Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenelläkään yöllisiä jalkakramppeja?

03.08.2007 |

Onko nämä tosi kivuliaat öiset minuutista muutamaan minuuttiin kestävät pohjelihaksen kramppaamiset tosiaankin lihaskramppeja vai suonenvetoja vai mitä? Mulla on ollut aiemmissakin raskauksissa samanlaisia. Eli että pohjelihas menee yöllä jotenkin kramppiin, ja se käy kamalan kipeää. Olen huomannut, että kramppaus tapahtuu luultavasti silloin, kun alan unissani venyttää jalkoja (pohjelihasta). Mitä ihmettä nämä ovat, ja miksi niitä on ainakin minulla vain raskaana ollessa? Kipu on todellakin kova, sillä alan voihkia aina puoliääneen, ja mieskin herää joka kerta kysymään, mikä hätänä.

Kertokaa, jos tiedätte, mikä tällaiseen voisi auttaa!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut myös noita samoja kramppeja ja ilmeisesti suonenvetoja ovat.. Edellisessä raskaudessa ei taas ollut joten täytyy sanoa että eivät mitään kivoja ole! Kysyin apua niihin äippäpkl:n lääkäriltä ja hän sanoi että pitäisi vaan juoda riittävästi nestettä, mieluiten tietty vettä.. Myöskin magnesiumia on käytetty mutta tämä lääkäri sanoi minulle, ettei juuri minulle niitä suosittele, en tiedä sitten miksi :o Että varmaan kannattaa kysyä neuvolasta että voisiko niitä apteekista saatuja magnesium tabuja käyttää :) Mutta tuo riittävä veden juonti kyllä hieman helpotti minua ja huomasin että niitä tuli useammin silloin kun olin ollut paljon jalkeilla päivällä tai kävellyt tavallista enemmän..

Vierailija
2/7 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suonenvedolta kuulostaa, samasta vaivasta kärsin minäkin. Ja nimenomaan öisin jos jotenkin jännitän jalkaa. Ensiavuksi mulla toimii se, että ojennan jalan suoraksi, mutta nilkkaa vedän samalla koukkuun. Auttaa ihan heti! Tai jos pystyy, niin ottaa vielä varpaista kiinni ja vetää nilkkaa, polvi ja muu jalka on suorana. Tosin tähän en vatsan takia enää pysty :) Kannattaa juoda paljon ja myös kivennäisvettä, siitä kun saa suoloja.

Tintti rv 29+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa edellisessä raskaudessa olen loppuvaiheessa kärsinyt samasta inhottavasta vaivasta. Kokemuksesta voin sanoa, että pitkävartiset villasukat jalassa (nii-in, yöllä) auttaa. Jos ei satu villasukkia löytymään, kokeile mitä tahansa sukkia, mutta villasukat on parhaat.

Vierailija
4/7 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo jalkojen yölliset suonenvedot ovat käsittääkseni raskausaikana tosi tavallisia.

Vierailija
5/7 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suonen vedot yöllä loppui heti kun aloitin Magnesiumin syönnin, neuvolan ohjeesta. Jos jätän esim 5pv ottamatta magnesiumin niin suonen vedot alkaa heti uudelleen. Olen luullut että lähes kaikilla odottajilla on tämä vaiva:)

Magnesiumia myydään kahta eri laatua. Esim Apteekista ja luontaistuotekaupasta kannattaa ostaa ennemmin Magnesium-tabletteja, jotka on valmistettu magnesium aminohappokelaatista (Esim Kelasin -merkkinen). Sillä ne halvemmat magnesiumtabletit jotka on tehty magnesiumoksidista, aiheuttavat vatsan löysyyttä ja toimivat lähinnä suolen toimintaa edistävänä lääkkeenä. Eli niistä magnesium ei imeydy läheskään niin hyvin ja alat vaan kärsiä lievästä ripulista ja suonen vedot jatkuvat. Voit kysyä tämän asian vaikka myyjiltä tai muilta jotka tietävät lisäravinteista.

Ja jos tuntuu että haluat nopeaa apua, niin magnesiumin vaikutusta voi tehostaa syömällä samanaikaisesti sinkkiä (se auttaa magnesiumin imeytymisessä ja vaikuttamisessa). Itse otan aina yhtäaikaa sinkin ja magnesium tabletit. Lisäksi syön monivitamiinia(multivita), jossa ei ole magnesiumia kuin nimeksi.

Vierailija
6/7 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

emgesan nimiset magnesium tabletit sopivat odottajalle... ja toimivat todella hyvin...näitä löytyy apteekista.

itse käytin samaan vaivaan molemmissa odotuksissa...

Vierailija
7/7 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloin vaan juomaan entistä enemmän vettä ja iltaisin rasvaamaan jalat varpaista polviin asti boreas-jalkavoiteella. Hieron niitä hetken samalla kun rasvaan ja pidän noin 10 min ylöspäin seinää vasten ennen nukkumaan menoa. Ei ole enää krampannut sen jälkeen. Rasvassa ei ole mikään herkullinen tuoksu, mutta on auttanut samalla mielestäni myös turvotukseen, joten kestän sen... Luulen että sitä saa ostaa ainakin joistain suuremmista tavarataloista. Itse olen saanut sitä lahjaksi.