Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyksessä ongelmia, gurut tänne ;)

06.08.2007 |

Vauva syntyi pienikokoisena ja parina ensimmäisenä päivänä annettiin sairaalassa lisämaitoa. Pääsimme kuitenkin hienosti täysimetykselle ja vauva on kasvanut hyvin, paino nousee.

Pari viikkoa sitten (vauva siis tuolloin n. 2 viikkoinen) vauva aloitti rinnalla asumisen, oletin hänen vain tilailevan lisämaitoa. Ja tätä jatkunut siis se parisen viikkoa!

Alan olla jo aika poikki ja rinnat on kovilla, nännit on jo tosi herkät ja ekat imut todella sattuu, lansinoheista ja bebanthenista huolimatta. Imee oikealla otteella ja nielee, ei siis pelkästään ime huvin vuoksi.

Vauva nukkuu yöt ok, syö 2-4 kertaa yöllä, nukkuu vieressä, en enää jaksa nostaa omaan sänkyyn.. Aamulla rinnat pursuaa maitoa, tihkuttaa ja olo on " turpea" .

Aamulla lapsi on rinnalla 3-4 tuntia, pitää korkeintaan 5-15min taukoja välissä, just sen verran että ehdin käydä vessassa ja haukata pikaisen aamupalan. Vauva torkahtaa juuri sen verran, mutta toisinaan huuto alkaa jo samantien kun lasken hänet käsistäni pois.

Puoliltapäivin hän nukkuu parisen tuntia ulkona vaunuissa, vaihtelevalla menestyksellä. Joskus tunnin, joskus kolme. Kun herää, samantien on nyrkki suussa ja hamuaa ruokaa.

Imetän unien jälkeen tunnin-pari, ehkä enemmänkin. Pieniä torkahdustaukoja on siinä välissä, mutta homma jatkuu heti kun vauva silmiään raottaa.

Iltapäivällä nukkuu tunnin-pari, mutta esim. nyt ei vaan nuku, ollut hereillä neljä tuntia jo. Yritän nukuttaa rinnalle, syliin, yksin sänkyyn.. huutaa heti jos joutuu sylistä pois, muttei nukahda sänkyynkään vaikka haukottelee ja on väsynyt.

Illalla sitten on sama rumba, imee koko illan, 4-5 tuntia. Välissä saattaa olla sellaisia taukoja että ehdin syödä, käydä vessassa jne. ilman huutoa. Saattaa yksin jäädessään rääkyä korkealta ja kovaa kauankin (joskus vaan on pakko jättää lapsi huutamaan, kun on tuo esikoinenkin hoidettavana) mutta hiljenee sitten, eikä syliin otettaessa hänellä olekaan mitään hätää, katselee krkkain silmin eikä suoraan hyökkää rintaankaan.

Rutiinit on samat, kahdeksan maissa illalla vaihdetaan yöpuku jne. ja mennään sänkyyn, nukahtaa yöunille kyllä vaivatta ja tosiaan nukkuu yöt hyvin, syö kyllä mutta jatkaa unia.

Haluaisin ehdottomasti (täys)imettää, mutta pari päivää sitten annoin korviketta. Mä en vaan jaksanut enää, ja yllättäen parin tunnin imetyssession jälkeen vauva veti pullosta nannia puoli desiä! Sama juttu illalla, annoin maitoa ennen nukkumaan menoa, joi lähes puoli desiä.

Maitoa kyllä tulee rinnoista puristamalla ja vauva jaksaa sitkeästi imeä. Rintapumpulla (käsikäyttöinen) maitoa ei tule kuin muutama tippa, siitä ei siis ole ratkaisuksi pulloruokintaan.

Tuttia vauva ei oikein huoli, kokeilin sitäkin että jospa tässä vaan on kyse imuhalusta, vauva imee osittain huvikseen.. ei tunnu olevan sitäkään.

Mä en nyt tiedä, mikä se ongelma on.

Sekö, että mulla tulee maitoa liian nihkeästi, vaikka sitä siis tuleekin. Vauva kasvaa kovaa vauhtia ja ottaa kiinni pientä kokoaan, tarvitsisiko hän maitoa reilummin, mutta mun rinnoista sitä ei tule?

Voiko se olla niin, että vauva ei saa tarvitsemaansa maitomäärää tarpeeksi helposti? Joutuu syömään suurimman osan vuorokaudesta, että saisi tarpeeksi ravintoa?

