En tajua.. (imetyksestä..)
Siis miksi sanotaan, että vauva söi " rinnan tyhjäksi" ? Kun eikös sitä maitoa koko ajan tule lisää. Ainakin kun itse imetän pitkään (esim. 15-30min), niin ainahan sitä maitoa alkaa tulla lisää? Siis ainakin minulla maito nousee selvästi pari kolme kertaa imetyksen aikana. MIten ja milloin voi muka sanoa, että rinta on tyhjä?
Kommentit (4)
Mulla ainakin imetyksen jälkeen on kuppikoko yleensä paria pienempi kuin vaikka 10 tunnin imetystauon jälkeen juuri ennen imetystä.
mulla vauva söi jossain vaiheessa " rinnan tyhjäksi" eli niin, että jäljellä oli vaan tyhjä " patalappu..." :) ja sitten hissukseen täyttyi taas..
Jos sitä maitoa tulee suihkuamalla (niin kuin minulla), niin rinta varmaan tyhjenee nopeammin kuin sitä maitoa ehtii muodostua lisää. Yksi imetyskerta 5-10 min, sitten vauva on täynnä, eikä lisää tipu ainakaan lypsämällä.
Itse aikoinani mietin ihan samaa. Ehkä sanonta juontaa siitä, että kun rinnat on oikein täynnä maitoa niin imetyksen jälkeen rinnat tuntuvat tyhjiltä ainakin tuossa lapsen ollessa yli 6kk. Silti maitoahan tulee edelleen toki kun jatkaa imetystä ja " tilaa" lisää maitoa.