Poikamme 4v. riehuu sisällä ollessaan jatkuvasti. Missä vika?
Kotihoidossa, käy kerhossa. On näin kesäaikaan ulkona pitkin päivää. On tekemistä ja touhua, mutta. Jos sataa kaatamalla eikä voi olla pitkin päivää ulkona, tulee ongelmia.
Sisällä ei jaksa keskittyä mihinkään 10 minuuttia pitempään. Aloittaa yhtä leikkiä, jää kesken. Aloittaa toista, jää kesken. Lopulta joka paikka on täynnä levällään olevia tavaroita&aloitettuja ja kesken jääneitä leikkejä. Kädet käy kuin tuulimyllyn siivet ja liitelee pitkin nurkkia. Riehuu, huutaa ja hulisee. Mikään ei auta.
Mun pitäis leikittää koko ajan (jota en tosiaan tee enkä aiokaan)tai muuten kotielämä menee ihan hirveäksi. Mulla on 2 pienempää lasta+kotityöt, enkä ehdi olla päätoimisena leikinohjaajana. Pienemmät lapset on ihan maltillisia, mutta tämän 4.5-vuotiaaseen villiin menee kaikkien voimavarat ,aika ja lopulta hermotkin.
Onko kellään muulla tämmöistä?
Kommentit (11)
Lapsia oli kolme ja kotityöt päälle. Ei sitä aina voi sienestääkään.
Enpä osaa auttaa, itse samassa tilanteessa.
Kuulostaa oikeasti siltä, että lapsi kaipaa oman ikäisilleen tarkoitettua ohjattua toimintaa ja omanikäisiä kavereita!
Puolipäivähoitoon samaan tarhaan, johon menee eskariinkin?
Kaikkia lapsia ei vaan ole helppo hoitaa kotona ja miksi pitäisikään? Monissa Europan maissa tuon ikäiset on jo " koulussa" .
Tai ainakin yritetään! Haluaisin kokopäivähoitoon hänet, mutta sellaista paikkaa ei kuulemma saa.
t. ap
sijaan kokeilisit yhteistä aikaa? Tarkoitan sitä, että selvität mitä leikkiä lapsesi leikkii kanssasi mieluiten. Jos lapsesi jaksaa olla pienen ajan kunnolla, palkitset hänet leikillä ja läsnäolollasi. Meillä poika valitsi piiloleikin... " Kriittiset tilanteet" rauhoittuvat, piilosta leikittiin aika monet kerrat...
Huomioidaanko häntä tarpeeksi, annetaan hellyyttä ja rakkautta? Askarteletteko? Laulatteko? Leivotteko yhdessä? Otatko mukaan kotitöihin lastasi? Onko virikkeitä tarpeeksi? Katsokoo väkivaltaisia ohjelmia/leffoja tai pelaa sellaisia pelejä? Nukkuuko tarpeeksi? Syökö terveellisesti (kaikki aineet mitä kasvava lapsi tarvitsee)? Onko tutkittu, ettei ole jotain sairautta? Kokeeko lapsi jäävänsä ulkopuoliseksi, kun mamma höösää koko ajan kahta pienempää? Provosoituu enemmän kielloistasi, mitä enemmän kiellät sitä enemmän hän riehuu? Ole päivä kieltämättä.
Kolmosen metsäinen sieniretki ehdotus oli hyvä, sellaista mekin toisinaan teemme, jonnekin pääsee vaunujen kanssa, ainakin täällä Hgissä, mutta joskus voi jättää pienemmät vaikka isälle ja mennä sen muksun kanssa kahdestaan tutkimaan ympäristöä.
Liikunta on parasta niinkuin olet tehnytkin
- 4 v rattaat- oli meilläkin, toinen lapseni on ylivilkas, mutta sinuna veisin lapsen tutkimuksiin
Mielestäni olet tehnytkin oikein, kun olet harrastanut lapsen kanssa liikuntaa, liikuntaa, liikuntaa ja sitten rauhoittavaa esim. vesivimaalauta
ja satuhetkiä illalla
- keskittymiskyvyn parantamiseen kannattaa kiinnittää myös huomiota
ja hanki lastenhoitoapua
T. nro 4
Päätoimisesti en kumminkaan ehdi istumaan lattialla leikkimässä, eikä se mun mielestä ole aikuisen tarkoituskaan.
ap