Ei vaikuta kipeältä eikä ilmavaivoilta, sensijaan sylivauvan syndroomaakin taitaa olla.. saattaa olla isänsä tai jonkun vieraan sylissä hiljaa tyytyväisenä, mutta kun syli vaihtuu minun syliksi, alkaa huuto ja hamuaminen.

Illalla rinnat tuntuu tyhjiltä läpysköiltä, että kyllä vauva ainakin tehokkaasti ne tyhjentää.

Ongelma vaan on, että äidin voimat alkaa tyhjetä samaa tahtia, elämäntilanne on se että tässä olisi nyt pärjättävä ilman että lasten isä joutuu enempää passaamaan, sukulaisistakaan ei ole apua kuin ihan hetkittäin. Jos olisikin vain tuo vauva, niin makaisin sängyssä vaikka kuukauden pelkästään imettämässä, nyt vaan en voi kun on erittäin vilkas taaperokin jakamassa huomion.

Lapsi on siis minulle toinen, mutta en todellakaan osaa sanoa mitä tää on.

Kertokaahan, miltä ulkopuolisen silmin vaikuttaa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa kirjoituksesi Imetystuen sähköpostituslistalle? Sieltä varmaankin tulisi apuja aika nopsaan. Ja gurujen mielipiteitä :)

Vierailija
2/12 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hakuan muistuttaa että pidä kasvua ja vaippoja silmällä. ettei vaan käy niin että maito ei riitä. sulle todennäköisesti sanotaan että niin ei voi käydä, mutta omasta kokemuksesta sanoisin että voi. meillä siis esikoisen kanssa oltiin lopulta sairaalassa tipassa kun maito ei vaan riittänyt. (Minä tyhjäläpyskäinen sitkeästi täysimetin ja uskoin että kyllä se siitä kun ollaan rinnalla vaan jatkuvasti)

toivottavasti sulla kuitenkin maitoa riittää ja hyvin menee- yleistähän nuo ongelmat ovat. hienoa jos onnistuu! mutta muistathan että imetys ei ole äitiyden mitta. :-)

tsemppiä imetykseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole guru, mutta muistathan syödä hyvin ja juoda vettä riittävästi. Kuulostaa, että sun oma hyvinvointi voisi jäädä herkästi taka-alalle, kun vauva vaatii huomiota koko ajan.

Itse lypsin aamulla vähän maitoa pulloon, jonka annoin tarvittaessa illalla. Kokeile sinäkin lypsämistä aamulla, jos vauva ei silloin tyhjennä rintoja kokonaan. Silloin lypsäminen voi onnistua helpommin.

Vierailija
4/12 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos vielä koetat pumpata, niin ainakin minulla rinnat ovat toimineet niin että käsikäyttöisellä pumpulla ei aluksi tule kuin pisara, kunnes herumisrefleksi käynnistyy ja sitten vasta maitoa tulee. Ja pumpatessa kestää kauemmin (minuutteja) ennenkuin maito herahtaa.

Vierailija
5/12 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helun@:

Vauva syntyi pienikokoisena ja parina ensimmäisenä päivänä annettiin sairaalassa lisämaitoa. Pääsimme kuitenkin hienosti täysimetykselle ja vauva on kasvanut hyvin, paino nousee.

Pari viikkoa sitten (vauva siis tuolloin n. 2 viikkoinen) vauva aloitti rinnalla asumisen, oletin hänen vain tilailevan lisämaitoa. Ja tätä jatkunut siis se parisen viikkoa!

/--/

Haluaisin ehdottomasti (täys)imettää, mutta pari päivää sitten annoin korviketta. Mä en vaan jaksanut enää, ja yllättäen parin tunnin imetyssession jälkeen vauva veti pullosta nannia puoli desiä! Sama juttu illalla, annoin maitoa ennen nukkumaan menoa, joi lähes puoli desiä.

Maitoa kyllä tulee rinnoista puristamalla ja vauva jaksaa sitkeästi imeä.

/--/

Mä en nyt tiedä, mikä se ongelma on.

Sekö, että mulla tulee maitoa liian nihkeästi, vaikka sitä siis tuleekin. Vauva kasvaa kovaa vauhtia ja ottaa kiinni pientä kokoaan, tarvitsisiko hän maitoa reilummin, mutta mun rinnoista sitä ei tule?

Voiko se olla niin, että vauva ei saa tarvitsemaansa maitomäärää tarpeeksi helposti? Joutuu syömään suurimman osan vuorokaudesta, että saisi tarpeeksi ravintoa?

