*'KESÄNUPUT 15.10 ->
Kommentit (33)
Ihan täpinöissäni oon; poika nukahti justiin omaan sänkyynsä tutti suussa - siis TUTTI SUUSSA, lutkutti sitä intona varttitunnin ja sitten vain sammahti. Tuttia, ota ei ole osannut syödä 4,5 kuukauteen! Näytti niin huvittavaltakin sitä imiessään..
Ja öistäkin oon innoissani, ne on nyt tosiaan parantuneet niin ett'ä ei syö kuin 2-3 kertaa. Huippumuutos kun vähentynyt (yli) puolella. :)
Aamuyöhulinoita on kyllä meilläkin! Tänäkin aamuna 5.30 aloitti touhuamisensa, juttelunsa ja hirveän käsiensä lussuttelun. Koko ajan potki peittoa päältään, mä koitin sitkeästi olla välittämättä sen touhuista kun tiesin että nukahtaa hetken päästä uudestaan, laitoin vain peittoa päälle uudestaan ja uudestaan. (Nukkuu siis vieressä siihen aikaan). Niimpä se sitten n.30-40 min touhuiltuaan ja tissillä kävästyään sai kuin saikin itseksensä unen uudestaan. Noustiin sitten 8 jälkeen.
Mä oon harkinnut nyt sitä unipussia, onko jollakin se käytössä?? Nyt alkaa oleen yöt niin viileitä, ja saattais vähän rauhottaa nukkumista nyt, kun tulee kaikki uudet opit uniin..?
Kiinteitä menee puoli purkillista 2 x päivässä, puoliltapäivin kasvissosetta ja lounasaikaan/alkuillasta hedelmää. Aina päikkäreiden mukaan mennään, eli tarkkaa kellonaikaa ei ole (kun ei ole unissakaan niin selvää rytmiä). Tänään syödäänkin myöhään eka ruoka, vasta n klo 15, kunhan herää tuolta uniltaan.
Ai, nyt heräskin! Äitin ihana naurunaama tuttisuu! LIIKS!!
sakariini ja ukko 4,5kk
Tai mikä olisi paras aika?
Täällä alkoi nyt selältä vatsalleen kääntyminen oikein urakalla eli eilisestä asti on koko ajan menty masulleen, kun johonkin selälleen laskee. Näin myös nukkumaanmenon aikaan eli nukahti sitten masulleen, kun oli aikansa ähissyt sängyssään.
Meillä ei ole ollut oikein onnistunut Almiron Peptin aloitus, kun en saa sitä menemään alas kuin vähäsen ja siitä vähästäkin iho lehahtaa. Muuten ei ole ollut vaivaa -ainakaan vielä noista mikromääristä. Odottelen jälleen konsultaatiopuhelua allergialääkäriltä.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Tonttu08 ja vauva 24/6
taas hiljainen hetki, siivottu on ja tyttö nukkuu toisia unia ja poika rymyää pihalla kamujen kanssa.
UNIPUSSISTA oho caps.. meillä on sellanen ollut käytössä 3kk lähtien ja ihan paras keksintö! peitot potkitaan pois sellasella voimalla, mut unipussi pysyy :)
ja vatsalihaksista kyseltiin... alotin niiden treenaamisen 2kk synnytyksestä, kovasti oon jumppaillu ja pumppaillu ja steppaillu ja yrittäny saada vatsaa niinku koko kroppaa kuosiin, mut sieltä se maha röllähtää heti kun ei pidä korsettia kuosissa tai maha on täynnä ruokaa.. viimeset kilot ei kyl meinaa lähtä millään.... n 4kg on yhä ja tiukassa onkin. Tänään olis tarkoitus mennä vesijuoksuun, jos mies vaan töistä ennättää kotiin ajoissa.
