Hb ja veren menetys synnytyksessä
Heippa!
Te, jotka olette menettäneet paljon verta synnytyksessä (alatie tai sektio), mikä teidän hb on ollut synnyttämään mennessä? Asia askarruttaa, koska mulla alhainen hb ja tod näk synnytyksessä tulee menetettyä verta jonkin verran... En tiedä vielä synnytänkö alateitse vaiko sektiolla. Kiitos vastauksista!
Kommentit (17)
Mulla oli Hb synnyttämään mennessä 126,mikä oli mulle kyllä ihan normaali lukema=)! Synnytyksessä menetin kyllä aikas reippaasti verta,joten synnytyksen jälkeen mun hb olikin sitte vaan 86 ja olinkin tipassa synnytyksen jälkeen koko seuraavan yön.
Jälkitarkastuksessa terkka laitto mut rautakuurille,koska hemppa oli sillonkin vaan 109...Mulle ei juur muuta haittaa ollu siitä alhasesta hb:sta ku hirvee huimaus,onnex meillä oli sairaalassa perhehuone ni mies oli " tukemassa" mun liikkumista=)!
Niin ja kyseessä oli alatiesynnytys. Mutta suosittelen kyllä rautakuuria jos hb on kovin alhainen=)!
Tiitiäinen78
Minulle tehtiin sektio ja menetin verta 700 ml. Minulla on myös aina ollut tosi alhainen hb. Yleensä sellainen 115-120. Raskausaikana se laski 113:een, mutta loppuraskaudessa nousi niin, että synnyttämään mentäessä taisi olla jotain 127 luokkaa. Olen ymmärtänyt, että loppuraskaudessa hb yleensä nousee. Ainakaan mulla ei ole koskaan ollut noin hyvä vaikka rautaa olen syönytkin. Nytkin söin kyllä rautaa ainakin raskauden puolivälistä saakka, joten liekö tällä kertaa auttanut...
Minulle ei alhainen hb ole ikinä aiheuttanut esim. huimausta tai muitakaan oireita, olen niin tottunut siihen. Joten vaikka menetin sektiossa verta, en saanut mitään " oireita" .
Esikoisen aikana oli hb jotakin 110 koko raskauden ajan ja vuotavan istukan takia menetin 2.5l verta ja heti leikkauksen jälkeen muhun pumpattiin verta enkä tiedä paljon hb silloin oli mutta seuraavana aamuna hb oli vain jotakuinkin 77 ja pumpattiin lisää verta.
Pitkään oli aika matala.
Seuraavassa raskaudessa taas hb oli noin 110 koko ajan. Alatiesynnytyksessä en menettänyt paljoa verta mutta hb oli vain jotain 88 ja siitä pikkuhiljaa sitten nousi.
Nyt kolmannessa raskaudessa hb on ollut koko ajan melko hyvä yli 120. Saa nähä mihin romahtaa synnytyksen jälkeen.
Tsirppana rv 30+5
Kakkosta synnyttämään lähtiessä hb oli 116. Menetin 4,5 litraa verta ja sain täydellisen verensiirron. Hemppa oli seuraavana päivänä 70. Olin kaksi vuorokautta teholla. Minulla oli kiireellinen sektio ja hengenvaaralliset komplikaatiot. Vauva sen sijaan porskutti mainiosti (4450g, 54 cm ja 10 pistettä).
Kaksi viikkoa synnytyksestä (kun pääsin kotiin) hb oli 80 ja olo sen mukaisesti hutera. Pariin viikkoon en uskaltanut olla yksinlasten kanssa. Rautakuurilla olin kuukausia. Hemppaa ei sen tarkemmin mittailtu kuin vuosi synnytyksestä, jolloin se oli 126.
Mulla on taipumusta alhaiseen hb lukemaan. Esikoista ennen lukemat oli 126 tienoilla, menetin verta reilun 1,5l, mikä lienee vielä aika normaalia, en tiedä.. Sain sairaalassa tipassa verta sektion jälkeen. Vielä jälkitarkastuksessa lukema oli 83. Neuvolan täti ihmetteli, että onko ollut huonoa oloa tai väsymystä. En osannut raporoida oikein kumpaakaan. Terkkari totesi, että elimistö alkaa pikkuhiljaa pitää alhaista hb tasoa normaalina tilana eikä sen kummempia hälytysmerkkejä välttämättä enää tunnista.
Poika oli reilun puolivuotias, kun lukema oli vielä 91, vaikka söin rautaa. Sitten testattiin imeytyykö rauta vereen, kaikki oli ok ja toisen kanssa kun raskausaikana kävin neuvolassa ekan kerran oli lukemat nousseet taas sinne 126. (poikien ikäero 2v4kk).
