Nuku, nuku nurmilintu..
Kyselisin tässä sellaista teiltä kaikilta että miten teidän vauvat yleensä nukahtaa, siis hyvin vaiko huonommin, ja missä/miten nukutatte yleensä lasta?
Omani on 3,5 kk vanha ja nukahtelee toisinaan illalla todella huonosti. Vinkkejä ja muiden kertomuksia siis haluaisin kuulla :)
Kommentit (4)
Meillä myös 3,5 kk ikäinen poika. Hän nukahtaa päiväunille helposti vaunuihin parvekkeelle tai ulos, kun vaunuja heijaa. Iltaisin nukahtaa syliin rinnalle.... Sylissä pitää pitää aika pitkään (ehkä tunnin verran) ennen kuin vie pinnikseen - muuten herää ja sitten taas tisutellaan ja torkutaan sylissä sohvalla tv:n ääressä.
Tätä iltanukahtamistasysteemiä en kyllä voi suositella, sillä poika herää nykyään öisin kerran tunnissa varmistamaan missä äidin tissi on. Eli ekan tunnin nukkuu usein pinniksessä ja sen jälkeen äidin vieressä parisängyssä. Edes perhepedistä ei voi enää puhua, sillä isä siirtyi sohvalle pari viikkoa sitten... Jos jollakulla on vinkkiä, miten tästä pääsee eroon, niin KERROTHAN. Tätä tunnin välien heräilyä on jatkunut kolmisen viikkoa, sitä ennen tankkasi kolme kertaa yössä.
Meidän poitsu täyttää nyt sunnuntaina 4kk.
Normaalisti noin klo 18 alkaa kähnyilemään väsymystään. Kun alkaa selvästi känkkyilemään ja hieromaan silmiä (yleensä n klo 19 aikoihin) puen poitsulle yökkärin päälle ja siirrytään makkariin. Makkarissa meillä palaa vain pieni yövalo (noin 8 watin valo). Syötän sit poitsulle makkarissa pullon ja joskus poitsu nukahtaa itse pinnikseen. Hyvin usein alkaa kuitenkin kitisemään pinniksessään, jolloin otan pojun sängyllemme viereen.Käännän pojun kyljelleen maha minun mahaa vasten, tutti suuhun ja avot uni tulee. Jos uni ei tule tässä asennossa nostan pojun mahani päälle köllöttelemään ja siinä varmasti uni tulee.
Meillä on samanlaine tilanne kuin teillä Marge, ainoa ero että meillä ollaan menty 2vkon ikäisestä asti osaimetyksellä. Öisin poju on aikaisemmin herännyt aina klo 3 ja klo 5 tissille syömään. Nyt vkon verran poitsu heräsi tunnin välein yöllä ja aloin olemaan jo tosi kuollut väsymyksestä. Sittenpäs pari iltaa sitten tinttasin pojulle illalla maissivelliä ja avot, miltei 12h unta putkeen. Eli minulla oli se tilanne että maidon määrä rinnoissa ei vain enää riittänyt.
Imetys on tosi ihanaa ja suosittelen sitä kaikille, mutta kyllä tuo velli pelasti minut eli suosittelen myös sitä todella lämpöisesti.
.. aina välillä on se ongelma, poju herää syömään yössä pari kertaa.
Otan pojan viereen sängyllemme noin klo 20-21 välillä ja syötän . Poika nukahtaa rinnalle ja tankkaa sitten vielä kerran pari ennenku uni tulee kunnolla. Kun meen itse nukkumaan laitan pojan oman sänkyyn. Toi itse nukahtamissessio ei aina vaan tahdo onnistua, kuulin sellaistakin et se voi johtua siitä että motoriikka kehittyy ja meidän lapsi ku on oppinu kääntymään mahalleen niin kaikki se vaikeuttaa unen tuloa. Kyse ei siis oo siitä etteikö ruoka riittäisi :)
Jossain Vauvan numerossa muistaakseni oli ettei rinnalle nukuttaminen kannata missään nimessä mut meillä se on toiminut ihan hyvin.
hukahdettiin ennen aina rinnalle, mutta nyt kun ikää on puoli vuotta niin eipäs nukahdetakaan enää! Eli oon siis ollu ihan pallo hukassa... Iltaisin meillä on nyt nukahdettu niin että makailen vauvan vieressä sängyllä ja silitän/hieron selkää ym. Oon yrittäny sitä että laitan vauvan sänkyyn kun on väsynyt ja hyssetelen siellä, mutta ei meillä ainakaan toistaiseksi toimi. Tutti ei ole käytössä, joten sitä ei voi käydä laittamassa suuhuun. Päikkäreille meillä nukahdetaan syliin... Kun huomaan että vauveli on väsynyt niin laitan jonkun rauhallisen musiikin soimaan, pidän vauvaa sylissä ja "huojun" musiikin tahdissa, nukahtaa muutamassa minuutissa. Ei tietenkään ole hyvä totuttaa syliinkään nukahtamaan, mutta en jaksa turhaan huudattaa vauvaa, kun kerran tolla tavalla nukahtaa tyytyväisenä. Ois kyllä kiva tietää joku keino millä vauvan sais nukutettua sänkyyn? Ilman tuttia...