Voiko pomo vaatia työsopimuksessa, että jos joskus työntekijä jää äippälomalle,
Työnantajan asia on, haluaako hän ottaa sijaisen äitiysloman ajaksi. Hän päättää, mitä tekee ja kenet palkkaa.
Kommentit (22)
ja tottakai maksat vuokran vaikka olet äitiyslomalla.
Et sinä ole tekemässä työsopimusta vaan vuokrasopimuksen, siinä on tietty ero.
että yrittäjänhän on itse hankittava itselleen sijainen. Ei se vuokratuolin vuokralleantajan velvollisuus ole...
Meillä on sopimus, että tietty prosentti menee tehdystä työstä vuokranantajalle. Eikä se todellakaan mene niin, että minun tulisi hommata sijainen itselleni nyt. Meinaan vaan kun "pomo" meinasi, että seuraavaan sopimukseen täytyy tehdä kohta jossa on itse velvollinen hommaamaan itselleen sijaisen. Minusta vaan tuntuu, että eihan se nyt ihan niin voi mennä..tai sitten voi.ap
kyseessä on tuolin vuokraaminen, ei liikehuoneen. Yrityksessä on muitakin kampaajia...
Ei tuossa ole laillisuudesta kyse, vaan siitä mihin sopimuksessa suostut. Jos et suostu tuohon, niin sitten on riski, että et saa sopimusta, mutta sitten ainakaan sulla ei ole huonoa rasitetta sopimuksessa.
OMa kampaaja kertoo, että noilla tuolivuokrasoppareilla on tosi kurjia ehtoja, heidän kampaamossaan kaikki ovat palkollisia. Neljä omistajaa, mutta muut kampaajat palkollisia.
Oletko pakkoraossa, onko siis muita mahdollisuuksia tarjolla? Jos et ole ihan pakkoraossa, nin mä kyllä sanoisin, että en suostu tuohon ehtoon.
Niin myös ajattelin, että varmaan voi vaatia sopimusta, mutta todellakin täytyy miettiä suostuakko! Kyllä vähän tuntuu, etten suostu. Onkohan tuo "tavallista", että vaativat itse hommaamaan sijaisen. Oli yritys mikä hyvänsä...ap
joissa syrjitään raskaana olevaa. LAissa on kohta syrjinnän kiellosta ja minä katsoisin tuon kuuluvan siihen.
kyllä jos paikkansa haluaa säilyttää! jos itse hommaa tuuraajan paikka on sinun äitiysloman jälkeen ja asiakkaatkin toivon mukaan siirtyy takaisin sinulle! jos paikan omistaja vuokraa paikan eteenpäin niin sinulla ei ole ollenkaan varmaa että saatko paikkaasi takaisin äippärin jälkeen!NÄIN LAINSUOJATTOMIA me pienyrittäjät olemme!
Kaikki pitää näköjään vääntä sulle rautalangasta.
Kuten joku jo sanoikin niin sen "pomon" on maksetta vuokraa siistä liikehuoneistosta. Se tarvitsee siihen rahaa ja siksi vuokraa edelleen niitä tuoli paikkoja. Jos yhdestä tuolipaikasta ei tule rahaa ei sillä ole tarpeeksi rahaa maksaa sitä liikehuoneiston vuokraa/kuluja.
Toiseksi jos ottaa yhteyttä liittoon kysyäkseen neuvoja se ei ole riitelemistä. Jos et kerro siitä kenellekään kukaan muukaan ei kerro.
"Pomo" voi vaatia sopimukseen sellaisen kohdan ja sinä voit jättää sen sopimuksen allekirjoittamatta. Sinä päätät itse minkälaisen sopimuksen allekirjoitat. Jos et allekirjoita p"pomosi" sopimusta sinulla ei ole enää tuolipaikkaa. Jos taas allekirjotat sopimuksen sinulla on tuolipaikka ja voit jatkaa työttäsi entiseen tapaan.
Ihanko tosissasi kuvittelit että pomosi antaisi sinun pitää tuolipaikkasi ilmaiseksi /lähes ilmaiseksi 10kk:n ajan? Että äitiyslomalla et maksaisi siitä tuolipaikasta mitään vaan saisit pitää sen ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi käymällä vaan silloin tällöin töissä? Viikon syysloma ilman vuokran maksamista on vähän eriasia kuin 10 kk:n äitiysloma!
Ei ne kiinteät kulut sinun äitiyslomasi takia poistu. Tuolin pitäminen vuoden tai pari tyhjillään ilman tuloja, niin että sinä voit halutessasi silloin tähden piipahtaa tekemään jonkun keikan on valtava rasite pienelle kampaaamolle.
Jos et kykene hankkimaan itsellesi sijaista, irtisano tuolisopimus ennen äitiyslomalle jäämistäsi.
