Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylämahakipu viikolla 37+

11.07.2007 |

Hei!

(Kopion tämän viestini tällekkin puolelle, jos jollain jo synnyttäneellä olisi ollut samanlaisia vaivoja!)

Olisiko kenelläkään tietoa mistä johtuu ylämahakipu näin viimesillä viikoilla? Kysessä siis navan yläpuolinen kipu, joka on pistävää, voimakasta ja todella sattuu, mutta kestää vain muutaman sekuntin.

Myös vauva on ollut hiljaisempi kuin yleensä, mutta liikkuu silti.

Kipu ottaa laajalle alueelle koko yläosaan mahaan. Vauva on myös pieni kokoinen, joka minua ihmetyttää. (sf 30 viikolla 37.)

Voisiko tämä johtua istukan huonosta toiminnasta vai mistä? Istukka kyllä sijaitsee minulla aika matalalla takaseinämässä, siis lähellä kohdunsuuta.

Olisin kiitollinen jos joku osaisi vastata, koska tämä todella huolestuttaa!

Terv keikuli 37+1

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut joka raskauden lopussa pistävää vatsakipua navan tietämillä, syytä en tarkkaan tiedä, mutta lapset syntyneet normaalisti ( heitä kolme), johtuisiko lapsen koon kasvamista, laskeutumisesta tms. ??

Vierailija
2/7 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 38+5 ja minullakin tullut voimakasta ylävatsakipua. Välillä sellasta pistelyä (puutumisen tunnetta) ja välillä kipua. Kestää melko vähän aikaa. Olis kiva tietää mistä johtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/7 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä, kaverin kertomaa vaan, mutta ekana tulee mieleen raskausmyrkytys. Siihen voi liittyä ylävatsakivut, ei pelkästään turvotus, paineet ja valkuainen. Ottakaa ihmeessä neuvolassa puheeksi seuraavalla kerralla!

Vierailija
4/7 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi ihan yllättäen kamala kipu navan ympäristössä. Kipu oli niin kovaa etten saanut edes nukuttua ja kipu ei hellittänyt päivälläkään levossa. Kävin synnärillä ja vauvan sydänäänet ja istukka olivat ok, sappikivetkin ultrattiin ja mitään syytä ei löydetty. Jouduin sisälle kahdeksi päiväksi, niin kipeä olin, että sain kipupiikkejä ja kipulääkettä suoraan suoneen.

Parin päivän päästä, kun pääsin pois sairaalasta kipu oli hävinnyt, supisteli vain normaalia enemmän, mutta nyt rv 35+3 olo on hyvä ja jaksan taas touhuta.

Kyllä tuo kipu pelästytti, mutta onneksi kaikki oli hyvin. Ja tosiaan mitään syytä ei löydetty. Neuvolatäti(kätilö) arveli, että jos istukassa oli pieni infarkti tai osa istukasta oli irronnut, mutta ei aiheuttanut vuotoa, mutta sairaalassa eivät puhuneet mitään tälläistä ja kait ultrassa olisi näkynyt jos istukka olisi hieman irronnut.

Hyviä vointeja.

Angel-77 rv 35+3

Vierailija
5/7 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylämahakipu voi nimittäin olla merkki alkavasta raskausmyrkytyksestä. Onko sulla ollut verenpaine koholla? Tai valkuaista pissassa? Tai häiriöitä näkökentässä? Todennäköisesti sun maha kipu on ihan vaaratonta, mutta mulla oli loppu raskaudessa verenpaine koholla ja häiriöitä näkökentässä ja aina tivattiin onko ylämaha kipua.

Mä kävin muutaman kerran äitipolilla verikokeissa ja ultrassa johtuen verenpaineesta+näköhäiriöistä. Tietty jos sulla ei mitään muita oireita niin sitten en tiedä liittyykö asiaan ollenkaan ja puhun täällä ihan turhia. Mutta mulle sanottiin siis aina kontollin jälkeen (missä kaikki siis kunnossa vauvalla) että jos tulee ylävatsa kipua tai päänsärkyä niin pitää ottaa heti yhteyttä päivystykseen. Tätä oli rv 36+ eteenpäin siihen asti kun vauva syntyi 39+. Kävin 2 kertaa viikossa neuvolassa ja välillä äitipolilla. Mitään toimenpiteitä ei kuitenkaan tehty, kunhan seurasivat tilannetta ja terve vauva tosiaan syntyi.

Mä soittaisin jos olisin sinä äitipolille, ihan oman mielenrauhan vuoksi. Mulle sanottiin naistenklinikalla että parempi soittaa/mennä käymään " turhaan" kun stressata kotona. Äidin hyvinvointi ja stressittömyys on kuitenkin parempi vauvalle kuin se että turhaan murehtii.

Onnellistä loppu odotusta!

Vierailija
6/7 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastanneille!

En tosiaan ymmärrä mistä kipu johtui, ja tuon kirjoittamani päivän jälkeen kipua ei enää ole ollut.

Verenpaineet ja pissa on ollu ok, samoin ei mitää muutakaan raskausmyrkytykseen viittaavaa ole ollut. Mainitsen asiasta kyllä seuraavalla neuvolakäynnillä ensi viikolla ja jos kipu vielä tulee uudestaan aion kyllä mennä sitte suoraan polille enempiä miettimättä. Ei näillä viikoilla viitsi enää ottaa mitään riskejä vauvan suhteen.

Kaikille hyvää loppukesää!!

Terv Keikuli

Vierailija
7/7 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

millään viikoilla viitsi vauvaa riskeerata??!!