herttileijaa just tajusin ettei olla muistettu ostaa uutta d-vitaa 2 kuukauteen 2,5 vuotiaallemme :((( jotenkin se vaan on aina unohtunut.
Kommentit (12)
Isommat saavat sitten normaalista ruokavaliosta (esim. kala) d-vitamiinin ja talvella auingossa aimo annoksen (päivittäinen tarve täyttyi muistaakseni jo 15min ulkoilulla kesäisin...). Eli ihan turhaan huolehdit, itse en ole 2-vuotiasta vanhemmalle enää edes antanut.
Näin kesäaikaan vitamiinilisä ei kuitenkaan ole NIIN olennainen, koska iho tuottaa d-vitamiinia auringonvalon avulla.
juu,mä oon saanu jopa sen pullollisen jekovittia jonka terkka toi kotikäynnillä kun laitokselta tultiin, niin kulumaan loppuun just keväällä. Muksulla ikää 1,5kk.
Jotkuu ei anna mitään merkkiä koskaan, kun ei lapsen vatsa kestä. Hyvin on hengissä ja elinvoimaisina säilyneet... Kalaa ja maitoa :)
On vähän unohtunutkin ja ollaan oltu ulkona tosi paljon ja syöty kalaa vähintään kerran viikossa, usein kolmekin kertaa ja tyttö syö aina esim. lohta oikein ahmimalla.
Tutkimusten mukaan Suomessa saadaan sitä aivan liian vähän ja suosituksetkin ovat aivan liian alhaisella tasolla. Lisäksi d2- ja d3-vitamiinien välille ei tehdä eroja, ja suurin osa vitamiinivalmisteista on d2-vitamiinia joka on heikommin imeytyvää. On epäilty, että suomalaislasten suuri riski ykkösdiabetekseen johtuu juuri alhaisesta d-vitamiinin saannista.
Itse olen purkkivitamiineja vastaan mutta d on ainoa jota varmuuden vuoksi annan lapselle purkista vaikka hän on jo yli kolmevuotias. Syön sitä itsekin.
Nelonen
Auringon ultraviolettisäteily käynnistää ihollamme D-vitamiinin tuotannon. Tarpeellinen määrä D-vitamiinia syntyy iholla, kun oleskelee auringossa parikymmentä minuuttia pari kertaa viikossa.
" Aurinkoa ei tarvitse varsinaisesti ottaa, mutta tavallista ulkona puuhailua Suomen auringossa ei tarvitse pelätä" , korostaa sairaalafyysikko Laura Huurto STUKista.
D-vitamiini on ihossa syntyvä hormoni, joka edesauttaa kalsiumin imeytymistä. D-vitamiinia ja kalsiumia tarvitaan osteoporoosin ja luunmurtumien ehkäisyssä. Pikkulapsilla D-vitamiinin puute voi aiheuttaa riisitautia. Auringon lisäksi saamme D-vitamiinia myös ravinnosta. Tärkein lähde on kala.
eli siis että 6vuotiaaseen asti annettas d-vitamiinia .
sanottiin myös, että kesäaikaankin pitää antaa. Auringonvalo ei riitä.
D-vitamiini on todellakin tärkeää ihan meille aikuisillekin, saati sitten leikki-ikäisille. Pahinta on, että puutoksen vaikutukset näkyvät tosiaan vasta vuosien kuluttua ja silloin on turha itkeä... Lukekaa hyvät ihmiset ja pitäkää korvanne auki edes niiden lastenne takia!
auringonvaloa iholla d-vitamiiniksi? Siksi d-vitan antaminen myös kesällä tärkeää. Miksi tämä on joillekin niin vaikea asia??
Omasta lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaanhan tässä on kyse.
sit syksyks. Eiköhän kesällä saa d-vitaa ihan tarpeeks.