Kuten joku jo kirjoittikin, niin ei POMO sitä vaadi, kun "alainen" on itsenäinen yrittäjä.
olet hommissa (mammalomaan asti) ja sitten vuokraat sen itse eteenpäin loman ajaksi TAI irtisanot sen. Tuntuisi epäreilulta vuokraajaakin kohtaan, että joutuu hankkimaan sijaisen epämääräiseksi ajaksi. Jos siis haluat tuolin säilyvän itselläsi koko ajan, vuokraat sen eteenpäin itse. Näin siis minusta reilua kaikille.
Saisit faktaa etkä vain av:n mutu-tietoa.
Mutta tosiaan, kyse ei ole työnantajasta ja työsopimuksesta, joten sellaisiin lakeihin ei nyt auta vedota. Ihan asiallinen vaatimus minusta on ajatella, että sinä yrittäjänä huolehdit siitä, että hoidat velvoitteesi.
Toinen asia on se, onko sinun kannaltasi järkevää lähteä tuohon tilanteeseen ollenkaan, vai olisiko viisaampaa etsiä sellainen työpaikka, mistä saisit ihan tavallisen työsopimuksen.
Kampaamoalaan liittyy näitä epäkohtia, mutta eivät nuo kampaamojen omistajatkaan mitenkään helpolla välttämättä pääse. Ylipäätään lainsäädäntöä perhevapaiden kustannuksista pitäisi muuttaa, naiset eivät vain jostain syystä oikein osaa ajaa oikeuksiaan tässä asiassa.
että, jos minulle on vuokrattu vaikkapa kioskin tilat ja minä jään äitiyslomalle, on minun itse hankittava siihen sijainen tai kiskan luukut menee kiinni siksi aikaa ja maksan silti vuokraa tilasta niin kauan kuin irtisanon itseni, haen tavarani pois tai tulen takaisin töihin. Sama koskee muitakin kuin äitiyslomalaisia eli jos olet sairaslomalla, on sama tilanne. Ei kai se vuokranantajan tehtävä ole sijaisia hankkia tai sitten siihen otetaan toinen henkilö vuokralle, eikä takaisinpaluu ole silloin yhtään taattu. Samallalailla on muissakin vuokrasuhteissa. Eihän asunnonvuokraajakaan ole velvollinen hommaamaan asuntoon uutta asukkia, jos silloinen asukas ei sitä jostain syystä käytä. Vuokra on maksettava niin kauan kuin itsellään meinaa paikka tai asuntoa pitää.
Kannattaa tosissaan soittaa omanalan liittoon ja kysyä oikeaa fakta tietoa.
teillähän ei ole keskinäistä työsopimusta vaan jokin muu sopimus. Jos mä olisin yrittäjä ja teettäisin jotakin alihankintana, en missään nimessä katsoisi olevan vastuussa alihankintafirman henkilöstöhallinnosta
Eli kun tulet raskaaksi, niin sanot hyvissä ajoin vuokrasopimuksesi irti. Mikä pakko sitä on jatkaa. Ottaa sitten siihen uuden vuokralaisen.
Vuokraajaakin ymmärrän, hänen täytyy tienata sillä tuolilla jotain koko ajan, ei voi olla tyhjillään vaan tuoli, kun joutuu sen tuolin alla olevasta liikehuoneistosta kuitenkin maksaa vuokraa.
Millanen irtisanomisaika sulla on siitä tuolista?
Ei tuolivuokraa voi rinnastaa millään tavalla LIIKEHUONEISTON vuokraamiseen. Kyllähän minäkin nyt nuo asiat tiedän liikkeistä tai asunnoista...Pointti oli vaan se, että voiko sitä vaatia (ilmeisesti voi) ja sitä ajattelin onko tämmöinen käytäntö tavallista. Tyhmähän olisin jos tämmöiseen sopimukseen nimeni laittaisin. Meitä on liikkeessä 2tuolivuokralaista ja se "pomo"..
Eli minä voin irtisanoa kyllä itseni, mutta voiko "pomo" irtisanoa minut ja/tai vaatia tämmösen muutoksen sopimukseen.
Minulla olisi ollut tarkoitus käydä mammalomalla sillon tällön töissä ja oli tarkoitus, että palaan loman jälkeen töihin.Tuskin kuitenkaan tuohon sopimukseen suostun. Minä en ole koskaan kuullut, että tuolivuokralainen hommaisi itselleen sijaisen! kyllä se käsittääkseni on liikkeenomistajan hommattava jos hommaa. Tahtoo olla monissa kampaamoissa riitatilanteita nämä tämmöset (löytyy esimerkkejä ihan lähikampaamoista).Ja liitot tiedän, mutta en aijo ruveta tästä asiasta riitelemään on kyseessä kuitenkin "pomo" joka on ystävä ja sukulainen miehen kautta.ap
saisit vain puolueettoman mielipiteen siitä, mikä on normaalia.
täytyy äippälomalaisen hommata itselle tuuraajaa?
Oikeastaan kyseessä on kampaamo ja tuolivuokralainen (eli yrittäjä) jossa liikkeen omistaja vaatii tämmöistä sopimusta...