Tonttu: Almiron ei sopinut meidän neidillekkään. Toivottavasti seuraava maito sopii, varmaan samaa määräävät kuin meille (nutramigen)
Vatsalihaksista: Miekin aloin aika aikaisessa vaiheessa niitä treenailemaan, oisko ollut 2kk synnytyksestä (tai jopa vähän aikaisemmin...). Itse tunnustelin sitä rakoa ja tunsin sen olevan jo kiinni. Nyt käyn aina kaksi kertaa viikossa Body Combatissa + kerran Coressa tai salilla. Mulla sama homma kuin Kixillä, eli jos ei tsemppaa mahaan, niin kyllä se röllähtää. Nyt huomaa enemmän sen kuin esikoisen jälkeen. No, olen ihan tyytyväinen vatsaani, ei se koskaan mikään pyykkilauta ole ollut. Kun vaan pitää ruodon kurissa, niin ihan hyvältä se näyttää. Paino on nyt alle sen mitä ennen raskautta.
Jes, tänään päästiin aloittamaan lattioiden laitto. Yksi huone saatiin valmiiksi, meillä oli tosin ammattilainen auttamassa (sukulainen). Huomenna se tulee vielä jeesimään, eiköhän me viikonlopun aikana saada koko kämppä pakettiin. Jeeeeeee!!! Tälläkin hetkellä olohuone on niin täynnä tavaraa, ettei täällä mahdu kävelemään. Keittiössä on pyykkitelineitä. Mattoja ei missään. Tosi ahdistavaa, mutta nyt vedetään jo viimeisiä. Toi lattia on kyllä aivan mahtavan näköinen! En malta odottaa että saadaan kokonaan valmiiksi.
Mie oon alkanut antaa vauvalle velliä iltaisin. Yleensäkin annan iltaisin korviketta, muuten imetän. Eilen annoin 20ml velliä korvikkeen seassa, tänään 30ml. Huomenna sitten 40ml ym. Tänään meni lounasaikaan noin 4tl peruna-porkkanasosetta. Mitään herkkua se ei tunnu olevan, nihkeästi menee. Lisäks sotku on aivan kauhea. Vauva työntää sormet heti suuhun ja lääppii niillä sekunnissa joka paikan. Lisäks sylkee soseen heti ulos kun saan se lusikalla sisään. Alkais nyt vaan menemään reippaammalla tahdilla niin elämä helpottuisi.
Palailen varmaan sunnuntaina, ehkä huomenna jos kerkiän koneelle. Mie oon lapsenvahti kun muut laittaa sitä lattiaa.
Tytteli-83 ja neiti 4,5kk
Ootellaan, että tyttö heräilee päiväuniltaan niin lähdetään vähän kyläilemään lauantai-illan ratoksi...
Unipussista. Ihan hauska keksintö. Vauva on jotenkin suloisen Hajuherneen näköinen siinä. Meidän malli on vaan sellainen missä on nepparit edessä ja se ei oikein aja tarkoitustaan. Siitähän tulee tietysti vauvan koipeliinit ulos, kun se oikein innostuu potkuttelemaan.
Viime yönä Sanni nukkui 1. yön omassa sängyssään! Ei vaatinut kuin vähän viitseliäisyyttä laittaa sinne. Nukuttiin molemmat paljon paremmin kuin aikoihin. Tissit meinas tietty räjähtää, kun ovat tottuneet triplasti tiheämpään syöttötahtiin yölläkin. Nyt TYTTÖ kävi nukkumaan ennen klo:22 aikansa hihkuttuaan, syötin joskus ysin maissa. Sitten söi kahden jälkeen ja sitten joskus kuudelta. Ylös noustiin puol 8 maissa. LUKSUSTA! Eihän tämä tietty mitään pysyvää ole, mutta ihanaa että meni edes yksi yö paremmin.
Ahaa, nyt heräskin, palaillaan!
