Matkalaukku asiaa
Olemme " päivittämässä" matkalaukkujamme, ja palstalaisten kokemuksia tässä tiedustelen. Eli ostoslistallamme on uudet matkalaukut nelihenkiselle perheellemme. Mitenkäs on :) mitä suosittelet ja miksi? Onko kova- vai pehmeäkuorinen parempi? Entäpä koko. Riittääkö yksi iso ja pienempi lentolaukku? Mitä merkkiä suosittelet? Perheestämme sen verran, että yleensä emme ota kovin paljoa tavaraa/vaatetta mukaan; jos jotain sitten puuttuu/tarvitaan se sitten ostetaan paikan päältä. Kiitos kaikille jo etukäteen :)
Kommentit (5)
Itsekin olen kallistumassa ns. pehmeän matkalaukun kannalle. Ehkäpä kaksi riittää vähän tavaraa matkalle pakkaavalle perheelemme. Kiitos vastauksestasi ja mukavaa päivänjatkoa!
matkalaukussa on 4 pyörää! Silloin lapsi pystyy sitä itsekin vaikka työntämään (meillä 5v.), joten hänestä on jo apua matkatavaroiden kanssa.
Vihonviimeistä on vetää kentällä perässään superpainavaa matkalaukkua, joka keikkuu kivasti kahdella pyörällä...:(
Päädyin kovaan laukkuun, koska siinä säilyy paremmin ehjänä mahdolliset särkyvät esineet/matkamuistot ja laukkukin kestää paremmin kovakouraistakin käsittelyä kentällä. Ovat muuten samanpainoisia yleensä kovat ja pehmeät laukut. Näin kerrottiin erikoisliikkeessä sekä nettisivuilla. Minäkin luulin, että kova painaisi enemmän.
Laukkumme on myös tavallista isompikokoinen. Siihen sopii enemmän, joten laukkuja ei tarvi silloin olla niin montaa mukana. Meidän viisi henkinen perhe pärjää silloin kahdella laukulla. Yksi vaatimus laukulle oli, että sitä pitää pystyä vetää pystyasennossa, näin on helpompi laukkua kuljettaa.
meillä on vasta lapsi tulossa, mutta tässä pari mielipidettä paljon reissaavan kokemuksella.
Minä olen pehmeän laukun kannalla, koska se tosiaan on ainakin keskihintaisissa laukuissa kevyempi kuin kova. Pienempiä laukkuja on myös vähemmän kovina. Kovista tulee helposti tosi ruman näköisiä, kun materiaali kolhuuntuu tai naarmuuntuu, mutta se ei tietty käyttöön vaikuta.
Ne alumiiniset harmaat kovathan (joku tunnettu merkki, en saa päähäni) ovat tosi kevyitä, mutta ne ovat myöskin tosi kalliita. Iso voi maksaa joku 400-500 euroa.
Laukkujen koko kannattaa varmaan miettiä niin, että aikuisten voimin ne kannetaan, tarvittaessa lapsille sitten voi antaa jotain. Mutta ei varmaan kannata ostaa neljää trolleytä, koska voi käydä niin, että kohta kummatkin aikuiset vetää kahta...
Mä ostaisin ehkä yhden vähän isomman trolleyn. Sitten toisen lentolaukkukokoisen ja sitten kolmanneksi kassi-trolley-yhdistelmän, jota voi tarvittaessa vaikka kantaa. Jos lyhyitä reissuja, niin sitten 1-2 voi jättää pois. Pidemmillä tai jos talvisiin ilmastoihin kaikki.
Sitten kannattaa valita sellaisia laukkuja, joissa on sisällä paljon toiminnallisuuksia ja lokeroita. Mikään ei ole tylsempää kuin pakata kaikki yhteen isoon kasaan, jolloin kaikki on rypyssä. Kovissa laukuissa muuten runsaasti lokeroidut ovat suhteessa kalliimpia kuin pehmeissä.
nelipyöräisyys on hyvä ominaisuus. Samoin pitkä vetokahva. kaikista huonoin on sellainen, että vetääkseen laukkua on nostettava laukun etupäätä ylös. Sitä ei jaksa erkkikään kuljettaa.
Meillä on samsonite palvellut hyvin jo toisessa sukupolvessa, vanhin mulla käytössä oleva on 20 vuotta vanha, jolla mentiin kesävaihtoon aikoinaan. Niissä on myös hyvät takuut.
Yksi hyvä ominaisuus on myös se, että laukkuja voi kiinnittää tarvittaessa peräkkäin/päällekkäin. Silloin voi yksi vetää tarvittaessa kahtakin laukkua yhdellä kädellä.
Samoin päälitaskut ovat mielestäni hyvä ominaisuus. Ei tarvitse koko laukkua avata ottaakseen tarvikkeita.
Laukuissa olevat kiinteät numerolukot ovat myöskin hyvä ominaisuus. Silloin ei tarvitse huolehtia avaimista, pitää vaan muistaa numerokoodit.
Monissa pehmeissä on mahdollisuus " paksuntaa" laukun kansiosaa. Tarkoitan, että esim. vetoketjua avaamalla saa laukkuun lisätilaa. Tällöin ei tarvitse menomatkalla olla isoa laukkua jos aikoo tuoda esim. tuliaisia takaisin.
Meillä on kokemusta sekä Delseyn että Samsoniten kovista ja pehmeistä laukuista. Hyvin ovat kaikki kestäneet reissaamista, nyt heitin pois 12 vuotta vanhan pehmeän Delseyn.
Itse pidän siksi pehmeästä enemmän, koska se on kevyempi, ja tila antaa vähän joustovaraa.
Huono puoli on se, että laukkuun saattaa tullaa viiltoja, ne olemme kuitenkin saaneet korjattua suutarilla.