Miksi ihmeessä sosiaalitoimisto ei voi maksaa toimeentulotukea sille tilille jonka ilmoitan?
Lomakkeessa kun on se kohta " tilinumero" niin miksei sitä rahaa voi sille tilille maksaa???? Minulla siis kaksi tiliä ja AINA maksavat rahan toiselle tilille vaikka siihen lomakkeeseen laitan toisen tilin numeron. Tuntuu oikein että tahallaan kiusaavat minua kun niin vittumaisia ämmiä ovat!
Kommentit (7)
Tämä johtuu siitä, että usein muutosilmoituksen takaa on löytynyt painostusta perheen sisällä tai muiden ihmisten taholta. Esim. vaimo hakee tukea ja hoitaa raha-asiat, koska mies tuhlaa rahoja juomiseen tms. Joissakin tilanteissa mies on määrännyt vaimoa kirjoittamaan hakemukseen miehen tilinnumeron tai on jopa itse sen kirjoittanut ja pakottanut vaimonsa allekirjoittamaan hakemuksen, vaikka siinä on tahdon vastaisia tietoja.
Joskus on käynyt myös niin, että joku aivan perheen ulkopuolinen on ilmaissut halunsa rokottaa esim. vanhoja velkoja toisen toimeentulotuista.
Kun edellytetään muutoksen tekemistä toimistossa virkailijan läsnä ollessa, vähennetään ulkopuolisen tahon hyväksikäytön ja painostuksen mahdollisuutta.
Sossulle asia on tärkeä, koska on kyse viimesijaisesta tuesta. Kelalle taas on ihan yksi lysti, vaikka antaisi hakemuksiin joulupukin tilinumeron, he toimivat sen mukaisesti (yhden Kelavirkailijan esimerkki).
Meillä on niin, että minä olen vuosikausia roikkunut meidän varsinaisena tuenhakijana, vaikka jo kauan olemme olleet miehen kanssa yhdessä ja hoitaneet asioita yhteistuumin. Mutta sossuhan ei voi sitä tietää, vaan katsoo papereita ihan papereina vain.
Muutos, jossa tuki maksettaisiin hänen toiselle tililleen, pitää siis käydä tekemässä sos. toimistossa (jos siis tukea haetaan esim. Hgissä).
eivät asioi miesten kanssa perheen toimeentulotuki asioissa. Asuttiin silloin miehen kanssa kahden...
mikä heillä on ollut ensimmäisenä tiedossa ja siihen on aina maksettu rahat mutta jokin aika sitten alkoivat maksaa toiselle tilille jostain syystä. Eli ihan heidän vikansa on!
Mies vain allekirjoittaa ja saa mahdollisen tuen tililleen, jos sitä joskus myönnetään. Sossussa on joitain ihmisiä, jotka eivät suostu keskustelemaan minun kanssani, koska hakemus on miehen nimissä. Onneksi, on joitain vakityöntekijöitä löytynyt, jotka ymmärtävät tilanteen ja keskustelevat hakemuksesta minunkin kanssani. Olen selittänyt heille, miten teemme hakemuksen, mutta silti jotkut jääräpäisesti eivät keskustele kanssani tai anna minulle mitään tietoja.
Oma perheeni esimerkkinä: kolme lasta, joista yksi koulussa, toinen menossa kouluun ja kolmas päivähoidossa.
Molemmat aikuiset töissä. Toinen kokoaikainen 2-vuorotyö, toinen 20-25 tuntia viikossa 2-vuorotyö - molemmilla iltoja ja viikonloppuja.
Kun toinen oli osa-aikaisena työssä ja toinen koulutuksessa työmarkkinatuella, ei toimeentulotuen tarvetta useimmiten ollut. Asumistuki oli tietyn kokoinen, ja lasten päivähoitomaksut alhaiset. Kun työtön sai täysiaikaisen työn, romahti asumistuki murto-osaan entisestä ja päivähoitomaksut pomppasivat ylös.
Nyt olemme huomanneet, että yhteenlasketut tulomme ovat itseasiassa pienentyneet aiempaan verrattuna. Olemme joutuneet hakemaan toimeentulotukea, että selviäisimme tulevana syksynä isompien lasten iltapäiväkerhomaksuista yht. 200e/kk ja kuopuksen päivähoitomaksusta 80e/kk, muista säännöllisistä menoista puhumattakaan.
ja eihän nyt voi edes pankin nettisivu toimia että pääsisi siirtämään rahaa sille tilille...