Aika hurjia on joillekin teistä tapahtunut. Mun eka synnytykseni oli kiireellinen sektio, en tiedä paljonko verta menetin, mutta se menetys johtui kiinni jääneestä istukasta ja hb oli synnytyksen jälkeen 90 luokkaa. Synnyttämään lähtiessä se oli yli 120. Nyt hieman pelottaa jos istukka jää jälleen kiinni ja menetän taas verta.
Mulla on normaalistikin Hb vaan jotain 125 paikkeilla. Raskauden aikana se vaan laski ja laski vaikka söin rautaa koko ajan. Synnyttämään mennessä Hb oli n. 100. En menettäny älyttömän paljon verta (muistaakseni n. 600g) mutta siitä huolimatta Hb laski. Se tais synnytyksen jälkeen olla jotain 82. Sain seuraavana päivänä synnytyksestä 2 pussia punasoluja se teki kyllä hyvää. Aivan tunsi ku puna palas poskille ku verta tiputettiin.
Jälkitarkastuksessa Hb oli jo palannu tuonne normaaliin 125 paikkeille.
Hei!
Mua itseäni kiinnostaa kovasti tämä aihe, koska mulla on ollut matala hb usein ilman synnytyksiä ja raskaanaoloakin. Ekaa lasta odottaessa hb oli viikkoa ennen synnytystä 130 (rautaa syömällä nostettu) ja menetin verta papereiden mukaan 600 ml ja hb oli seuraavana aamuna 90 eli laski kovasti. Itse epäilen, että vuotoa oli enemmänkin, koska istukkaa kiskottiin väkivalloin ulos eikä meinnannut irrota. Kotiin päästyäni toisena yönä kotona (5 vrk synnytyksestä) aloin vuotamaan kuin seula ja lähdin päivystykseen. Aamuyön vuodon kanssa kärvisteltyäni tutkimushuoneen lavetilla todettiin (vasta aamulla), että istukkaa on vielä kohdussa ja hb oli 72. Sitten annettiin verta ja kaavittiin nukutuksessa noin 3 cm istukan pala pois kohdusta. Hb saman päivän iltana kotiin lähtiessä 90.
Toisessa synnytyksessä istukka jäi taas jumiin ja se ei tullutkaan kokonaan ulos, joten tehtiin käsinirrotus ja vielä lopuksi kaavinta nukutuksessa, kun ei käsinkään kaikkea saatu ulos. Verta meni 1,9 L synnytyksessä ja hb oli 66 kaavinnan jälkeen (oli viikkoa aiemmin ollut 130). Sain taas 2 pussia verta (punasoluja) ja hb nousi 89.
Pelottavaa on, kun hb laskee noin alas, mutta onneksi nousee joten kuten verensiirrolla. Kaavintaankin hoitajat kertoivat nyt toisella kertaa varanneensa 4 pussia verta, koska jos olisin siinä alkanut vielä reippaasti vuotamaan olisi ollut vaarallinen tilanne. Kotona olin yksin viikon kuluttua toisen lapsen jälkeen ja kyllähän se vähän huolestutti, että jos menee taju ja vastuullani on kaksi pientä (ikäero 1 v 9 kk) lasta. Kaikki meni kuitenkin hyvin vaikka kyllähän matala hb väsyttää ja aiheuttaa päänsärkyä.
Kannattaa synnyttämään mennessä vielä ehkä varmistella, että huomaavat hb: laskeneen edellisellä kerralla ja tuo istukkaongelma ainakin minun kohdallani näytti toistuvan. Ja varmasti mulla rautavarastot eivät olleet ehtineet parantua ennen toisen lapsen syntymää, jtoen siksikin ehkä laski noin paljon.
Tällaisia kokemuksia mulla on, olisi mielenkiintoista lukea muidenkin kokemuksia aiheesta.
terkuin, Penni
Mulla on ollut 122 viimks neukussa (37+2) kun katsottiin ja sanoivat, et voisin kyllä raudan pois jättää jos haluan, mutta muistutti että kannattaako kun synnytys kuitenkin edessä ja tosiaan verta tulee menetettyä kuitenkin jonkinverran. Ettei sit ois varastot ihan tyhjillään. Eli näillä näkymin jatkan raudan popsimista vielä hetken synnytyksen jälkeenkin, ei niistä haittaa ainakaan ole !
Normaalisti mulla on yli 140. En enää muista paljonko hemoglobiini oli synnyttömään mennessä, mutta kaipa se siellä 120:n hujakoilla pysyi sen raudan avulla. Synnytyksessä menetin paljon verta ja hemoglobiini oli synnytyksen jäljeen n. 100. Pohtivat jo synntyksen jälkeen tarvitsenko verensiirron, mutta kun raudansyönnin ansioista hemppa ei tuota alemmas tippunut, niin säästyin siltä, vaikka verta menikin paljon.
