Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapseni leikkii naapurin pihalla ja siellä hihnassa

Vierailija
14.10.2008 |

oleva koira puree häntä niin onko koiran omistaja korvausvelvollinen? Onko siis merkitystä onko koira omalla pihalla tai julkisella paikalla? Kiitos!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttöä puri naapurin koira sisällä talossa silloin kun olimme siellä kylässä. Laåsi juokso huoneesta toiseen ja koira tulkitsi väärin. Koira lopetettiin ( ei ollut ainut puremistapaus ) ja korvasivat lääkärikulut.

Vierailija
2/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvausvelvollisuus ei ole ihan niin selvä. Voidaan nimittäin katsoa, että myös lapsi on luvattomasti yksityisalueella ja kun koira on asianmukaisesti kiinni, hän on mennyt koiraa lähelle tahallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohokulkija menee ominluvin pihaan ja kytketty koira puree?

Vierailija
4/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohokulkija menee ominluvin pihaan ja kytketty koira puree?

Koira on omalla pihallaan ja vieläpä kytkettynä. Sama koskee möys sinne päästettyä naapurin lasta. Lapselle tulee kertoa, ettei mene koiran lähelle.

Vierailija
5/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omistaj on korvausvelvollinen

Meillä aidattu piha, portissa haka. Naapurin lapset avasivat sen, koira puri, koska vahtii pihaa. Ja naapureille teroitettu että koiran annettava olla rauhassa.

Haka sisäpuolella.

Se oli lapsille vain leikkiä ja näin kävi. Heillä olisi kuulemma ollut oikeus vaatia koitan lopettamista! olivat niin "hyväsydämisiä" ettei näin käynyt

Minä en tuota ymmärrä. He tunteutuivat toisen pihaan, johon ei asiaa ilman lupaa!

Vierailija
6/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapauksessa sanoisin, ettei ole ollut, eikä siten korvausvelvollisuuttakaan.

Vierailija
7/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoinkaan koira ei saa purra, eli korvausvelvoite kyllä syntyy. Lapselle ei voi vyöryttää vastuuta eläimen käytöksestä.

Vierailija
8/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pihalla koira kytkettynä juoksunaruun, ja olen kieltänyt vieraita siitä ohi juoksemasta. Otan koiran yleensä sisälle kun tulee lapsia kylään, koska koira innostuu ohijuoksevista vieraista lapsista ja saattaa innostuttuaan näykätä hampaillaan.

Kerran oli sitten eras naapurin lapsista tullut pihalle, kun olimme poissa kotoa ja juoksuttanut koiraa siinä niin, että juoksi itse juuri sillä etäisyydellä koiran rinnalla ettei koira yltänyt lapseen. ( tämä toisen naapurin näkemää) naapuri oli sanonutkin lapselle että lopettaa. Lopulta koira oli kuitenkin yltänyt nappaamaan lasta pakaran lähettyviltä.

Meillä on aita juosunarun lisäksi pihassa, ja varoituskyltit koirasta. Emme joutuneet korvaamaan mitään, koska koira oli asianmukaisesti kytketty, varoituskyltit portin pielessä ja aitakin vielä.

Tuolloin meille sitten kerrottiin, että mikäli koira on vapaana niin korvausvelvollisuus on, paitsi jos piha on aidattu ja koirasta varoitettu kyltein, sekä ulkopuolinen vielä luvatta pihalla. Oma piha on yksityisalue.

Vierailija
9/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi koirasta on oltava varoitukset pihalle tultaessa.

Vierailija
10/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pihalla koira kytkettynä juoksunaruun, ja olen kieltänyt vieraita siitä ohi juoksemasta. Otan koiran yleensä sisälle kun tulee lapsia kylään, koska koira innostuu ohijuoksevista vieraista lapsista ja saattaa innostuttuaan näykätä hampaillaan.

