Eilen rannalla nähtyä =D
Olimme paikallisella uimarannalla, joka on kovasti lapsiperheiden suosiossa, ja siellä shorseissa, t-paidoissa, trikoisissa kesämekoissa, uikkareissa (ja kyllä, myös ihan reilusti nakuna) olleiden lasten keskellä leikki vesirajassa n. 3-vuotias tyttö, joka oli kuin suoraan 1800-luvulta!
Siis tällä tytöllä oli valkoiset pitsilahkeiset sukat, valkoiset nahkaiset sandaalit, monikerroksinen kokoleninki (pitsinen alkushame pilkotti vahvasti pönöttävän vaalenpunaisen kangashameen alta). Kangan oli kirjoiltua ja puvussa oli puhvihihat ja silkkivyö rusetilla. Sitten vielä valkoinen lierihattu päässä. Siis uimarannalla!
Aluksi olin ihan varma, että heidän on täytynyt tyyliin olla tulossa jostain juhlista ja halusivat jäädä hetkeksi rantaan, mutta vanhemmilla oli ihan tavalliset vaatteet (shortsit ja t-paita) ja olivat tosiaan ihan rannalle tulleet; mukana oli viltit, eväslaukku, jotain leluja. Siis kuka pukee lapsensa rantaleikkeihin noin? Ja miksi? Eikä lasta missään vaiheessa riisuttu/vaihdettu uikkaria tai kevyempää vaatetusta...Itse laitan yleensä rannalle hiekan, suolaveden ja muun liejun takia ne vähän huonommat shortsit lapselle ja sitten tietty uikkari mukaan.
Tuli ihan sellainen fiilis perhettä katsellessa, että tyttö oli heille kuin joku näyttelyesine tai nukke, jota puetaan röyhelöihin ja pitseihin. Tytöllä oli varmasti kuuma, hän ei saanut mennä veteen, ja muutenkin äiti pyyteli häntä koko ajan viltille istumaan (äiti lässytti lapselle ihan käsittämättömällä tavalla. Ei siis puhunut normaalisti ollenkaan). Siinä paikallaan istuen tytön olisi sitten pitänyt kiltisti leikkiä muutamalla lelullaan? Miksi edes tulla rantaan? Ja varmaan pientä otti päähän kun muut lapset remusivat vedessä ja tekivät mutakakkuja...
Tuollaisen äidin pitäisi keräillä posliininukkeja, ei tehdä oikeita lapsia!
Kommentit (14)
lapsi kuitenkaan halua uimaan ja sai nyt näpsittyä nättejä kesäkuvia pikkuprinsessastaan. ;)
Sitäpaitsi jos pukee lapsensa noin, lapsi kerää varmasti katseita (sehän on kai tarkoituskin). Kyllä katsojalla on oikeus omaan mielipiteeseensä. Ja joo, tottakai on kiva pukea lastaan. Itselläni on poika, mutta todellakin minulla on kaappi täynnä hienoja vaatteita hänelle, juhlavaatteita ja trendikkäitä vapaa-ajan vaatteita, mutta KOSKA LAPSI EI OLE NÄYTTELYESINE, puen hänelle aina tarkoituksenmukaiset vaatteet. En siis laita lasta kärsimään kuumuudesta tms. sen takia, että hän näyttäisi minun silmissäni kivalta. Juhlavaatteet ym. ovat " harvinaista herkkua" vanhemmalle, ja ne puetaan tyyliin mummon synttäreille. Kun menemme rantaan/puistoon/pihalle puen lapselle vaatteet, joissa hän voi leikkiä ja olla lapsi, ei olla esillä! Ja tietysti sään mukaiset vaatteet, sekä vaatteet, joissa lapsen on helppo liikkua.
Mitä seuraavaksi; korkokenkiä pikkuneideille? Meikkejä? Ei väliä kehittyykö jalka, kunhan näyttää kivalta? Siis pointti oli se, että lapsi ei olisi saanut leikkiä, liikkua, mennä veteen tms, ja hän oli helteessä puettu moniin kerroksiin. Lapsi oli varmaan itse tosi tyytyväinen, että hänellä oli niin hirveän kaunis puku päällä?
ap
ja sieltä napattu suoraan mukaan rannalle?Vierailija:
helteellä kaikkein viileintä on itse asiassa *pitkissä* mutta ohutkankaisissa ja vaaleissa vaatteissa, eli tytöllä on hyvinkin voinut olla oikein mukava asussaan - siitä huolimatta että asu myös näytti hienolle. Mekosta muuten ei ole mitään haittaa lapselle, toisin kuin korkokengistä eli en vertailisi niitä keskenään. Harmi kun en nähnyt tapausta... :)
itakin!
