Maitotuotteiden aloitus
Toisessa paikassa neuvotaan, että tavallista maitoa voi alotella antamaan jo 10 kk iässä..jotaki rahka-ohjettaki katoin, mihin oli laitettu tavallista maitoa..sitte taas toisessa oppaassa sanotaan, että vasta vuoden iässä..kuinka olette antaneet? ja voiko antaa tavallista jogurttia vai vain maustamatonta?
Kommentit (5)
ovat hapatetut maitotuotteet, eli piimä, jugurtti, viili jne. Ei tietenkään vauvalle sokeroituja, vaan maustamattomia, joihin sitten itse voi lisätä mauksi esim. marjoja.
alotettiin 10kk:den iässä hapanmaitotuotteet:eli just joghurtti, viili ja rahka.Rahka oli kaupan valmiiksi maustettua.Silloin myös aloin lantrata " oikeeta lehmänmaitoa" korvikkeeseen , eli alotin eka 1/3 " oikeeta maitoa" muutaman päivän ajan, sitten puolet muutaman päivän ja lopulta kokonaan.Hyvin vauvan masu kesti.Noin vuoden iässä aloin antamaan jo tavallista maustettua joghurttia.Eihän se sokeri kiellettyä ole!Ja maistuuvat paljon paremmalle kuin maustamaton+marjat tai hedemät.Tyttömme kun muutenkin niin pieni ja pieniruokainenkin.Hälle ei puurot maistu. Olen siis antanut mikä maistuu.Eikä vauva siihen kuole tai muutenkaan kärsi jos antaa valmiiksi makeutettuja tuotteitakin; ompi mun mielipide.Jokainen tietty tehköön tavallaan.
Meillä oli ohjeena, että piimää, jugurttia, viiliä, raejuustoa ja maitoa ruokien joukossa esim. puurossa 10kk iässä. itse en antaisi ns raakaa maitoa vauvalle siinä iässä juotavaksi edes korvikkeen joukossa. Vasta vuoden iässä. Tämä oli ainakin meillä virallinen ohje. Varhaisesta lehmänmaitoaltistuksesta voi olla haittaa myöhemmin. Voi tunua, että kaksi kuukautta sinne tai tänne, mutta ohjeilla on joku tarkoitus ja vauvan suoli kypsyy kaiken aikaa.
mutta aikoinaan aloitimme hälle hapanmaitotuotteet 10 kk -> piimällä, bulgarian jugurtilla, luonnonjugurtilla. Jugujen joukkoon sekoitimme hedelmä tai marjasosetta. Hänellä meni alkuun maha noista sekaisin ja ihan kakka löysäksi, mutta pidimme sitten pikku tauon ja jatkoimme sen jälkeen hyla- tuotteilla ja hyvin meni. Nyt syö jo kaikenlaisia juguja ja viilejä.
Tav. maitoon totuttamisen aloitimme muistaakseni vajaa vuoden ikäisenä eka niin, että keitimme puuron maitoon.
Sitten vuoden ikäisenä aloimme antamaan tav. maitoa imetyksen ohessa. Eka sitä ei mennyt montaa hörppyä, mutta pikkuhiljaa alkoi tottua ja nyt sitä meneekin paljon. Etenkin kun poika lopetti tissittelyn n. kuukausi sitten.
Niin, meillä käytössä rasvaton maito.
ei olla vielä tuossa iässä, mutta neuvolassa jo viimeksi oli puhetta, että 10kk iässä voi alkaa antaa hapanmaitotuotteita. En kyllä ainakaan itse oikein tiedä, että mitä ne on.. Voisko joku kertoa? Bulgarianjoghurtti kai ainakin on sellaista?