junalla matkustamisesta
Hei!
Olen lähdössä junalla 2kk ja 1v8kk ikäisen lapsen kanssa.
mahtuuko kaksostenvaunut junaan hyvin? onko oviaukko junassa liian kapea?
Ollaan menossa intrcitylla, taajamajunalla sekä pendoliinolla.
Onko kellään kokemuksia?
Kommentit (4)
ainakin henkisesti. Teidän reissut on jo varmaan tehty, mutta itse olen ainakin kokennut useasti sen, että lastenvaunut eivät olekaan mahtuneet IC2-junan vaunupaikalle. Pyörätuolilaiset ovat etulyöntiasemassa ja saavat matkustaa junalla ilmaiseksi. Olen noussut pari kertaa junaan, jossa paikat ovat olleet täynnä ja konnari on käskenyt sitten vaan kasata vaunut hyllyyn. Hyllyt tietenkin täynnä ihmisten laukkuja ja lapsi parkuu sylissä... Pitää siis aina vaan toivoa, että ei olisi paljon muita vaunuttelijoita tai pyörätuolilaisia liikkeellä :( En kyllä ymmärrä miksi junan palveluvaunun lattiassa on sekä pyörätuolin, että lastenvaunujen kuvat, vaikka lastenvaunujen kanssa joudut tilaa antamaan. Olen yrittänyt varata saattajan paikkaa siitä vaunupaikan vierestä niin minulle VR:n " ystävälliset" ihmiset aina sanovat, että ei käy, siihen oikeus vain pyörätuolilla kulkevan saattajalla, mene perhehyttiin. Ja nehän ovat aina varattuja ja sinne on vielä rappuset eli ei paljon vaunuja nostella. Anteeksi tilitys, mutta välillä hieman ärräpäitä päässyt, kun maksat kalliin lipun ja palvelu on mitä on.
Yritä saada edes osaksi matkaa ko. hytti. Se on tosi mukava eikä lisähintaa tule.
Siellähän on 4 paikkaa, eli mahdollisuus on, että sinne tulee joku muukin..Mikään isokaan se hytti ei ole. Mutta ihan kiva siis, jos siellä saa rauhassa olla omalla porukalla. =)
Ja mullekaan ei annettu " pyörätuoli" paikkaa, vaikka sitä erikseen pyysin, kun matkustin yksin kahden lapsen kanssa, kuopus oli tuolloin n. 6kk ja esikko reilu 4v. Joten saimme änkeä itsemme tavalliseen penkkiväliin tavaroinemme. Edessä istuva deeku (anteeksi nimitys, mutta ketutti silloin..) vielä puolet matkasta (hki-tre) tuijotti siitä tuolien välistä meitä ja höpötti jotain tyhmää..Eipä siinä viittinyt alkaa neitiä imettämään.. =(
Eli jos junalla vielä matkustan lasten kanssa, menen ainoastaan perhehyttiin, tai jätän matkan väliin! =)
mutta toisaalta sinne pitää mahtua myös pyörätuoli eikä kaksostenrattaat yleensä ole sitä leveämpiä kovastikaan. Lisäksi siihen saa sellaisen liuskan ovelle (itsekin napista painettua) ettei tarvitse nostella.
Intercity2-junassa ainakin on 2 sellaista pyörätuolipaikkaa joka vaunussa (tai ainakin lähes joka vaunussa). Varaa sellainen paikka+ saattajan paikka itsellesi niin saat rattaat ja lapset siihen eteesi. Se on siis vaunun nurkassa avoin tila, joka on kuitenkin paikka. Itse saimme sellaisen helposti kun poika oli 1,5v ja mentiin rattailla. Muutenhan rattaat pitää jättää sinne ratasvarastoon kun eivät mahdu junanvaunuun. Jos pyörätuoleja on tulossa junaan niin silloin eivät niitä myy teille, mutta harvemmin varmaan tulee pyörätuolien joukkoryntäys - paikkoja on tosiaan kaksi joka vaunussa ja vaunujahan on yleensä junassa vähintään 3.