Omapahan on tietty asiansa, mutta ottaen huomioon, etteivät kuvailemani kaltaiset lasten JUHLA-ASUT ole edes kovin halpoja, niin kannattaako niitä nyt sitten rantaan laittaa. Mites peset suolavedessä ja likaisessa rantahiekassa lillunutta pitsi/silkkiunelmaa? Lapsi ei siis millään mittapuulla ollut JÄRKEVÄSTI puettu rannalle. Ainoastaan KAUNIISTI.
Sorry, että kommentoin, mutta käsittääkseni tällä palstalla kommentoidaan aika monia muitakin juttuja. Ihmetyttipä vaan, ja vähän harmittikin lapsen puolesta (joka joutui katsomaan muiden lasten leikkejä sivusta). Ja koska moinen pukeutuminen ei todellakaan ole kovin yleistä (huomasin muuten, että lasta katsoi moni muukin vieressä olija), tuskin se on todetusti kovin käytännöllistä, järkevää tai muutenkaan vanhempien keskuudessa hyväksi todettua rantapukeutumista =D.
ap
olisivat sitten napanneet lapsellekin jonkin vaihtovaatteen tai uikkarit, jos kerran tiesivät rannalle menevänsä. Ja 3-vuotias kyllä voisi olla nakunakin. Moni muukin oli. Ainakin hetken, että pääsee edes vettä kokeilemaan...
Ja vaikka ei pitsihameesta korkokenkiin verrattavaa haittaa olekaan, niin oli siitä tämän lapsen kohdalla ainakin se haitta, ettei hän olisi saanut tehdä mitään hameessaan. Istua viltillä ja katsella rantaa/vettä...
ap
kyllä meillä kans puetaan lapset tilanteen mukaan eikä tulisi mieleenikään pukea lasta juhlapukuun rannalle mentäessä!! Tiedän tälläisiä äitejä jota pukee lapsensa " liian" hienosti ja sitten koko ajan toitotetaan " elä tee sitä" , " elä tee tätä" kun vaatteet menee likaiseksi. Tiedän että osan lapset vaatimalla vaatii hienoja mekkoja päälleen ja kaiken maailman hörhelöitä mutta vanhempien tehtävä on sanoa onko ne sopivia kyseiseen paikkaan minne ollaan menossa.
Meillä esim naapurissa on tosi " prinsessamainen" tyttö. Tämä vaihtaa asuaan monta kertaa päivässä. Ei tarttis äidin yhtään valittaa pyykkien paljoutta jos antaa tyttönsä vaihdella noin kymmenen kertaa vaatteitaan päivässä. Ymmärrän sen jos tuon ikäinen haluaa vaihtaa joku kaksi kolme kertaa mutta se että koko ajan on eri vaatteet päällä niin menee jo yli ymmärryksen. Mutta kukin tyylillään. Joku nauttii rannalle menemisestä juhlakamppeilla ja joku nauttii olostaan vähän rennommin.
la mitään! Jos pelkästään aurinkoa ajattelee, niin voihan lapselle pistää päälle pitkähihaisen t-paidan ja trikoot. Sellaiset huonommat, joilla voi mennä veteen ja leikkiä hiekalla. Tai hankkia lapselle vartaloa suojaavan uima-asun.
Ja äiti kotona sanonut, että noissa vaatteissa ei sitten saa veteen mennä. Tyttöä alkanut rannalla se harmittaa, mutta opetusmielessä äiti ei ole sitten antanut veteen mennä, kun kerran lapsi vaatinut moiset vaatteet itse.
Tämä siis mun tulkinta. Voin olla väärässä.
Ettekö te oikeasti katso muita ihmisiä? Kadulla kävelette katse maahan käännettynä, kaupassa tuijotatte vain hyllyjä ja rannalla pidätte katsee tiukasti viltissä. Normaali ihminen katselee muitakin ihmisiä ja jos jotain normaalista poikkeavaa ilmaantuu näköpiiriin, niin kyllä se kiinnittää huomiota. Oli se sitten vaikka nukkemaisesti puettu tyttö rannalla, joka taatusti erottuu uima-asuisista lapsista.
Fiksut vanhemmat kun antavat lapselle tilaa olla oma itsensä. Kyllä lapsi itse oppii jos oli kuuma. Seuraavalla kerralla pukee jotakin muuta päällensä.
Muutoinkin ap ja muut muiden tekemisiä tarkkailevat. Eläkää ja nauttikaa elämästänne. Antakaa muiden tehdä samoin. :)
Vaan omapäinen tyttö, joka halusi prinsessapuvun, ja vanhemmat eivät jaksaneet tapella asiasta.