vauva ja opiskelu..mahdotonta??!!
perheessämme on tällähetkellä 4v poika ja olemme ajatelleet hänelle pikku veljeä/siskoa. nyt vaan mieheni on aloitttamassa opiskelun syksyllä,koulu on parivuotinen.olemme miettineet sopiiko pieni vauva ja opiskelu yhteen( yö heräämiset yms..) lähinnä mieheni on sitä mieltä että vauva asiaa olisi parempi siirtää..
haluaisinkin teiltä mielipiteitä asiasta..
omasta mielestäni en haluaisi siirtää toista lasta enään kauemmaksi jo ikäeron takia(nytkin olisi jo yli 5v!!) ja itsekkin olen yli 30 vuotias..
olemme miettineet toista lasta jo yli vuoden mutta aina on tullut ikäviä asioita elämässä eteen( läheisen kuolema,työttömyys)
nyt tuntuisi itsesta oikealta ajalta..
kokemuksia/mielipiteitä kaipailen!!
Kommentit (3)
Opiskeluhan on joustavampaa minusta kun työssäkäynti. Mieheni on opiskellut työn ohella koko sen ajan kun on ollut työelämässä(suorittanut amk ja korkeakoulututkinnon)ja ihan hyvin on sujunut. Itse olen hoitovapaalla(lapset nyt 3v4kk ja 9kk)ja tietysti vetovastuussa kodista kun mies on ollut pois, mutta on meillekin aikaa riittänyt. Nyt tosin aikaa vie rakennusprojekti ja mies suunnittelee jatko-opintoja kun talo on valmis...
Taloudellinen puoli voi tietty tehdä tiukkaa jos opiskelu on päiväopiskelua, jollei jotain iltatyötä jaksa tehdä lisäksi. Jotain tukia varmasti on saatavilla, minä en osaa niistä sanoa enempää kun emme ole saaneet niitä kun mies on kuitenkin käynyt töissä koko ajan. Meillä minä olen hoitanut kaikki yöheräämiset kun imetän, mies ei vauvan itkuihin heräile, jos havahtuukin niin kääntää vaan kylkeä. Joskus olen itse ihan puhki aamulla levottoman yön jälkeen, mutta mies sanoo ettei ole yöllä kuullut mitään.
Opiskelijan ollessa pienen vauvan äiti on tilanne minusta vaikeampi (kokemusta on... meillä on 3 lasta ja olen ollut sekä töissä, opiskellut ja ollut kotona vauvojen kanssa, kaikkia näitä vuorotellen) mutta kun isä opiskelee, on varmasti helpompaa. Vaativa työ on varmasti vähintään yhtä rankkaa tai jopa rankempaa tuoreelle isälle kuin opiskelu. (Esim. oma mieheni on matkatöissä, joutuu ajamaan satoja kilometrejä viikossa ja tästä syystä olisi mielestäni ollut kohtuutonta vaatia häntä osallistumaan vaikkapa esimerkiksi vauvan yövalvomisiin.) Opinnoissa voi yleensä vähän joustaa, tehdä omaan tahtiin ja välillä lintsata jos on perhesyistä pakko, töissä tämäkin on vaikeampaa. Eli olen kyllä vahvasti sitä mieltä että vauva ja miehen opiskelu on varsin hyvin yhteen soviteltavissa. Jos vaihtoehtoina on että mies joko käy töissä tai opiskelee niin opiskelija on kyllä pääsääntöisesti vapaampi päättämään omista aikatauluistaan jne. Rahallisesti voi tietysti tehdä tiukkaa, en tiedä mitä tukia on saatavissa, mutta nämähän saa kelalta varmaan aika helposti selville.
Jos liikaa miettii, milloin olisi sopiva aika vauvalle niin se aika saattaa mennä ihan huomaamatta vaikka ohi ;)
mahdotonta siis. Meillä on 5 v. poika ja nyt 5 kk tyttö. Aloitan opiskelut syksyllä kun tyttö on 6 kk. Osa opiskelupäivistä (muutama kuussa) on vieläpä 300km päässä toisella paikkakunnalla ja meinaan ottaa tytön lapsenvahteineen noina päivinä mukaan. Imetän vauvaa ja olemme antaneet sen verran korviketta ohessa, että on vähän tottunut makuun. Samoin kiinteät on aloitettu 4 kk iässä, vaikka tissimaitoa on tullutkin ihan kiitettävästi.
Näin aiomme pärjätä. Enkä yhtään epäröi aloittaa opiskeluja tai kadu vauvan ajoittamista juuri tähän väliin...