Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus nelikymppisen arjesta yliopistolla?

Vierailija
25.07.2007 |

onko se sellaista kuin täällä annetaan ymmärtää, ikärasismia, välttelyä, halveksintaa? Olin hyvin onnellinen vielä pari viikkoa sitten kun sain tietää pääseväni opiskelemaan yliopistoon, mutta (niin naurettavaa kuin se onkin!) pahoitin mieleni lukiessani täällä ketjuja joissa suorastaan lynkataan aikuisopiskelijoita. Toivon mukaan kyse on vain huonoista provoista eikä parikymppisen yleisistä asenteista meitä aikuisopiskelijoita kohtaan...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut kovin mieltä ylentävää kuulla kiertotietä, että parikymppiset (tai vähän alle) tytsyt oikeesti ajattelee noin. Mutta niin kai sitä itsekin ajatteli joskus nuorena, että kolmenkympin hujakoilla ja sen jälkeen on jo toinen jalka haudassa...

Jos meidän ikäisiä tosissaan pidetään vanhoina, niin kai se jotenkin heijastuu myös saamaamme kohteluun? Itse en sellaista kylläkään ole huomannut, mutta ei se mahdotontakaan ole...

Mutta jospa me kypsät aikuiset osattaisi jättää ikärasismi ja nuorempien nokkavuus omaan arvoonsa?

Vierailija
2/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piditkö itse keski-ikäisistä nuorena

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkäslaista on melkein viisikymppisen arki yliopistolla?

Vierailija
4/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kysymys tämä on oikein? Pitääkö ihmiset yleensä vain itsensä ikäisistä, tai nuoremmista tai vanhemmista? Eikö ihmisistä pidetä sen mukaan, millaisia he ovat? 

Vierailija
5/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannattaa olla aktiivinen jos haluaa nuorempiin tutustua. Joo kyllähän 20 v. pitää jo kolmekymppistä vanhana. Itsellä ei ennen yliopistoa ollut ketään kaveria yli 2v. ikäerolla...

Vierailija
6/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pidetäänkö vanhoina sinänsä mutta enemmän paheksuntaa näyttää aiheuttavan ne joilla on jo ihan hyvä ammatti ja kaikki taloudelliset asiat loistokunnossa. Itse en ole sanonut mitään mutta monesti olen kuullut että ammatilliselta on kysytty että no mitä ihmettä sä sitten täällä teet?!

Mielestäni tälläinen on epäkohteliasta mutta sinänsä ymmärrän näinä vaikeina aikoina että nuoret paheksuu että joku jolla on jo kaikki vie opiskelupaikan sellaiselta jolla ei ole mitään. Nämä on vaikeita asioita, itsekin tykkään opiskelusta ja voi olla että haluaisin opiskella jotain vanhempanakin. Ikärasismista en tykkää.

Vierailija
7/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, en lukenut keskustelua. Eikö tässä nelikymppisenä voi ajatella, että laulakoon selän takana? Pääasia, että kasvotusten homma toimii?

Itse opiskelin 36-39 -vuotiaana ja kyllä me "tätikasti" blokkiuduttiin porukalla ja saatiin yllättäin ainoat nuoret miehet mukaan porukkaan. Tajusin jossain vaiheessa, että naisvaltaisella alalla ne nuoret miehet mielummin tykkäsi tätiseurasta (harjoitustyöt, tulivat viereen semmoissa jne.) kuin olla nuorten naisten kanssa. Ne varmaan ujosteli niitä, seurustelivat kuitenkin ja kai jotenkin halusivat välttää "säpinää", joten tätit oli turvallista ja rentoa seuraa. Että en nyt tuota ilmiötä laskisi meidän viehättävyyden piikkiin...:)

Yliopistolla on muitakin aikuisopiskelijoita, enkä ole siellä kohdannut mitään nokkimista. Jos kurssilla oli vain teinejä, niin tungin vaan reippaasti teiniryhmään, tein osuuteni ja en hengannut muuten heidän kanssaan. Ehkeivät tykänneet aina, mutta ei sitä kukaan näyttänyt ja haluan nyt tähän lisätä, että oikeasti nämä tarkoittamani teinit ei edes ole teinejä vaan erittäin mukavia ja hyvätapaisia nuoria aikuisia.

