kaverisuhteista...
Eli pojallani 6v. on hyvä ystävä, 8v. tyttö. Asutaan samassa taloyhtiössä ja lapset touhuilevat melkein päivittäin yhdessä. Aiemmin meni kivasti, leikkivät hyvin. Nyt tilanne on ajautunut omituiseksi, tuntuu että tyttö tulee meille aina kun meillä on ruoka-aika tai haluaa mukaan, jos lähdemme johonkin kivaan paikkaan, vaikka uimaan tms. Nykyään saattaa kääntää kylmästi selän pojallemme, jos löytää toisen kaverin pihasta, joka sillä hetkellä tuntuu mukavammalta seuralta. Ja jos joku toinen on lähdössä johonkin kivaan paikkaan, tämä tyttö on änkeämässä heidän mukaan. Osaako 8v toimia niin " suunnitelmallisesti" , että valitsee kaverinsa sen mukaan, kenellä on kivointa ohjelmaa tiedossa?? tai kenellä pääsee ruokapöytään? Ihan kummallista! Lisäksi tämä tyttö on alkanut käyttäytymään muutenkin ilkeästi poikaamme kohtaan. Kai lapsetkin välillä kyllästyvät välillä toistensa seuraan?
Kommentit (4)
Tätä tyttöä ei ikäerot pahemmin haittaa, leikkii samassa talossa asuvan 4v tytön kanssa! Ruokapuoli on ok omassa kodissa, tosin joutuu lämmittämään itse valmisruokaa mikrossa... eli haluaa mieluumin tulla syömään itse tehtyä ruokaa...
juurihan tässä oli ketju, missä muisteltiin mikä teki jostain kaverin kodista kivan omasta mielestä lapsena. ja siellähän tuli juuri noita, että siellä tehtiin kivoja juttuja tai tarjottiin syötävää kaikille.
uimaretkelle en ihan helposti ottaisi naapurin 8-vuotiasta mukaan, sillä aikuiset on mielestäni vastuussa lapsista uimarannalla (en tarkoita juridista vastuuta vaan ihan sitä, että mielestäni 8-vuotiasta on valvottava vedessä)
kuulostaa siltä, että tyttö on yksin kotona päivät, jos joutuu itse lämmittämään ruokansa, kyllähän on aika ymmärrettävää, että on noin miljoona kertaa hauksempaa syödä yhdessä kavereiden kanssa kuin yksin mikrossa lämmitettyä valmisruokaa.
näin siis tuon tytön kannalta, itse päätät haluatko, että tyttö on teillä syömässä ja silloin sinun myös kannattaa tehdä selvät säännöt, esim. ettei hän saa kiusata omaa lastasi teillä ollessaan. 8-vuotias osaa jo noudattaa melkein mitä tahansa ohjeita, mutta tarvitsse aikuisen ne kertomaan.
Muutettiin juuri mukavaan talonyhtiöön josta lapsemme sai heti kivaa leikkiseuraa mm. 8v. tytöstä josta saattaa tulla oikea maanvaiva, vaikka mukava onkin. Me yritetään ottaa heti alkuunsa se linja, että pihakaverit on " pihakavereita" eli leikkivät yhteisillä pihoilla, etenkin kun ikäero on 3vuotta (tyttömme 5,5v). Kotiin ei kutsuta kuin synttäreille (ainakaan nyt alkuun) sillä tosi ystävät on sitten erikseen ja toivoisin kuitenkin, että tossa vaiheesssa kaverit olisi saman ikäisiä.
Jos ukkoni ei olisi niin tiukka meidän omien rajojen suhteen, eli että oma koti ja piha on vain meidän käyttöön - voisin olla hövelimpi ja sitten olisinkin pulassa. Naapurin lapset " asuu" jo nyt meidän pihassa ja ollaan asuttu vasta 2 viikkoa....
Eipä siinä taida muu auttaa kuin kohteliaasti sanoo, että joku toinen kerta.....tulee syömään tms. Mä kerran sanoin suoraan, että olen varannut ruokaa vain meidän 4 hengelle, eikä enempää olisikaan ollut. Naapurin tyttö on oikea suursyömäri, vie piparit ja muut pienempien käsistä kun olen erehtynyt sellaisia jakamaan....
Tuntuu että meidän 4-vuotiaskin järjestää itsensä usein " oikeaan paikkaan oikeaan aikaan" . Tosin vain koti-sukulais-perhejuhla tms tilanteissa. Eli onnistuu lyöttäytymään pikaveneen kuljettajaksi, kalastusretkelle, kiskobussin apukuskiksi jne. Olkoon muu porukka perhettä tai ystäviä (tai junan lipuntarkastaja).
Eikö lapsi saa kotonaan ruokaa, kun tahtoo kavereille syömään?
6 v poika - 8 v tyttö. Eiköhän tässä ala tulla ikä vastaan. " tytöt eivät leiki poikien kanssa" ja ehkäpä tyttö/neititietoisuus heräilee. Ja onhan usein 8-vuotiaan mielestä 6 v " vauva" .