Kela ja äl
Mun kotiäitiyden ja raskauden pehmentämät aivot tekivät täydellisen lakon. Miten ihmeessä täytän kelan lomakkeen, kun olen nyt hoitovapaalla ja haen uutta äitiyslomaa samoilla tuloilla kuin ekasta lapsesta (on alle 3-v.). Pitääkö kotihoidontuki jotenkin perua, kun uusi äl alkaa? Entä saako esikoisesta automaattisesti kuntalisän edelleen vai pitääkö sitäkin hakea erikseen?
Kommentit (3)
että selitin siinä hakemuksessa tilanteeni.
Eli että toivon saavani samaa äp-rahaa kuin edelliselläkin ä-lomalla. Kerroin myös että jos esikoisesta saa jotain hoitorahaa niin haen sitä myös =)
Tuon selostuksen lisäksi vastailin lomakkeen kysymyksiin.
Varauduin soittamaan Kelaan hakemukseni perään, mutta päätös tuli melko pian ja sain saman äp-rahan ja hoitorahaa esikoisesta.
Uusissa kelan äitiysrahalomakkeessa (vai mikä nyt onkaan) on kohta, johon merkitään, jos haluaa samaa rahaa kuin ensimmäisestä lapsesta.
Siinä lomakkeessa jonka minä täytin ei ollut kyseistä kohtaa, mutta kun vein paperit kelan toimistoon, selvitin asian. Virkailijakin ihmetteli miksei lomakkeessa ollut kyseistä kohtaa.
Samalla selvitin asian, että esikoinen on kotona. Minun tosin piti täyttää uudelleen kotihoidon tuen hakemus, ja viedä perheen tulotiedot kelaan.
Kuntalisää ei välttämättä saa äitiysloma-ajalta. Ainakaan tässä kunnassa.
nostan, jos vaikka joku jaksais vastata