Mutta vihdoin tulee sitten se kerta, kun jompi kumpi meistä menee sinne, työntää taas tutin suuhun, ja itku loppuu siihen ja " vintti pimenee" saman tien :)
Itkun syyksi iltaisin olen huomannut pari syytä:
-taistelu unta vastaan -> ei auta mikään, hyssytellään vaan
-röyhtäys vielä tulossa -> hetkeksi syliin ottaminen auttaa
-läheisyyden kaipuu -> hetkeksi syliin ottaminen auttaa
-nälkä -> tämä enää harvoin, kun tajusin tankata pojan kunnolla, eli niin paljon kuin syö (luulin aluksi pullollisen velliä riittävän, mutta nyt menee ensin kaurapuuro ja päälle vielä pullo vellimaitoa!)
---
Yösyötöistä aloitin itse pinon jossain vaiheessa, ja sain sinne hyviä kommentteja. Itse kun myös hätäilin niiden lopettamisen kanssa. Päädyin kuitenkin kaikkien kommenttienkin avulla siihen, että kyllä se lapsesta itsestä lähtee, milloin yösyönti jää pois. Nyt on kuitenkin tapahtunut parina viime yönä ihme - heti hätäilyjeni jälkeen!
Poika söi aiemmin 2 kertaa yössä (nukkuu 12h). Toissa yönä söi vain kerran, toisella heräämiskerralla auttoi pelkkä rauhoittelu. Ja viime yönä poika ei syönyt kertaakaan! Heräsi kyllä klo 01-01:30 välillä kovaan ukkoseen pari kertaa, mutta nukahti tutin ja paijaamisen avulla uudestaan, ilman ruokaa.
Olin ajatellut, että poika syö yölläkin, koska hänellä on nälkä. Ajattelin niin vielä eilenkin. Mutta kenties se ei sitten olekaan nälästä johtuvaa, kun nukkui viime yön syömättä, ja heräsi aamullakin iloisena eikä känkkäränkkänä?
Tosin luulen tuon olevan vain poikkeus.
Päätettiin kuitenkin, että poika saa öisinkin syödä, jos kerta nälkä on, eikä nukahda rauhoitteluun. Täytyy koittaa unohtaa tuo paljon puhuttu 6kk raja. Eiköhän se yösyöntikin jää siitä pikkuhiljaa, meilläkin pojalla ikää vasta päälle 5kk. Hän kuitenkin muuten nukkuu yöt hyvin, omassa huoneessa, omassa sängyssä :)
Pi-Ki ja poitsu
Se olis kanssa kiva tietää millä saisin poikani (9kk) nukahtamaan itse omaan sänkyynsä... Tällä hetkellä nukahtaa ainoastaan sylissä hyssyttelemällä, josta sitten siirretään sinne omaan sänkyyn. Autoon nukahtaa myös ja joskus rattaisiinkin. Mutta pääasia näyttäis olevan se, et pitää olla liikettä et nukahtaa. Jos laitan sänkyynsä, vaikka olis kuinka väsynyt, niin samantien pomppaa pystyyn rynkyttämään sängyn laitoja. Joskus vaan möyrii ihan ilosena ja joskus vaan huutaa suoraa huutoa. Mut ei juuri puhettakaan et rupeis hakeen unta.
Meillä ei ole tuttia käytössä, eikä varsinaista mitään uniriepua/lelua. Sängyssä on kyllä pehmoleluja kavereina. Sillon ihan alkuun pienenä vauvana nukahti melkein aina tissille, mut nyt kun imetys vähentynyt jo kohta olemattomiin, niin ei sekään auta. Ja ihan hyvä niin, en aina voi olla paikalla imettämässä varsinkin kun työt alkaa ens viikolla. :)
Mutta meillä siis ongelma on tuo, et nukahtaa ainoastaan syliin. Sillon vielä kun ei osannut paljoo liikkua, nukahtikin muutaman kerran omaan sänkyynsä, mut ei sit valitettavasti ottanut sitä tavaksi...
Että kaikki vinkit on täälläkin ihan tervetulleita...