Ei vaikuta kipeältä eikä ilmavaivoilta, sensijaan sylivauvan syndroomaakin taitaa olla..

/--/

Kertokaahan, miltä ulkopuolisen silmin vaikuttaa?

Tekstistäsi päätellen uskaltaisin veikata, että tämä toinen lapsesi on ns. suuritarpeinen vauva. Aiheesta löytyy juttua osoitteesta http://www.imetys.fi/itu/suuritarpeinen.php

Jos vauvasi kasvaa normaalisti, hän saa riittävästi maitoa, tuntuivat rintasi miltä tahansa tai sait lypsettyä miten paljon/vähän tahansa. Kasvua ihan varmasti voit käydä neuvolassa kontrolloimassa useamminkin, kuin mitä normaalisti käydään, jos olet asiasta yhtään huolissasi.

Koska sinulla on se vanhempikin lapsi, on itsestään selvää, että tarvitset kätesi vapaiksi myös hänelle. Siksi vinkkaankin kantoliinasta ;)

Mutta käy lukemassa tuo juttu ylläolevan linkin takaa, ja jatketaan sitten :)

Vierailija
6/12 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos kokeilisit " esilämmittää" tissiä ennen imetystä?

Tämä ei siis todellakaan ole mitään gurun puhetta, mutta tuli mieleeni, että lämpö auttaa maitoa herumaan. Voisit siis kokeilla hautoa rintaa esim. kaura- tms. lämpötyynyllä ennen imetystä. Voisi saada vauva massunsa rivakammin täyteen. Vein juuri lavendeli-kauratyynyn kaverilleni vauvalahjaksi (lavendelin erikseen mainittiin edistävän maidon herumista) ja hän ainakin kehui tyynyn antaneen apua. Hinta on luokkaa 10-20 euroa koosta riippuen ja siitä on sitten muutakin iloa, niin vauvan massuvaivoihin kuin omiin hartia- ym. kipuihinkin. Kauratyynyjä on ainakin kaiken maailman lahjatavaraliikkeissä ja luontaistuote- & suoramyyntipaikoissa.

:) ONNANNAA, neljää onnistuneesti imettänyt.

Vierailija
7/12 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä se vastaus taisi tullakin.

Kantoliinaa olen tälle kokeillut vasta kerran, kesähelteillä se ei tunnu kovin kivalta itsellenikään. Tuolla se kaapissa on, pitää alkaa kokeilemaan eri sidontoja. Pystyykö kantoliinassa imettämään tällainen isorintaisempi kuinka helposti? Näiden dollypartoneiden kanssa kun ei ole helppo löytää muutenkaan ;)

Edelleen otan ilolla vastaan vinkkejä ja kokemuksia, kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille!

Kirjoittelen tässä vauva sylissä, eilen eikä tänään hän ei suostunut nukahtamaan vaunuihinkaan, torkkui tasan sen ajan minkä vaunut oli liikkeellä.

Vierailija
8/12 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan kuin tämä minun pikkuinen kolmoseni 1-2 kuukauden iässä. Eli sylissä, sylissä vaan ja tiuhaan tissillä. Kantoliina oli meilläkin kovassa käytössä ja yksin jos jonnekin jäi, niin aivan kamala huuto. Isän syli ei kelvannut ilman huutoa, mutta yllättäen 4 v isosiskon syli (tyynyllä tuettuna ja aikuinen vieressä) kelpasi aina hetken verran. Meillä neiti piti sentään 15 min - 30 min imutaukoja välillä, mutta sitten imi pitkään ja hartaasti. Maidontulon kanssa ei ollut ongelmia, koska neiti (pienikokoisena syntynyt hänkin) kasvoi kohisten ja pissa & kakkavaippoja tuli reilusti.

Meillä osittain syynä oli varmasti läheisyyden tarve, mutta myös imemisentarve, jota sitten rinnalla tyydytti kun tutti ei kelvannut. Iltaisin teki kyllä sitäkin, että hermostui sitten kun maitoa alkoikin rinnasta tulla; maitohanoja kun on aika vaikea kääntää pois päältä " hupi" -imuttelun ajaksi. Hupi siksi lainausmerkeissä, että onhan tuollakin imuttelulla tarkoituksensa esim. läheisyydentankkaus. Minä totutin tytöä sitkeästi tuttiin juuri noiden iltaraivareiden takia. Aventin pikkututilla (siskoni osti apteekista) vauva oppi tutittelun, muut tutit aiheuttivat yökkäysrefleksin kun olivat kai liian massiivisia niin pieneen suuhun.

