Ruotsissa tosi monella n. 4v näkyi tutti suussa.
Täällä ne mammat vaan vaahtoaa, että tutti pois alle vuoden vanhana. Ruotsissa näkyi kesällä tutti suussa useita lapsia, jotka takuula olivat vanhempia kuin meidän 3v 8kk.
Kommentit (12)
Suomessa on muista Länsi-Euroopankin, saati muista maista, eroava kulttuuri siinä mielessä että täällä arvostetaan lapsen ripeää kasvamista ja itsenäistymistä paljon enemmän kuin muualla. Täällä ympäristön paine puuttuu heti asiaan jos " iso" lapsi käyttää esim. tuttia tai vaippoja kun muualla lapset saavat kehittyä omaan tahtiinsa.
Valitettavasti tämä ilmiö nähdään myös lasten kehityksessä, tiedetään että täällä on kiintymyssuhteeltaan enemmän turvattomia lapsia kuin muualla johtuen juuri tästä. Lapsilta vaaditaan koko ajan jotain ja tyytyväisiä ei olla.
mä en ymmärrä koko tutti asiaa. Miks lapsi pitää ylipäätänsä opettaa tutille??
Mulla on 6 lasta enkä kelleen oo tuttia suuhun laittanut, jos vauva ollut itkuinen niin sitä on sitte hoidettu eikä yritetty hiljentää muovin palalla.
No aika provosoivasti kai kirjotin..;) Älkää vetäkö hernettä nenuu..
Eli meillä ei ole ikinä lasta ollutkaan, kun ei tuttia ole syönyt.
toimimaan oman perheen mukaan, mitään käskyjä ei jaella! Tämä tosin saattaa olla joskus vaikeaa kun oikeasti tarvitsisi apua jossakin asiassa...
t: Toinen ruottinsuomalainen
ps. niin ja vaipoista ei täällä ole kiire pois myöskään niinkuin Suomessa
ja velliä juodaan pullosta tai mukista melkein kouluikään saakka...
LApsen ihan normaali kehitys on sellainen, että 1-3 vuotiaana lapsi oppii hallitsemaan suolensa ja rakkonsa. Mun mielestä on lähinnä törkeää pitää jotain 3-vuotiasta vaipoissa, sen ikäisellä kun on jo niin paljon vaikeampiakin taitoja hallussa kuin normaali vessakäyttäytyminen.
Siitä on varmasti ihan yhtä paljon haittaa, jos lasta pidetään ikätasoistaan alempana, eikä anneta kehittyä normaalisti.
Vierailija:
LApsen ihan normaali kehitys on sellainen, että 1-3 vuotiaana lapsi oppii hallitsemaan suolensa ja rakkonsa. Mun mielestä on lähinnä törkeää pitää jotain 3-vuotiasta vaipoissa, sen ikäisellä kun on jo niin paljon vaikeampiakin taitoja hallussa kuin normaali vessakäyttäytyminen.Siitä on varmasti ihan yhtä paljon haittaa, jos lasta pidetään ikätasoistaan alempana, eikä anneta kehittyä normaalisti.
Kauhistelivat vielä kun sanoin neuvolassa että on jo potankin kanssa vähän testailtu ja lapsi on kuitenkin 1v1kk.
Tuttia olivat myös heti synnärillä tunkemassa suuhun, ihmekkö se sitten on kun ei imetys lähde kunnolla käyntiin! Sitten päivitellään neuvolassa että oi ja voi kun ei nyt suju. :S
Velli on näistä kuitenkin kaikista pahin. Esim. miehen veljen 4v. saa velliä pullosta illalla vaikka olisi syönyt iltapalaksi leipää tai puuroa. En voi ymmärtää tollasta vellin pullosta lutkutusta noinkin vanhalla lapsella. Ja onhan vielä niitäkin jotka saa sen vellin melkeen kouluikään saakka:/
T. ruotsinsuomalainen myös
kehittäneet ns. keskivertolapsimallin ja ohjeistuksen sen perusteella päiväkoteihin, terapeuteille, neuvoloille yms. Kun vähänkin poikkeat normilapsesta niin aletaan huomauttelemaan asiasta ja ehdottelemaan ties mitä keinoja lapsen kehittämiseksi normilapsen tasolle.
Jotkut nyt vaan kehittyvät hieman hitaammin ja toisen vastaavasti nopeammin kuin toiset. Ja ollaanhan me vanhemmatkin erilaisia kasvatustavoissamme.
Vierailija:
LApsen ihan normaali kehitys on sellainen, että 1-3 vuotiaana lapsi oppii hallitsemaan suolensa ja rakkonsa. Mun mielestä on lähinnä törkeää pitää jotain 3-vuotiasta vaipoissa, sen ikäisellä kun on jo niin paljon vaikeampiakin taitoja hallussa kuin normaali vessakäyttäytyminen.Siitä on varmasti ihan yhtä paljon haittaa, jos lasta pidetään ikätasoistaan alempana, eikä anneta kehittyä normaalisti.
Vanhemmat jotka antavat lapsen syödä tuttia pitkään, voivat pilata lapsen purennan. Itselläni on etuhampaat oravan nököhampaat siksi, että söin tuttia 4-vuotiaaksi.
Sitä paitse käydessämme lapsena (2-v) Keski-Euroopassa äitini mukaan siellä sen ikäiset ei syöneet tuttia juurikaan. Olen katkera siitä, että tuttia ei otettu aiemmin pois. Tuskin olisin sitä yhtä päivää pitempään jaksanut ikävöidä. Hampaistani saan kärsiä lopun ikäni.
tuollaisella. Ja tässä vaippa-asiassakin on kyllä niin, että pissanpidätyksen kanssakin on näitä, joilla on ongelmia vielä 3 vuotta täytettyäkin (esim. yökastelu). Eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, että vanhemmat olisivat laiskoja ja lapsen kehityksestä ei välitettäisi tässä asiassa.
Vierailija:
Vierailija:
Tyypillistä suomalaista arkuutta ja " yli" jörkevyyttä! Siis tylsää ja teorettista! Ei tarvitse kuin kurkkia ulkomailta oppia, niin huomaa ettei loppujen lopuksi niin kauhean vaarallista ole käyttää tuttia(hui!) vielä 3-4 vuotiaana!
Täällä ei tunnu porukalla olevan kiirusta tutti-asian kanssa. Hammaslääkärin tarkastuksessa 3-veen iässä sanoivat meille ensimmäisen kerran, että tutti kannattaisi jättää pois.
On se kyllä järkkyä kun viimeksi eilen näin täällä ison (joku just 4-veen) pojan tutti suussa!
t. ruottalainen