Ananas ja Sanni 9/6
Tällä hetkellä meillä on jääkaappi keittiön oven blokkina. Pitää sieltä välistä ahtaa. Astianpesukone on olohuoneessa. Muutenkin kaikki on aika sikin sokin. Kaksi huonetta ollaan saatu täysin valmiiksi, keittiöstä puuttuu vain listat. Ei oikein voinut enää illalla porata kun vauva jo nukkui. Aamulla pitänee aloittaa vasta ysin jälkeen, ettei naapurit ärsyynny. Ihanaa kun huone kerrallaan tää homma valmistuu. Tää kämppä on nyt miun silmiin ihan täydellinen (siis sitten kun se on valmis =))
Nyt pitänee lähteä nukkumaan että huomenna taas jaksaa.
Tytteli-83
Kirjoittelen vielä äkkiä ennen kuin pitää mennä nukkumaan. Meillä kun tosiaan herätään nykyään aamuyöllä ihan pirteinä, joten univelkaa on taas alkanut kertyä...
Tänään poju meni nukkumaan ekaa kertaa omaan huoneeseensa. Katsotaan, josko ei herättäisi ihan pieniin pihahduksiin, kun kaveri kuitenkin herää viideltä aamulla juttelemaan leluilleen, eikä ole kiinnostunut syömään. Minulla on vähän kurja olo, kun pikkuinen ei olekaan ihan vieressä enää, mutta kai täytyy vaan kestää. Vähän on tiukalla napanuora vielä...
Vähän tylsä kysymys: haiskahtaako kenenkään muun vauvan hengitys? Meillä on tällä viikolla alkanut haiskahtaa hieman, ei mitenkään erityisen pahalle, mutta joltain. Hampaita ei ole vielä, eikä tunnu tulevankaan. Tietysti vajosin heti paniikkiin, onko diabetes, joku suutulehdus, joku mahatulehdus, refluksi, jotain kauheaa ja vakavaa... Mies taas naureskeli minulle, olen kuulemma hysteerinen äiti. Voi olla, mutta mieluummin olen liian tarkka kuin suurpiirteinen lapsen terveyden suhteen.
Pk-seudun tapaamisesta: klo 12 käy meille hyvin. Tosin muutkin ajat käyvät, joten jos jollekin tuo on huono, me voidaan ilmestyä muulloinkin.
Nyt nukkumaan, aikainen aamu edessä.
Poltsi+poikanen 4 kk
Iloisia loppuremppauksia Tyttelille!
Poltsi, sen ainakin tiedän, että pikkulapsen pahanhajuinen hengitys on normaalia, pikkuvauvasta en tiedä ja älä nyt maalaa piruja seinille, mutta kyllä meidän refluksi lapsen hengitys haisi kamalalle (kitkerälle) jo vauvana, tytöllä ei millekkään haise. Refluksi ei nyt varmasti oireile vain pahanhajuisella hengityksellä, kokemusta on n 8 kertaa päivässä tulleesta oksennuksesta ja kaarella... ja silloin rohisisi hengitystietkin, mut voithan kysäistä lääkäriltä, joko teillä on ollut neuvolalääkärin tarkistus? Mut tuskimpa se mitään vakavaa on :). Sen muistan, et kun poika oksensi sitä korviketta, se hais ihan kamalalle, jos se korvikekkin sen hajun voi thedä. Tyttöhän juo tuota "pottulientä" ja se ei haise, samoin kuin rintamaitopuklukaan ei haissut.
ja Poltsille vielä, et meidän aamunyön hulinat on kai hulinoitu, nyt on kaks yötä nukkunut kuin tukki, herännyt kerran syömään ja sit kääntynyt mahalleen ja jatkanut uniaan. Yskä vaiva vielä pientä etenkin öisin ja olen babyhalerilla antanut ventolinea lääkärin kehotuksen mukaan niinhin yskänpuuskiin. Ja meillähän siis nukutaan iskän ja äiskän kekskellä tyytyväisenä, pinnasängyssä nukkuu muumimamma...:) tehdään varmaan sit jonkin sortin unikoulu omaan sänkyyn ja huoneeseen kun on tarpeeksi vanha siihen, nyt olkoon vieresä niin saa kaikki nukutuksi.
Mukavaa sunnuntaita, täällä ainakin paistaa aurinko.