Meillä kyllä tilanne on nyt helpottanut aivan kamalasti. Nyt tyttö viihtyy jo hyvin lattialla, syö 3-4 tunnin välein ja nukkuu kunnollisia päiväunia. Ikää on nyt 4 kk ja tosiaan tuo kuukausi ihan vastasyntyneisyysvaiheen jälkeen oli aika tiukka äidille, joten kovasti jaksamista sinulle!

Vierailija
9/12 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli " vika" ei ole imetyksessä, vauva vaan on tällainen. Onneksi tämä pikkuvauva-aika ei loputtomiin kestä, ja onhan se vauvan kanssa eläminen otettava vastaan just sellaisena kuin se annetaan. Nyt tajuan, miten ihanan helppo esikoiseni olikaan ;)

Tänään en ole antanut korviketta, maitoa kyllä tulee mutta lypsettyä sitä en saa. Ei heru vaikka puoli tuntia kiskoisi pumpulla kuuman suihkun jälkeen. Joten se on sitten vaan istuttava sohvan nurkassa tai pötkötettävä sängyllä.. Vauva kuitenkin selvästi syö imiessään, irrottaa kyllä otteen kun maha on täysi, ja suupielestä valuu maito eli sen riittävyydestä ei kannattane olla huolissaan, kun märkiä ja sinappivaippoja riittää.

Vierailija
10/12 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni oli ns. suuritarpeinen vauva. En ollut moisesta kuullutkaan mutta kun surffailin kakkosta odottaessani netissä niin törmäsin käsitteeseen ja " löysin" kuvauksista esikoiseni. Jos jaksat lukea englanniksi niin ihan kivaa luettavaa oli http://www.askdrsears.com/html/5/T050100.asp . Kakkonen onnekseni on ihan " normaali" tarpeiltaan, tosin koliikkivauva ja liinassa on hänkin tähän saakka kulkenut pääosin(ikää 9kk), mutta nukkuu päiväunia myös parvekkeella.

Paljon jaksamista sinulle, minä pääsin sikäli helpommalla että vaativa vauvani oli esikoinen. Saisitko apua esikoisen hoitoon silloin tällöin? Kannattaa vaikka maksaa joku hoitaja aluksi jos olet tosi väsynyt. Vauvasi tulee olemaan varmaan aina vaativa, mutta tuo kuvailemasi tilanne helpottuu kyllä vauvan kasvaessa. Muistelisin että silloin alkoi helpottamaan kun vauva alkoi ryömimään ja tutkimaan ympäristöään. Sitten ei tarvinnut enää jatkuvasti pitää liinassa ja alkoi ensin nukkumaan liikkuvissa vaunuissa ja myöhemmin parvekkeellakin-40min pätkissä tosin...Siis kantoliinaa kannattaa käyttää, sitten saat esikoisenkin kanssa paremmin touhuttua ja vauva viihtyy, ehkä nukkuukin pitempiä pätkiä? Näin meillä ainakin. Kakkosellakin oli kausi että vaunuissa nukkui vain vajaan tunnin, liinassa kiskoi hyvinkin 3-4t putkeen.

Jos vauvasi ei huoli tuttia, kokeile(esim. pikku)sormeasi jos kelpaisi. Siten ei tule maidosta ylitäyttöä imemistarpeen vuoksi. Esikoiseni huoli lopulta nuk-tutin, sitä ennen söi kovasti kaiken iltaa ja lopulta puklaili kovasti ylimääräisiä ulos. Tutti vähän auttoi, mutta totta puhuen tutti ei koskaan ollut kovin tärkeä hänelle ja usein öisin jouduin antamaan rintaa monia kertoja isompanakin kun tutti ei kelvannut.

Pumppaamalla ei tosiaan saa kuvaa maidon määrästä. Itse en heru pumpulle ollenkaan ja silti olen kaksi täysimettänyt 6kk ja esikoista 2v4kk kaikkiaan, kakkosen imetys on vielä meneillään.

Niin ja vielä tsemppiä kaikkia ihmetteleviä ihmisiä kohtaan. Itse sanoin tädilleni joka ihmetteli että vauva nukkui vain sylissä, että laitapa sitten sänkyyn nukkumaan. Vauva oli ihan tajuton ja löysä, mutta heräsi muutaman minuutin kuluttua aina sänkyyn laskemisen jälkeen. " Hyviä" neuvoja tulee aina sellaisilta joilla on helpot vauvat, mutta kyllä sinä löydät parhaan tavan toimia juuri sinun vauvasi kanssa.