Olen aikanaan opiskellut itsekin 18-24 -vuotiaana ja joo, aikuisopiskelijoita pidettiin kummina vähän, mutta ei ne nyt mitenkään vaivannut. Siinähän nuo oli. Ja toki ne joskus oli olevinaan niin viisaita, mutta tavallaan nyt jälkikäteen ymmärrän, että olihan niillä tietty perspektiiviä asioihin. Ja suomalainen tapa, jossa tunneilla istutaan hiljaa, on outo. Muualla maailmassa on normaalia kysyä ja kommentoida.

Vierailija
8/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pidetäänkö vanhoina sinänsä mutta enemmän paheksuntaa näyttää aiheuttavan ne joilla on jo ihan hyvä ammatti ja kaikki taloudelliset asiat loistokunnossa. Itse en ole sanonut mitään mutta monesti olen kuullut että ammatilliselta on kysytty että no mitä ihmettä sä sitten täällä teet?!

Mielestäni tälläinen on epäkohteliasta mutta sinänsä ymmärrän näinä vaikeina aikoina että nuoret paheksuu että joku jolla on jo kaikki vie opiskelupaikan sellaiselta jolla ei ole mitään. Nämä on vaikeita asioita, itsekin tykkään opiskelusta ja voi olla että haluaisin opiskella jotain vanhempanakin. Ikärasismista en tykkää.

Onko nuoret ihan tyhmiä? Erityisesti jo valmiiksi haastavissa tehtävissä työskenteleväthän hakevat lisäkoulutusta ja eivät ole tappelemassa samoista harjoittelupaikoista, aloituspaikoista jne.! Eikö se olisi upeaa, jos puolet opiskelukavereista ei ilmaantuisi muutaman vuoden päästä hakemaan samoja työpaikkoja?

Vierailija
9/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kysymys tämä on oikein? Pitääkö ihmiset yleensä vain itsensä ikäisistä, tai nuoremmista tai vanhemmista? Eikö ihmisistä pidetä sen mukaan, millaisia he ovat? 

ihanan tekopyhää. av:kin on pullollaan kiusaamista ja marinaa ihan sellaisistakin asioista kuin työkaveri käy työpaikalla vessassa, naapuri käynnisti auton aamuyöllä - miksi?, voiko 20v seurustella 30v:n kanssa ja niin edelleen.

Vierailija
10/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihanan tekopyhää. av:kin on pullollaan kiusaamista ja marinaa ihan sellaisistakin asioista kuin työkaveri käy työpaikalla vessassa, naapuri käynnisti auton aamuyöllä - miksi?, voiko 20v seurustella 30v:n kanssa ja niin edelleen.

Ahaa. Sinä et siis ilmeisesti pidä kuin itsesi ikäisistä ihmisistä. Onneksi niitäkin on sitten tarpeeksi. Omat vanhemmat on yleensä itseä melkoisesti vanhempia, samoin omat lapset. Mutta ei voi mitään, kun ei voi pitää nuorena keski-ikäsistä eikä pennuistakaan. Kuulostaako typerältä? Kyllä kuulostaa.

Vierailija
11/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen tietojenkäsittelytiedettä. Vuosiluokallamme aloitti muistaakseni kaksi keski-ikäistä. Kumpikin perheellisiä yrittäjiä, jotka halusivat tutkinnolla päivittää ja laajentaa osaamistaan. Luennoilla en usko kenenkään kiinnittäneen heihin sen enempää huomiota kuin keneenkään muuhunkaan, pienemmillä kursseilla joilla tehtiin harjoitustöitä, olivat todella pidettyjä. :)

Mihin ketjuun aloitusviestissä viitataan? Viime aikoina silmiin on osunut yllättävän paljon ketjuja joissa valitetaan yliopistoissa tapahtuvasti kiusaamisesta ja epäoikeudenmukaisesta kohtelusta. Itse en ole törmännyt tähän lainkaan, meillä on tuntunut olevan todella hyvät porukat.

Vierailija
12/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se keski-ikäinen opiskelija pienessä pääaineessa, jossa opiskelijoiden keski-ikä on 40.

