Suunniteltu sektio ja huono olo
Hei, kysyisin teiltä, joille on tehty suunniteltu sektio oletteko kärsineet huonosta olosta leikkauksen jälkeen ja mikä on paras keino välttää huonon olon mahdollista tulemista? Muutama palstailija on kirjoitellut, että oksu on tullut, koska kipulääkkeet eivät ole sopineet. Kuulostaa tosi kurjalta oksentaa heti leikkauksen jälkeen iso haava mahassa :(
Toinen kysymys vielä: miten olette pärjänneet ilmavaivojen kanssa? Monet sektion läpikäyneet ovat valitelleet myös sietämättömistä vatsakivuista, koska leikkauksessa imahaan on päässyt ylimääräistä ilmaa. Ajattelin itse, että leikkausviikolla söisin mahdollisimman vähän ilmavaivoja aiheuttavia ruokia ja jättäisin suosiolla herneet ja kaalit muiden syötäväksi :)
Kiitos avustanne jo etukäteen,
-Omppumamma, leikkauspvä 24.8.-
Kommentit (4)
Minäkin sain sitä pahanmakuista litkua, joka estää vatsahappoja nousemasta ylös leikkauksen aikana, mutta ei se minulla leikkauksen jälkeiseen pahaan oloon auttanut. Kolmisen kertaa meinasi leikkauksen jälkeen tulla oksennus, mutta hengittämällä syvään ja nieleskelemällä sain pidettyä sen loitolla.
Ilmavaivat olivat aivan hurjia eikä niihin oikein muuta keinoa ollut kuin piereskellä niin paljon kuin kehtasi :)
Äsken juttelin nukutuslääkärin kanssa ja hän sanoi, että verenpaineen laskun myötä sektion jälkeen voi tulla huono olo, jopa todella huono olo. Pyysi, että mikäli tulee huono olo, niin heti sanoisi hoitohenkilökunnalle siitä, antavat siihen sitten lääkettä. (Muistelen, että toisen leikkauksen yhteydessä, leikkauksen jälkeen meinasin oksentaa, mutta antoivat heti lääkettä, joka vei huonon olon pois.)
Mulle tuli section jälkeen aivan järkyttävä päänsärky! Sitä kutsutaan postspinaaliseksi päänsäryksi, ja se tulee joillekin harvoille spinaalipuudutuksen takia. Aivoselkäydinnestekiertoon tulee jonkin sortin vajauma ja se oireilee sitten päänsärkynä, joka pahenee aina ylösnoustessa. Ohi tuo vaiva menee joko itsestään (2pv-2vko) taikka sitten sinne samaan paikkaan minne ennen sectiotakin laitettiin puudutus, laitetaan omaa verta sen verran että se tyhjiö täyttyy.
Huom! korjatkaahan joku alan ammattilainen, jos on jotain korjattavaa.
Muuten tosta section jälkeisestä pahasta olosta ei mulla kokemusta ole.
Noihin ilmavaivoihin/vataskipuihin kannattaa kokeilla B-vitamiinia!!! Ihan oikeesti, se tepsii. Ilma aiheuttaa hirveitä kipuja ja tuo B-vitamiini pilkkoo sitä ilmaa ja näin olo helpottuu. Minulla ainakin huomattavasti!!! Kannatta siis jo sairaalakassiin pakata purkki B-vitamiinia mukaan, koska aina sairaalassa eivät sitä tajua antaa...?
Tsemppiä!
Terkuin Yazmin rv 24+1, jolla myös suunniteltu secti edessä marraskuussa
Mä sain ennen sektiota tosi pahanmakuista litkua joka kuulemma rauhoittaa vatsahappoja jolloin ei tulis niin huono olo leikkauksen jälkeen. Eikä mulle todellakaan tullut huonoa oloa. Mulle on tehty kaksi sektiota joista tämä jälkimmäinen oli tosi kivuton ei todellakaan tikit puristanu missään ilmavaivoja ei ollut ollenkaan ja vatsa toimi aivan normaalisti. Ensimmäinen sektiossa taas suurin ongelma oli se että tikit kiristi niin häijysti että välillä oli aivan tuskaa eli leikkaustavoissa on eroja.
Annlinn