Vierailija
11/12 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tässä näitä vastauksia mitä tuolta imetystuen sähköpostituslistalta tuli...

* * * * *

Täällä toinen tissitakiaisen äiti ilmoittautuu!

Neuvoja tuskin osaan antaa, mutta ehkä lohduttaa, että jollakin muulla samanlainen tilanne? Meillä tosin esikoinen sen verran iso (12-v.) ja isä kotona, joten vauvan tissillä asuminen ei ole täällä hirmu iso ongelma. Välillä kyllä rasittaa, kun rinnalla ollaan melkein taukoamatta useampi tunti putkeen. Siksi innolla odotankin vastauksia tähän aiheeseen!

Itse olen saanut venytettyä taukoja tissittelyn välissä hieman pidemmiksi (5-15 minuutista puoleen tuntiin, jos esim. isä pitää sen ajan seuraa) rintojen painamisen avulla:

http://www.imetystukilista.net/faq/newman_painaminen.php

* * * * *

Elikkä sielläkin olivat sitä mieltä että vauvasi taitaa olla suuritarpeinen vauveli. Tsemppiä vaan paljon sinne vauva+taaperoperheen arkeen!

Terveisin Poikasten_Äiti ja Poikaset 3v2kk ja 1v

Mulla heruu imetyksen aikana toisesta rinnasta maitoa niin paljon (n. 2 dl/vrk), että jos lisämaitoon pitäisi turvautua, niin sillä ylivuotavalla maidolla varmaan pärjäisi korvikkeen sijaan. Olen kerännyt sitä maidonkerääjällä pakkaseen kaiken varalta. Kertookohan toi ylivuotava maito ja sen määrä mitään oman maidon riittävyydestä? Kun sitäkin tässä aina välillä epäilee, kun toinen lähes koko hereilläoloajan tissin perään. Ja hereillä (=rinnalla) ollaan päivällä paljon. Vasta muutamana päivänä nukkunut nyt useammat (2-3) kuin yhdet päiväunet. Sitä ennen yhtenäkin päivänä nukkui vain yhdet 1,5 tunnin päiväunet. Otti kyllä kiinni seuraavana yönä nukkumalla putkeen 7,5 tuntia! Yöt menneet muutenkin hyvin, pisin unijakso yleensä 3,5-6 tuntia. Pari kertaa yössä herää.

* * * * *

Kuulostaa tutulta - meillä oli ihan samanlaista alkuun, sillä erotuksella,

että poika on esikoinen, joten aikaa oli runsaasti. Itse tein " virheen" ,

että aloin antaa alussa korviketta, ja täysimetykselle pääsimme vasta

muistaakseni 6 - 8 viikkoisena (imetys teki tosi kipeää monestakin syystä,

ennenkuin imuote yms. Saatiin kuntoon). Kun tutustuin vauvan kelloon (löytyy

imetystukilistan nettisivuilta), auttoi se ainakin henkisesti. Meilläkin

siis vauva halusi asua rinnalla, ja / tai olla sylissä ihan koko ajan. Tähän

ei kylläkään auttanut edes korvike, vaan kantoliina oli täysin korvaamaton

apu.

Meillä jatkui tiheä syöminen oikeastaan täysimetysajan lopulle saakka (1 -

1,5 tunnin syöttövälit, eikä pidempiä päiväuniakaan välissä). Kuitenkin

tilanne helpottui jo sinä aikana, sillä vauva alkoi ajoittain viihtyä

lattiallakin, jotta pääsi edes sinne vessaan...

* * * * *

Meidän esikoinen oli tissitakiainen 2 ja ½ vuotta. Toivottavasti teillä helpottaa nopeammin. (Tiedän, tämä ei lohduttanut ;) )

Tuli sellainenkin ajatus, että jos on suhteellisen pienenä syntynyt, niin koittaa nyt alkuun tsempata hyvään kasvuun syömällä reilusti. Tiedä häntä.

Mutta jos tissitakiaisuus jatkuu kuukausimääriä (tai miksei jo aiemminkin), niin googlaamalla " high need baby" löytyy tukea, tietoa, lohtua ja vinkkejä.