Tiitäinen tuossa vastailikin jo paljon mitä ajattelin kirjoittaa. Meillä molemmat nukahtaneet omaan sänkyyn n. 3 kk iästä alkaen. Vietiin omaan sänkyyn kun olivat lähes unessa, ja siitä sitten asteittain aina vaan virkumpana mutta uniaikaan. Näin siis yöunille.
Ei kannata heti pelästyä jos vauva jää sänkyynsä pyörimään, siinä saattaa meilläkin joskus kestää 20-30 min ennen kuin uni tulee, sitä ennen jokeltelee itsekseen, pyörii ja hyörii, kolistaa tuttia. Joskus päälle päätteeksi itkua vääntää, mutta sitten käydään taputtelemassa vaikka useampiakin kertoja. Pois sängystä kannattaa mielestäni nostaa vain jos huuto yltyy kovaksi eikä silittelyt yms. auta. Sitten kun on rauhoittunut niin takaisin sänkyyn ja kierros alusta :). Tässä opettelussa voi jokunen viikko vierähtää, mutta kyllä kannattaa!
Iltarutiinit ovat myös erittäin tärkeät, kaikki samassa järjestyksessä ja vauvalle kannattaa puhella että nyt mennään nukkumaan olet aivan väsynyt tms. Ainakin 9 kk alkaa jo pikkuhiljaa sen ymmärtää, 6 kk ei ehkä vielä. Mutta kun sitä ilta toisensa perään hokee, niin luulen että oppii helpommin tunnistamaan väsymyksen ja että silloin mennään nukkumaan eikä sitten niin suuria taisteluja tarvi myöhemminkään käydä(tää mun teoria :).
...poika ala heti unta hakea vaikka olisi kuin väsynyt sänkyyn laitettaessa. Siis joskus käy (valitettavasti) niin että nukahtaa iltapullolle eikä herää kun siirrän omaan sänkyyn, mutta onneksi näin käy harvoin sillä ei ole tosiaan kiva jos " oppii" siihen.. ;)
Pienempänä, eli n.7kk asti nukahti tissille, mutta sitten rupesin siirtämään heti syönnin lopetettuaan omaan sänkyyn/annoin hyöriä meidän sängyssä kunnes nukahti.
Mutta siis nykyään poika nousee seisomaan ja touhuaa muutenkin vähintään sen 15 min. tai eilen jopa 45min.... Käyn hänet " kumoamassa" ainakin 5 kertaa kun huuto alkaa yltyä. Vähän silittelen selkää (niin ettei siihen nukahda) ja poistun viereiseen huoneeseen josta kuulen mitä tekee. Sitten jossain vaiheessa ei enää jaksakkaan nousta vaan rauhottuu nukkumaan.
Mutta ei hän kyllä todellakaan nuku läpi yön, vaikka imetys ja yösyötöt on lopetettu n.2kk sitten. Herää vähintään 2 kertaa mutta useimmiten enemmän. Tiedä sitten milloin alkaa nukkua läpi yön...? Sitä odotellessa.. :)
Meillä poika jo tosin 9kk,mutta muutama kuukausi sitten olin samojen " ongelmien" kanssa pähkäilemässä...=)!
Unille,niin päivä- kuin yöunillekkin,opeteltiin pikkuhiljaa. Laitettiin poika syömisen jälkeen (ja kun oli suht väsynyt) niin sänkyyn rievun,nallen ja tutin kanssa. Aikansa poika niitä siellä katseli (kattelee vieläkin) kunnes tyytyväisenä simahti/simahtaa unille. Joskus kuuluu jokeltelua ja joskus jopa pientä itkua,mutta hakee tällä vaan sitä untaan. Toisinaan käyn rauhottelemassa ihan selkää silittämällä ja rauhottuu siitä yleensä niin että kohta se uni jo tuleekin=)!
Joskus tässä menee 2min ja joskus taas 20min,mutta uni tulee kuitenkin=)!
Yösyötöistä päästiin eroon tankkauksella illalla sekä tarjoomalla yöllä vesipulloa (meillä poika juonut korviketta koko ikänsä) maitopullon tilalla. Meillä meni heräillessä pari yötä,mutta aikas äkkiä saatiin ne yhtäjaksoset unet (n.klo 20-07).
Mutta tsemppiä,toivottavasti unensaanti helpottuu=)!
Tiitiäinen78 ja poju