Kix jonka pitäs lähtä taas Hesan reissulle muutaman viikon päästä mut ei millään jaksas sitä matkustusta, etenkään lasten kans... (mennäkkö yksin? :D)
ja babygirl 4kk ja viikko
Oisko se nyt sitten toi, vai meneekö jollain pahasti päikkärien päälle tms??! Meilläkään kun ei ole (edelleenkään) mitään tiettyä uniaikaa joka päivä vaan nukutaan kun nukuttaa ja syödään kun on nälkä :) niin melkeinpä mikä aika vaan käy, kunhan ei vaan mielellään ihan heti aamusta..
Vatsalihasliikkeitä oon tehnyt aika alusta asti vaihtelevalla menestyksellä, välillä menee parikin viikkoa joka(toinen)päivä ja sitten ne taas unohtuu viikoksi.. Aloitin vinoilla vatsiksilla ja oiskohan jotain reilu kuukausi takaperin otin mukaan myös ne "normaalit" :D Painoa on edelleen se vajaa 10 enemmän kuin ennen Leoa, mutta on kai toi ympärysmitta ainakin vähäsen kutistunut kun on alkanut mahtua jo vähän enemmän entisiä vaatteita päälle =) Vielä on kuitenkin hyvin pitkä matka mun yksiin vuosien takaisiin tavoitefarkkuihin (näihin en siis ole mahtunut ties kuinka moneen vuoteen, mutta sitten joskus.. ;)..)
*huh* Tulihan touhuiltua tossa perjantaina ilman ehkäisyä ja vasta sen jälkeen muistu mieleen, että ei ollut kuin pari päivää myöhemmin vuosi takaperin kun Lexa sai alkunsa ja tää mun kierto on palaillut aikalailla samoihin kuin silloin eli taisi olla (ehkäpä vielä edelleenkin) tärppiaika meneillään.. Melko pientä ikäeroahan ollaan suunniteltukin, mutta ehkä kuitenkin vielä pari kk:tta etiäpäin olisi suotavampaa.. :D
Mitään katumuspillereitä en kuitenkaan hakenut (enkä hae) vaan jos nyt niin hienosti käy, että vaavi päättää tulla niin tulkoon vaan! Onhan muutkin pärjänneet niin miksikäs ei sitten mekin =) Mutta ei nyt vielä hermoilla (tai iloita) turhaan ennen kuin kuukautiset tai testi kertoo sitten aikanaan enemmän. Leosta testasin vasta lähemmäs 2 vkoa menkkojen poisjäännistä kun en halunnut joutua pettymään jos tulos olisikin ollut nega.. Tuskinpa siis nytkään ihan heti ekana "piti alkaa menkat"-päivänä testiä teen.
Leo kääntyi eilen pitkästä aikaa mahalta selälleen (ja tällä kertaa ainakin näytti ihan tarkoitushakuiselta, kun joku joskus sanoi että pienempänä se pää vaan taitaa painaa niin paljon että siksi kellahtaa:) hieronnan päätteeksi =) Kyllä äiti oli ylpeä!, isi ei ikävä kyllä nähnyt kun se touhusi jotain keittiössä =/
Ehkäpä pojalla vaan tosiaan on niin hyvin tota massaa luiden ympärillä, että nakuna kääntyily onnistuu paremmin kuin vaatteet päällä kun on nyt jo monena iltana hieronnan jälkeen kovasti yrittänyt kääntyä ja nyt sitten vihdoin onnistuikin :) Vaatteet päällä kun ei tunnu edes yrittävänkään..