* * * * *

Tämä minullekin tuli mieleen: vauvasi voi olla ns. suuritarpeinen. Aiheesta on kiva juttu Imetyksen tuki ry:n sivulla:

http://www.imetys.fi/itu/suuritarpeinen.php

Vierailija
12/12 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tässä näitä vastauksia mitä tuolta imetystuen sähköpostituslistalta tuli...

* * * * *

Täällä toinen tissitakiaisen äiti ilmoittautuu!

Neuvoja tuskin osaan antaa, mutta ehkä lohduttaa, että jollakin muulla samanlainen tilanne? Meillä tosin esikoinen sen verran iso (12-v.) ja isä kotona, joten vauvan tissillä asuminen ei ole täällä hirmu iso ongelma. Välillä kyllä rasittaa, kun rinnalla ollaan melkein taukoamatta useampi tunti putkeen. Siksi innolla odotankin vastauksia tähän aiheeseen!

Itse olen saanut venytettyä taukoja tissittelyn välissä hieman pidemmiksi (5-15 minuutista puoleen tuntiin, jos esim. isä pitää sen ajan seuraa) rintojen painamisen avulla:

http://www.imetystukilista.net/faq/newma n_painaminen.php

* * * * *

Mulla heruu imetyksen aikana toisesta rinnasta maitoa niin paljon (n. 2 dl/vrk), että jos lisämaitoon pitäisi turvautua, niin sillä ylivuotavalla maidolla varmaan pärjäisi korvikkeen sijaan. Olen kerännyt sitä maidonkerääjällä pakkaseen kaiken varalta. Kertookohan toi ylivuotava maito ja sen määrä mitään oman maidon riittävyydestä? Kun sitäkin tässä aina välillä epäilee, kun toinen lähes koko hereilläoloajan tissin perään. Ja hereillä (=rinnalla) ollaan päivällä paljon. Vasta muutamana päivänä nukkunut nyt useammat (2-3) kuin yhdet päiväunet. Sitä ennen yhtenäkin päivänä nukkui vain yhdet 1,5 tunnin päiväunet. Otti kyllä kiinni seuraavana yönä nukkumalla putkeen 7,5 tuntia! Yöt menneet muutenkin hyvin, pisin unijakso yleensä 3,5-6 tuntia. Pari kertaa yössä herää.

* * * * *

Kuulostaa tutulta - meillä oli ihan samanlaista alkuun, sillä erotuksella,

että poika on esikoinen, joten aikaa oli runsaasti. Itse tein " virheen" ,

että aloin antaa alussa korviketta, ja täysimetykselle pääsimme vasta

muistaakseni 6 - 8 viikkoisena (imetys teki tosi kipeää monestakin syystä,

ennenkuin imuote yms. Saatiin kuntoon). Kun tutustuin vauvan kelloon (löytyy

imetystukilistan nettisivuilta), auttoi se ainakin henkisesti. Meilläkin

siis vauva halusi asua rinnalla, ja / tai olla sylissä ihan koko ajan. Tähän

ei kylläkään auttanut edes korvike, vaan kantoliina oli täysin korvaamaton

apu.

Meillä jatkui tiheä syöminen oikeastaan täysimetysajan lopulle saakka (1 -

1,5 tunnin syöttövälit, eikä pidempiä päiväuniakaan välissä). Kuitenkin

tilanne helpottui jo sinä aikana, sillä vauva alkoi ajoittain viihtyä

lattiallakin, jotta pääsi edes sinne vessaan...

* * * * *

Meidän esikoinen oli tissitakiainen 2 ja ½ vuotta. Toivottavasti teillä helpottaa nopeammin. (Tiedän, tämä ei lohduttanut ;) )

Tuli sellainenkin ajatus, että jos on suhteellisen pienenä syntynyt, niin koittaa nyt alkuun tsempata hyvään kasvuun syömällä reilusti. Tiedä häntä.

Mutta jos tissitakiaisuus jatkuu kuukausimääriä (tai miksei jo aiemminkin), niin googlaamalla " high need baby" löytyy tukea, tietoa, lohtua ja vinkkejä.

* * * * *

Tämä minullekin tuli mieleen: vauvasi voi olla ns. suuritarpeinen. Aiheesta on kiva juttu Imetyksen tuki ry:n sivulla:

http://www.imetys.fi/itu/suuritarpeinen. php

* * * * * *

Eli sielläkin ajattelivat vauvasi olevan suuritarpeinen vauva. Tsemppiä vauva+taaperoarkeen!

Poikasten_Äiti ja Poikanen 3v2kk ja Tissitakiainen 1v