Meillä on hyvin tehokas tätikerho; kaikilla on joko perhe tai työ tai muuta elämää niin, että kukaan ei osallistu enää opiskelijarientoihin, eivätkä ne enää kiinnostakaan. Ei myöskään juurikaan askarrella ryhmätöiden parissa. Ne pari parikymppistä, jotka ovat porukkaan ajautuneet, ovat ihan yhtä sisällä kuin me muutkin. Luennoilla ei juuri kukaan ole vain hiljaa, ja toisessa aineessa massaluentoja vetävä lehtori juuri valitteli sitä, kuinka hassua on, kun yleisö vaan istuu ja tuijottaa. Onhan siinä tietysti eroa, onko luennolla 10 toisilleen tuttua vai 100 ventovierasta.

Vierailija
13/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Sinä et siis ilmeisesti pidä kuin itsesi ikäisistä ihmisistä. Onneksi niitäkin on sitten tarpeeksi. Omat vanhemmat on yleensä itseä melkoisesti vanhempia, samoin omat lapset. Mutta ei voi mitään, kun ei voi pitää nuorena keski-ikäsistä eikä pennuistakaan. Kuulostaako typerältä? Kyllä kuulostaa.

Pidän. En myöskään tee av:lle em. kaltaisia aloituksia. Ehkä sinäkin pidät ja ehkä sinäkään et tee. Mutta on ilmeistä että toisenlaisiakin ihmisiä on.

Vierailija
14/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liwkö alooittaja jo valmistunut, kun kirjoitti aloituksensa Wanhoina Hywinä Aikoina v. 2007, jolloin oli töitäkin tajolla mukavasti, Nokia suuri, eikä ollut mitään natsimeininkiä, niin kuin nykyään.

Vierailija
15/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään vähättelyä tapahdu. Ainakin minut on otettu vastaan nuorempien opiskelijoiden keskuudessa varsin mukavasti. Veikkaisin että ne nelikymppiset jotka tuntevat vähättelyä eivät itsekään oikein osaa nähdä parikymppisiä tasavertaisina opiskelutovereina, joten pata kattilaa soimaa.

Vierailija
16/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppiset ovat vielä tenavia yleisesti ottaen, ei kannata välittää. Samalla tavalla 12-vuotiaan silmissä 21-vuotias on puolivanhus, perspektiivi muuttuu iän myötä.

Vierailija
17/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti nuoret pitävät tuon ikäistä vanhana. Ei sinua tulla bileisiin kutsumaan. Joku saattaa kohteliaisuudesta vaihtaa muutaman sanan. Elätte eri elämänvaihetta ja maailmaa.

Vierailija
18/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu myös ihmisestä ja persoonallisuudestaan. Ystäväni opiskelukaverit ovat häntä n. 20 vuotta nuorempia ja tukeutuvat kovasti häneen, käyvät luonaan ja ehkä vähän hakevat hänestä "varaäitiä". 

Vierailija
19/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivoitko melkein kymmenen vuotta vanhan aloituksen vain kysyäksesi tätä?

No minähän vastaan yli viisikymppisenä yliopisto-opiskelijana: ei mitään havaintoa ikärasismista. Tosin en mitenkään erityisesti bilettänyt muiden opiskelijoitten kanssa, kun tässä iässä valmistuminen oli tärkeämpää.

Vierailija
20/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ollut kovin mieltä ylentävää kuulla kiertotietä, että parikymppiset (tai vähän alle) tytsyt oikeesti ajattelee noin. Mutta niin kai sitä itsekin ajatteli joskus nuorena, että kolmenkympin hujakoilla ja sen jälkeen on jo toinen jalka haudassa...

Jos meidän ikäisiä tosissaan pidetään vanhoina, niin kai se jotenkin heijastuu myös saamaamme kohteluun? Itse en sellaista kylläkään ole huomannut, mutta ei se mahdotontakaan ole...

Mutta jospa me kypsät aikuiset osattaisi jättää ikärasismi ja nuorempien nokkavuus omaan arvoonsa?

Tämä "liian vanha yliopistoon"-palstahullu oli näköjään joukossamme jo vuonna 2007. Hänen ajatuksensa eivät saaneet silloin kovin suurta kannatusta silloin eikä suosio näytä olevan tällä vuosikymmenellä sen suurempi.