Kokeilin tossa yks päivä antaa Leolle aprikoosisosetta niin irvisteli vaan ja söi ihan pienen tipan. Aika jännä, kun luulin että (suunnilleen) kaikki vauvat rakastaa makeita herkkuja =D Seuraavana päivänä tarjoilin sitten kukkakaalia ja se upposi taas kuin vettä vaan! Nyt siis on maisteltu jo peruna, porkkana, maissi (ja maissivelli), kukkakaali ja se aprikoosisose. Perunaporkkanavelliäkin on ostettu mutta on jäänyt vielä antamatta, kun se kaupan perunaporkkanasose ei myöskään kelvannut (omatekoista taas söisi vaikka kuinka ja paljon) niin olen miettinyt että meneeköhän sitten samanmakuinen vellikään.. Kaupan soseista maissi taitaa kyllä olla herkkua =)
Äiti soitti eilen, että mun kummitäti tyttöineen on tänään tulossa käymään sen luona, että tulkaahan tekin näyttämään suvun uusinta jäsentä =) En olekaan nähnyt kummitätiäni vuosiin, vaikka aina on pitänyt mennä käymään siellä kesäisin (ne siis asuu ehkä n.600 kilsan päässä niin ei tule ihan joka viikonloppu lähdettyä kyläilemään:).. Ihan kiva nähdä siis pitkästä aikaa.
Pitäisköhän mennä tonne sohvalle mun miesten ja formuloiden pariin ennen kuin lähdetään kyläilemään =)
Vatsalihaksista... Mä tässä joku aika sitten tein jo niitä istumaannousuja, mutta lopetin kun pilatesohjaaja varoitteli. Sanoi että 6kk olisi hyvä aika odottaa. En tiedä jaksanko niin kauan, mutta jos nyt vähän aikaa varoisi kuitenkin vielä. Hänellä siis oli vatsalihakset jääneet pysyvästi auki (=siis rako siihen keskelle), synnytyksestä hänellä on jo yli 1,5 vuotta. rako oli kuulemma ensin alkanut kaventua ja mennä kiinni, mutta sitten alkanut avautua uudelleen.
Tänään meni sitten n. desi lypsymaitoa hukkaan, kun vauva kieltäytyi juomasta pullosra. Ennenkuulumatonta! Ei vain tainnut olla tarpeeksi nälissään.
Huomenna mennäänkin sitten 4kk neuvolaan,
sroigh
Mullakin unipussi ostoslistalla. Tyttö on alkanut taas öisin vääntyillä ja potkia, melkein pari kk menikin tossa välissä tosi rauhallisesti nukkuen.
Nyt on useampi ilta mennyt vähän huonommin. Tyttö on ihan rauhallinen 8 aikaan, annetaan vähän sitä banaani-riisipuuroa ja iltamaidon sekaan laitan velliä vähän vahvikkeeksi (eli pelkkää velliä en ole antanut kun maitoa menee muutenkin mielestäni melko vähän kun vain max 600ml). Tyttö siis on ihan OK nukkumaan mennessä, syö ja juo ja on rauhallinen, mutta kun pääsee sänkyyn, ei ota maitoa, vaan sylkee sen heti suusta (ehkä yrittää imeä pari kertaa, ehkä ei!) ja alkaa heti itkeä. Haluaa jotain suuhun mutta tuttikaan ei kelpaa eikä siis pullo. Heijaus ei auta (sängyssä pyörät). Toissailtana nukahti syliin, eilen ei millään, lopulta jätin sänkyyn huutamaan kun olin jo yli tunnin nukuttanut, sinne se sitten nukahti 10min huudettuaan.
Onkohan tämä jotain protestointia ettei halua yksin nukkumaan vai ienkutinaa vai mitä? Kun alkaa heti kun laitetaan omaan sänkyyn, sitä ennen ei mitään ongelmia. Ja jos sängystä nostetaankin takaisin ylös niin melko varmasti heti lopettaa itkun. Vai pitäisikö ennakoida ja viedä jo aiemmin nukkumaan jos onkin niin väsynyt? Eilisiltana en antanut puuroakaan kun ajattelin että jos siksi sylkisi maidon jos maha tulee liian täyteen... Voi kun osais sanoa mikä nyt vaivaa!
