Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaa vai kolmivuorotyö?

30.07.2007 |

Teen tällä hetkellä keikkatöitä niin, että kaksi lastamme hoidetaan kotona. Pärjäämme miehen palkalla + kotihoidontuella + keikkatuloillani joten kuten, mutta ei näillä tuloilla paljon juhlita. Nyt minulle tarjottiin kokopäivätyötä (epäsäännöllinen 3-vuorotyö) enkä tiedä mitä ihmettä pitäisi tehdä??

Eli asiat joita eniten mietin:

1) Voitanko rahallisesti mitään jos menen töihin? Te jotka teette 3-vuorotyötä, kuinka paljon lapsillenne tulee hoitopäiviä/kk ja paljonko hoitomaksua menee? Mieheni tekee siis säännöllistä päivätyötä, joten hoitaa kyllä lapset jos itse olen illalla/yöllä/viikonloppuna töissä.

2) Miten lapset sopeutuvat epäsäännölliseen hoitorytmiin? Eli joinain aamuina vietäisiin hoitoon 7-7.30 maissa ja joskus vasta puolenpäivän aikoihin.

3) Kuinka rasittavana olette kokeneet 3-vuorotyön pikkulapsiperheessä? Kyllähän se lasten päivähoitoaikaa vähentää mutta toisaalta koko perheen yhteinen aika jäisi varmaan aika kortille?

Eli pää sauhuten mietin jatkaisko kitkuttelua epävarmojen keikkatöiden varassa ja runsaista vapaista nauttien vai ottaisinko vastaan pitkän sijaisuuden, ehkä jopa vakituisen työn, saishan siinä esim. palkallisen kesäloman yms etuja mistä keikkalainen vain haaveilee. Kotihoidontukea saisin vielä yli vuoden, ja sit kun kuopus täyttää 3v on viimeistään työnhaku edessä ellen nyt päätä lähteä töihin.

Kiva jos joku jaksais kertoa kokemuksistaan!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa ja hankalaa tollanen päätöksenteko, eikö?! :)

1) Mun mielestä voitat rahallisesti, tosin riippuu kait paljon siitä että minkä verran keikkailet tällähetkellä. Meillä ainakin rahatilanne " normalisoitui" kun lähdin esikoisen jälkeen takaisin töihin (3-vuorotyö). Meille tuli sillon hoitopäiviä 12-17/kk. Hoitomaksu lasketaan niin että 200euroa jaetaan 21 päivällä ja siitä siis tulee yhden päivän maksu. Ja se siis kertaa hoitopäivät per kk (oliko hankalasti selostettu?)

2) Meillä ainakin tyttö sopeutui hyvin epäsäännölliseen hoitorytmiin eli vietiin ja haettiin hyvinkin eri aikaan, eikä mitään ongelmia ollut!

3) Mä en ainakaan sillon kokenut 3-vuorotyötä meidän perheessä hankalana. Oikeestaan musta oli esim viikonloppuna mukavaa lähteä töihin kun tiesin että lapsi jää isän kanssa kotiin tai aamulla lähteä yksin ja ihan rauhassa töihin kun isä ja tyttö jäivät vielä nukkumaan. Koin että meillä oli edelleenkin hyvin yhteistä aikaa ym. Luonnollisesti esim iltavuoro-aamuvuoro putket oli joskus raskaita, tuntui ettei kunnolla nähnyt lasta ollenkaan ja lisäksi oma nukkuminen oli sitä sun tätä.

Eli meidän perheelle sopi aivan hyvin 3-vuorotyö ja oikeestaan ei ollut muuta vaihtoehtoa, koska tuntui että kotihoidontuella pelkästään ei pärjätä rahallisesti. Ja meidän esikoinen sillon tykkäsi tosi paljon olla hoidossa. Hankala päätös sinällään, ihanaa myöskin on se lasten kanssa kotona olo ilman työstressiä ja aikatauluja :) Tsemppiä päätökseen!

Terkuin Taija joka aloittaa kuukauden päästä 2-vuorotyön ja vie 2 lasta silloin hoitoon...

Vierailija
2/2 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v ja 1v lapset. Tosin teen 2-vuorotyötä ja hoitopäiviä kuukaudessa olisi tullut noin 17. tällä hetkellä teen 5-6 päivää töitä / kk. Viikonlopuista tienaa sen verran kivasti, joten laskeskelin käteen jäävän saman verran kuin jos tekisin kokopäivätyötä ja joutuisin maksamaan hoitomaksut. Kunnassamme maksetaan kuntalisää, joten sekin olisi jäänyt pois, jos olisin mennyt töihin.

Esikoisen jälkeen aloitin aikoinaan työt hänen ollessa 1v3kk ja hän sopeutui hyvin erilaisiin hoitopäiviin, joinakin päivinä hän oli hoidossa vain 3 tuntia, joillakin viikoilla meni hoitoon vain ma ja pe. Useimmat lapset kyllä tottuvat mitä ihmeellisimpiin hoitoaikoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla