Perhepäivähoitajan ruokalista
Onko jossain säädetty " lakia" tms., joka kertoo, pitääkö pph:lla olla näyttää lasten vanhemmille tuleva ruokalista ja jos kyllä, niin kuinka paljon aiemmin lista pitäisi olla selvillä ja vanhempien nähtävissä?
Kiitos vastauksesta.
Kommentit (19)
Tänään lapseni hoitaja oli tarjonnut marinoituja porsaankyljyksiä ja ranskalaisia perunoita ketsupilla. Hoitolapset ovat 2 x 1,5v, 2v ja 5v. Argh. Ap
Ei tietenkään joka päivä ranskalaisia ym, mutta en tajua miksi tuossa olisi vikaa jos tänään ovat tuota syöneet!
kyllä taitaa suomen maassa asiat olla aika hyvin nykyisin, kun jaksetaan porsaankyljyksistä valittaa. :)
niitä syötiin meillä kotona tosi usein, kun olin pieni lapsi.
Sitäpaitsi mitä noin pieni tekee hoidossa jos ei kerran edes pysty syömään normaalia ruokaa??
Vierailija:
Tee valitus, ap.
Mutta kai se on sitten ok. Meillä ei kyllä 1,5-vuotiaana annettu mitään marinoitua (ei tosin porsastakaan), enkä nyt vielä vanhempanakaan ole/olisi marinoituja ruokia lapselleni syöttänyt. Saati sitten noille kahdelle pienelle. Ap
Vierailija:
Sitäpaitsi mitä noin pieni tekee hoidossa jos ei kerran edes pysty syömään normaalia ruokaa??
Ja minustakaan porsaankyljys (marinoitu tai ei) EI ole NORMAALIA ruokaa. Yäk.
Eihän se ole kun mausteseos joka on sekoitettu öljyyn ja sitten pistetty lihojen kanssa samaan pakettiin...
Ootko koskaan edes syöny mitään marinoitua ap?? Marinadeja katsos on erilaisia, esim. hornetit (siis tulisella marinadilla maustetut kanan koivet) ei ole lasten ruokaa, mutta possun pihvit kyllä mielestäni on!
Ostappas ap huomenna kaupasta kyseisiä pihvejä ja maista, voipi olla että oot sen jälkeen erimieltä!
Mutta jos et ole tyytyväinen pphn ruokiin laita lapses tarhaan!!!
Ja " normaalius" määritellään sillä, mitä valtaosa väestöstä pitää normaalina. Valtaosa suomalaisista tunnistaa porsaankyljyksen ihan normaaliksi ruoaksi, joten silloin se on normaalia. Yhden äidin poikkeava mielipide ei tätä tosiasiaa muuta. Ja hei, eihän sinne hoitoon ole pakko mennä!
Joillakin tuntuu perhepäivähoidon konsepti menneen hieman ohi... Ajatushan on, että lapsi menee toiseen perheeseen hoitoon ja elää hoitoajan tämän perheen kanssa, luonnollisestikin heidän kodissaan ja heidän tavoillaan. Ei kai kukaan tosissaan ajattele, että voisi mennä pph:lle sanelemaan mitä minäkin päivänä syödään ja tehdään? Edelleen painotan; hoito on täysin vapaaehtoista ja jos kunnallinen ei miellytä voi palkata ihan oman hoitajan ihan omaan kotiin.
Miksi porsas ei kuuluisi ihan normaaliin ruokavalioon jo siitä lähtien kun yleensä lihaa voi syödä? Ennemmin nyt herranen aika porsasta kuin vaikkapa makkaraa. Vai oletteko muutenkin kasvissyöjiä tai ehkä muslimeja? Porsaanliha on terveellistä ja hyvää.
Ranskalaisten ja marinadin kritiikin ymmärrän jos on terveysfriikki, mutta nekään silloin tällöin syötynä ole todellakaan vaarallisia tuon ikäisille.
Yksi vaivautuu vastaamaan Ap:n kysymykseen ja muut lätisevät lämpimikseen asian vierestä. BUAAHHHAA! Sori, Ap.
Vierailija:
Marinadeja katsos on erilaisia, esim. hornetit (siis tulisella marinadilla maustetut kanan koivet) ei ole lasten ruokaa, mutta possun pihvit kyllä mielestäni on!
Minä olen pph, tarjoan kyllä lapsille hunaja- marinoituja broilerin suikaleita. Nuo ranskalaiset meillä on kyllä jäänyt syömättä, mutta ei kai niihin kuole. Eikä taida auttaa, että vaihtaisi päiväkotiin kyllä sielläkin maustettuja ruokia syödään. Minä en kyllä ole osannut käyttää ruokalistaa, illalla yleensä mietin mitä seuraavana päivänä syödään kun olen pakastimeenkin ruokaa ostanut.
Vierailija:
Yksi vaivautuu vastaamaan Ap:n kysymykseen ja muut lätisevät lämpimikseen asian vierestä. BUAAHHHAA! Sori, Ap.
Ap:n alkuperäinen kysymys oli pitääkö vanhemmille näyttää viikon ruokalista pph:lla. Ja kun selvisi ettei tarvii, AP nimenomaa sai rykärit siitä kun hänen lapselleen oli tarjottu marinoitua porsasta ja ranskalaisia ja ilmeisesti siis siksi haluaisi nyt jatkossa tarkastaa listat viikkoja etukäteen.
Ihan asiallinen ja aiheesta oleva keskustelu.
Marinadihan on maustekastike, ei mitään muuta! Kai ne lihat joka tapauksessa maustettaisiin, joten en oikein käsitä mikä tässä on ongelmana..?
T: kokki
Minä ymmärsin kyllä, että ap, ei pitänyt siitä, että tarjotaan näitä ranskalaisia ja marinoituaruokaa, vaikka kyselikin listoja. Ap voisi tietenkin selventää, mitä hän oikeastaan tarkoitti.
Käytäntö riippuu paikkakunnittain. Joillain paikkakunnilla on käytössä ruokalista, jota pitää noudattaa, mutta taas esim. täällä meillä jokainen hoitaja saa aivan vapaasti päättää mitä lapsille tarjoaa, eikä ole siitä kellekään tilivelvollinen. Eli meillä ainakin on paljon hoitajasta kiinni, minkälaista ruokaa lapset päivisin saavat.
pph