Eli suosittelen kyllä sitä rautaa. Minulla sitä verta meni paljon normaalia enemmän ja on ilmeisesti joku taipumus voimakkaaseen verenvuotoon synnytyksen yhteydessä (myös kuukautiset erittäin runsaat).
Hb oli jotain 120 pintaan pari päivää ennen synnytystä (rv 10 paikkeilla oli 110). Rautaa en syönyt lukuunottamatta sitä pientä määrää, joka multitabs special 2+-pillereissä oli. Revenneen ja kohtuun jääneen istukan takia mitattua vuotoa synnytyksessä tuli 3,5l ja sen seurauksena HB välittömästi synnytyksen jälkeen oli 57. Neljällä punasolupussilla pääsin jo lukemaan 107, rautaa söin vielä reilut pari kuukautta.
hemoglobiini oli ennen synnytystä 112 ja loppuraskauden ajan söinkin Obsidania kaksi kappaletta päivässä. (Alatie)synnytyksessä menetin verta yli litran ja hemoglobiini laski aika rutkasti, synnytyksen jälkeen se oli vain 80. Olin kahtena päivänä tipassa sekä sain punasoluja kaksi pussillista. Ennen punasolujen saamista en kyennyt yksin menemään edes vessaan, koska huippasi niin. Punasolut virkistivät oloani tosi paljon, mutta hemoglobiini on edelleen (kohta 2 viikkoa synnytyksestä) alle 90 ja syön Obsidania. Kuulemma hemoglobiini nousee vähitellen eivätkä neuvolassa sanoneet muuta ohjetta kuin, että pitäisi levätä. (Ja sehän onnistuu hyvin alle 2 viikkoisen vauvan kanssa joka syö yölläkin kahden tunnin välein...)
4 pv ennen synnytystä Hb153, menetin 1000ml verta synnytyksessä, Hb tippui alle 90. Sain kaksi pussia punasoluja ja kotiinlähtiessä Hb 110. Käskivät syödä rautaa jälkitarkastukseen saakka, mutten edes syönyt, 2 kk synnytyksestä Hb 141 :)
Nopeasti palautuvaa sorttia :)
laski 105:sta. Mulla on aina ollut alhainen hemoglobiini. Se ei varmaan ikinä ole ollut yli 115. Mun kroppa on hyvin tottunut siihen eikä ole mitenkään heikko olo, paitsi sillon kun raskauden alussa oli 89...
Eli odotan synnytystä innolla..
Siinä pikkuisen alle ja yli satasen ovat lukemat olleet molempien lasten odotusaikoina. Toki synnytykset ovat laskeneet lukemia vielä jonkin verran lisää, mutta mitään varsinaisia ongelmia ei ole ollut missään vaiheessa. Esikoisen kanssa menetin verta himppasen enemmän ja silloin sain pari pussia Hemohessiä heti synnytyksen jälkeen. Hb laski silloin enemmän kuin nyt toisella kerralla. Kummallakin kerralla olo on kyllä ollut ihan ok jo nopeasti synnytyksen jälkeen ja palautuminen on sujunut kaiken kaikkiaan hyvin. Arvot ovat palautuneet nopeasti synnytyksen jälkeen normaalille, alhaiselle tasolleen, ilman sen kummempia rautatankkauksia.
Minua pikkuisen hymyilytti edellisten kuvaukset " alhaisista" arvoista. Itselleni kun tuollainen 120 olisi ihan huipputulos. ;D
Tituliini
normaaliarvo 140-150. Synnyttämään lähtiessä 140 (olin syönyt rautaa).
Synnytyksen jälkeen oli kai n.50-60. Sain kaksi pussia punasoluja niin nousi 72:een. Sairaalasta lähtiessä oli n. 70. Nousi kuukauden tehorautakuuilla n. 120:een ja siellä on pysynyt..
Verenmenetys oli 1000ml synnytyssalissa ja siihen päälle leikkaussalissa menetetty veri. Määrää ei oltu mitattu, mutta ilmeisesti se oli aika suuri.
En tiedä tarkasti kuinka paljon olen vuotanut synnytyksessä ja sen jälkeen mutta kahden punasolupussin jälkeen hb oli 89 ja sillä mentiin kotiin... En saanut syödä rautatabletteja, joten kätilö pyysi haetuttamaan luontaistuotekaupasta nokkospuristeita. 2vkon päästä hemppa oli jo lähemmäs 120 ja normaali 1kk neuvolassa.