Kerran oli sitten eras naapurin lapsista tullut pihalle, kun olimme poissa kotoa ja juoksuttanut koiraa siinä niin, että juoksi itse juuri sillä etäisyydellä koiran rinnalla ettei koira yltänyt lapseen. ( tämä toisen naapurin näkemää) naapuri oli sanonutkin lapselle että lopettaa. Lopulta koira oli kuitenkin yltänyt nappaamaan lasta pakaran lähettyviltä.

Meillä on aita juosunarun lisäksi pihassa, ja varoituskyltit koirasta. Emme joutuneet korvaamaan mitään, koska koira oli asianmukaisesti kytketty, varoituskyltit portin pielessä ja aitakin vielä.

Tuolloin meille sitten kerrottiin, että mikäli koira on vapaana niin korvausvelvollisuus on, paitsi jos piha on aidattu ja koirasta varoitettu kyltein, sekä ulkopuolinen vielä luvatta pihalla. Oma piha on yksityisalue.

Naapurin lapsen käytöksen voi ja pitääkin olla naapurin hanskassa. Itse ilmoitin vielä lisäksi piiskaavani luvatta pihaltani löytyvät pennut.

Vierailija
11/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos pihalla on luvallisesti, syntyy korvausvelvoite. Lisäksi koirasta on oltava varoitukset pihalle tultaessa.

Se on siitä kiinni, onko koira kiinni vai ei.

Vierailija
12/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin lapset käyvät itsekseen "leikkimässä" koirien kanssa pihallamme. Koirat ovat kiinni, eivätkä edes pääse turvaan noilta lapsilta. Minä en ymmärrä, että alle kouluikäiset liikkuvat yksin tällä alueella.

Vierailija
13/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös koira joka saattaa ohijuoksevaa näykätä. Ei puremistarkoitukses,vaan innostuessaan. Olen kertonu lapsien kavereille, ettei lähelle saa mennä ja siitä syystä koira kytketään kun vieraita lapsia tulee. Joten kyllä mun mielestä naapruinkin lasten täytyy kunnioitaa määräyskiä ja jättää koira rauhaan. jos ei asiaa ymmärretä, niin ei tarvitse pihallekkaan tulla.

Vierailija
14/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks ihmiset tuommosta koiraa etes pitää. Näykkii ja puree? Outoa minusta ja en todellakaan voi mitenkää ymmärtää että joku ihminen pitää tollasta koiraa, johan koira on ihan mielenvikainen!

Vierailija
15/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on siitä, että jos koiraa ärsyttää tahallaan useamman minuutin niin, ettei se saa olla rauhassa eikä ärsyttäjä ole perheenjäsen, tervejärkinen koira puree. Se on sen puolustautumisrefleksi ja merkki ärsyttäjälle: jätä minut rauhaan.

Vierailija
16/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta asunnon sisällä koiran purressa omistaja on korvausvelvollinen

Vierailija
17/17 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on näykkäisy sen tapa leikkiä. Jos olette sattuneet katsomaan/näkemään pentu-/ja nuorien koirien temmellystä, on se just tuota juoksemista ja toisen näykkimistä niskasta, korvasta, kyljestä...joten ei nyt heti mennä tekemään normaalikoirasta sairasta. Koiran purema on sitten asia erikseen, että koira jo ihan raatelee ja tarttuu kiinni eikä päästä irti tai ilman mitään ärsytystä hyökkää. Jos tietää koiransa varttuessa, että koira on aggressiivinen olisi syytä harkita sen pitämistä, en ymmärrä, että pidetään eläintä riskillä, että se saattaa purra.

Jos koira on kytketty asianmukaisesti ja varoituskyltit löytyy niin ei ongelmia. Ongelmia on niillä vanhemmilla jotka antavat lastensa juosta ja temmeltää missä sattuu. Itse ainakin opetan lapset kiertämään jokaisen koiran kaukaa jos omistaja itse ei sano, että saa silttää ja toimii ainakin meillä.