Alcatraz ja Meeri, perjantaina 4kk
Meilläkin on jonkinlainen unipussukka kaapissa hankittuna, mutta on jäänyt käyttämättä kun poika on niin kamala kuumakalle ollut alusta asti. Pussi on hihaton, eli ei oikein voisi jättää yöpukua kokonaankaan pois alta ja jos taas pukee liikaa niin sitten on ihan hikinen jätkä =/ Eli mitä olette pitäneet vauvan päällä pussissa? Body?
Nonnih, nyt sitten räkäillään täälläkin =( Itsellä alkoi loppuviikosta ja eilen aamulla se oli sitten tarttunut Leoonkin =/ Onneksi ei ainakaan vielä ole mitenkään kovin pahana pojalla (itellä kylläkin joka rööri tukossa) ja laitettiinkin heti viime yöksi valkosipulit sängynpäätyyn. Syö ja nukkuu myös hyvin eli eiköhän tää tästä.. Toivottavasti se hemmetin vakuutuspäätös vaan nyt tulisi äkkiä, jos vielä joku päivä joudutaan lääkäriin mennä.. Kamalinta tässä taitaa melkein olla se, että piti jättää kerho tänään väliin =/ Jotenkin päivä mennyt TODELLA hitaasti, kun muiden äitien ja vauvojen tapaaminen on suunnilleen viikkojen kohokohtia ja sitten ei päästäkään lentsun takia :)
Onkos muuten kukaan käynyt noissa Babybioissa?? Olisi suunnitelmissa joku kerta mennä niin mielelläni kuulisin kokemuksia jo käyneiltä!? Onko esitettävällä leffalla mitään väliä (lue:saako äiti yhtään katsoa sitä:), jaksaako vauva olla sen pari tuntia, entä jos vauva saakin yhtäkkiä kamalat raivarit (muiden kullannuput tietysti samaan aikaan kiltisti ja hiirenhiljaa), miten vaipanvaihto on järjestetty vai pitääkö lähteä pois salista (mikro kai löytyy ruuan lämmitystä varten, ainakin muistelisin jostain näin lukeneeni), missä vaunuja säilytetään leffan ajan (saako vauvan tarvittaessa nukkumaan), miten sinne pieneen penkkiväliin mahtuu vauvan ja koko sen omaisuuden kanssa, jota vauvan kanssa liikkuessa on aina mukana:) yms??!!
Pyykkikone odottaa tyhjennystä ja kissa näyttää haluavan ulos (pieni vihje ilmeisestikin, kun se roikkuu oven karmissa;) ja sitten voisikin syventyä sohvalle Reginan pariin =) ellei poju tietty herää siihen mennessä, kuten tavallista..
Poltsille vastasinkin tuohon toiseen ketjuun, et toivotaan et on vaan vaihe ja luulen niin kun vähän joka talossa tätä 4 aamuyön heräilyä harrastetaan missä on 4-5kk ikäinen vauva :) (siis ainakin mun kavereilla). Meillä tämä uusi selältä vatsalleen kääntyminen on niin in, et tekee sitä monta kertaa unissaankin ja heti kun herää mennään vatsalleen, mut siitä ei enää päästäkkään toisin päin. Jännä tosiaan, miten vanhat asiat jää unholaan kun uusia oppii. Tytöstä joka ennen pulputti taukoamatta on tullut varsinainen tuppusuu nyt kun pääsee pyörimään. Poika oli muuten 5kk kun alkoi meneen ympäri.
Tänään vika antibiootti, nyt sitten odotellaan et maha asettuu, tai no ens viikolla annetaan viimenen rota rokote eli maha taas sekaisin, mut sit ainakin kun siitä paranee, niin aloitamme kiinteiden maistelun varovasti, tai katsellaan miten menee, hirmu vähän juo maitoa yhä vuorokaudessa, n 6dl.
Mullakin alkaa nyt nopsaan viikkosiivous. poika istuu lätäkössä ulkona ja tyttö nukkuu vaunuissa. Mukavaa viikonloppua kaikille! ja oululaiset laitetaan meiliä tapaamisesta.
Kix ja typy 4kk ja n viikko siihen päälle