Uutta vai käytettyä? Miten puet lapsesi?
Kommentit (27)
Täällä pohjoisessa tuntuu kirppareilla maksavan lastenvaatteet samanverran kuin kaupassa uutena. Mieluummin ostan uutena kaupasta, kuin jonkun käyttämiä nuhjuisia ja likaisia... Minulla on kolme pientä lasta, jotka kuluttavat vaatteita paljon. Olen huomannut, että jos ostan neutraalia (joka menee sekä tytölle että pojalle) ja laatua, niin ne kestää hyvinä jokaisella lapsella. Siis kierrätän oman perheeni sisällä. Mekot ompelen tytöille itse esim. vanhoista lakanoista tai verhoista. Meillä lapset kulkee aina tyylikkäinä, kotonakin... Minusta kaksi laadukasta uutta vaatetta on parempi kuin monta kassillista kirpparilta kannettua vanhaa. Esim. ulkovaatteina meillä on jokaisella lapsella yksi laadukas puku, yksi laadukas pipo ja kahdet laadukkaat lapaset. Kun taas kaverini lapsilla on 4 risaista kirpparilöytö-pukua per lapsi, 7 kulahtanutta rukkasta per lapsi jne... Eikä ne tietenkään enää pidä vettä tai kylmää loitolla.. Ja se säilytystilojen määrä ja tavaroiden pursuaminen... Huhhuh! Kun ostaa laatua ja vähän, ne varmasti kestää isältä pojalle ja leikissä kuin leikissä, kotona ja kaupassa. Ja niissä on mukava olla.
Ostan paljon kirpparilta, sekä itselleni että lapselle. Lapselle olen ostanut myös kenkiä käytettynä, kyllähän järkevä ihminen osaa katsoa ja kokeilla, kuinka kuluneet kengät ovat, siis katsoo kenkien sisälle, kokeilee kädellä ja tarkistaa kenkien pohjan. Kirppareilta löytyy paljon vain yhdellä lapsella muutaman kuukauden olleita kenkiä eli kengät näyttävät lähes uusilta. Lasten kenkien kulutus on aivan erilaista kuin esim. aikuisten kenkien kulutus.
Siitä olen yllättynyt, miten paljon tunteita lastenvaatteisiin liittyy ja miten vähän päätöksiä tehdään järjellä. Esim. ostetaan superkalliita trendikenkiä, joiden pohja on lapselle täysin sopimaton eli ei jousta eikä taivu yhtään. Merkkejä en tässä viitsi mainita, mutta näitä huonoja kenkiä myydään todella kalliiseen hintaan lastenvaateboutique-liikkeissä, joita on kivijalkakaupoissa ja netissä. Ilmeisesti näitä kenkiä ostetaan vain siksi, että niitä hehkutetaan blogeissa, niissä on monesti kaunis design ja ne ovat kalliita. Lapsen jalalle ne eivät ole hyväksi. Sitten hurskastellaan, että käytettyjä kenkiä emme lapsen jalkojen suojelemiseksi osta, vaikka ostettaisiin uutena näitä huonoja ja kalliita, lapsen jalat pilaavia kenkiä?
Sain pojallemme puolivuotiaaksi asti ystävättäreltä ihania lastenvaatteita. Muutaman potkupuvun sekä jouluvaatteet ostin itse kun näin niin vastustamattoman ihanan kokonaisuuden kaupan ikkunassa. Puolivuotiaasta eteenpäin olen ostanut netistä uutena, osan alennuksesta, suurimman osan täysihintaisena. En jaksa vapaa-ajalla luuhata kaupoissa tai kirpputoreilla, ja käytettynä en ostaisi netistä. Laitan vaatteet eteenpäin ystävieni lapsille tai hyväntekeväisyyteen. Ei oikein kuulu periaatteisiini pyytää rahaa käytetyistä vaatteista.
Paljon hankitaan käytettynä, 2v kaksoset (erisukup.) ja isot 9v.ja 12v. kaikki käyttävät jotain vaatteita aina käytettyjä, joitain joutuu ostamaan uusiakin etenkin esikoiselle mutta häneltä jääkin kakkoselle vaatetta, kaksoset vaatetetaan nettikirppisten ja livekirppisten vaatteilla.
Kierrätetyt vaatteet,uudet kengät
Uutta sekä vanhaa.Ensimmäinen lapsemme on suurimman osan vaatteistaan saanut uutena..ja Tälle toiselle lapselle olen säästänyt vain pienen osan isoveljensä vauvan vaatteita , mistä en ole raskinut luopua. Ja muut olen antanut kiertoon. Ja ihan sama onko uutta tai vanhaa kunhan on puhdas ja ehyt vaate :) Kengät olen ostanut kirppareilta kun on ollu sen näköisiä että menee kauemminki. Ihan turha maksaa jostain minimaallisista kuomuista hirveitä hintoja kun niitä saa TOSI hyväkuntoisia kirppareilta/tutuilta pilkkahintaan !
Me olemme sijaisperhe, ja ostetaan lapsille vaatteet lähes kaikki uutena juuri siksi. Tiedän ihan liian hyvin miten sijaisperheitä pidetään "rahanahneina" ja "lapsetkin puetaan vanhoihin vaatteisiin" jne, tämä on iso syy siihen että ostan uutta enkä juuri mieti mitä meni vaatteisiin. Tuntemani muutama muu sijaisperhe kokee samoin, että on vähän kuin suurennuslasin alla juuri tässä asiassa, että miten hyvin lapsi on perheenjäsenen asemassa ja miten paljon lapsiin käytetään rahaa. Ikäänkuin se rahankäyttö nyt mitään ratkaisisikaan, että onko kelvollinen perhe vai ei, mutta monien silmissä näin on. Sekä biosukulaisten taholta, että ihan täysin ulkopuolisten ihmisten taholta.