Kokemuksia toimeentulotuesta? Olen itse pari kk ollut sossussa töissä ja
mua kiinnostaisi kuulla asiakkaan ääntä miten asiasi käsittely on sujunut.
Kommentit (7)
Olen ollut ttt-asiakas useaan otteeseen elämässäni, opiskelijana, nuorena äitinä, työttömänä... Aina olen saanut sen mitä olen ollut vaillakin, ja mikä minulle kuuluu. Tietenkään en ole koskaan olettanutkaan mitään extroja tms, mistä voisi olla näreissään, kun ei saakaan.
viivästyy eli olet jättänyt asumistukihakemuksen kelaan,jossa käsittely kestää. Sossu perii sitten ne taannehtivat tuet mutta perintä tulisi lopettaa heti kun kela on päätöksen tehnyt jotta rahavirta kulkisi niin kuin järkevää on..
Itse kannatan perimättä jättämistä AINA KUN on seon mahdollista. Tosin usein ne rahat menevät väärään kohteeseen elivuokrat eivät tulekaan maksettua
Sen verran on kokemustakin, että en ole sieltä yrittänytkään mitään, jos tulot on olleet yli rajojen. Joskus on kyllä harmittanut, jos joku lasku on tullut bumerangina takaisin tai maksettu vain osa.
Kirjallisesti vai varatulla ajalla? Miten pian asiasi on käsitelty? Onko siihen suhtauduttu asiallisesti?
T : AP
Oman kokemukseni mukaan töissä on hyvää porukkaa, jotka suhtautuvat asiallisesti asiakkaisiin, tekevät tosissaan työtään ja haluavat auttaa ihmisiä.
Tosin toinen puoli että huijauksia ja -yrityksiä ilmenee koko ajan, joka tietenkin väsyttää.
Joskus törmää tietysti hankaluuksiin jotka johtuu lähinnä etuuskäsittelyn kouluttamattomuudesta tehtäväänsä ja jopa yksinkertaisimpien asioiden hallitsemattomuudesta.
Uusista sosiaalityöntekijöistä ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Asiat hoituu lain hengessä ja mutkattomasti. Asiakas tuntee itsensä todellakin ihmiseksi ja asiakkaaksi eikä elämää ansaitsemattomaksi luuseriksi, niin kuin monen vanhemman virkailijan tapauksessa on saanut kokea. Eikä myöskään törmää näihin temppuiluihin ja ihme " sakotuksiin" mitä vanhemman ( nais )väen kanssa voi tapahtua.
Kritiikkinä voisi sanoa, että liika kliinisyys häiritsee hieman ja vaikeuttaa avautumista työntekijälle. Virkailijat on ehkä liiankin varovaisia ja tietoisia ammattinsa vaatimuksista. Ehkä tämä varovaisuus korjaantuu kun vuosia tulee vaikkapa kymmenenkin työssä. Tasapainotteluahan se on etäisyyden ja läheisyyden kanssa.
Se mua ihmetyttää et myönnetään avustusta, mutta se peritään takasin esim. asumistuesta. Sit pitää taas tulla sossuun kun tuki meni sinne eikä rahaa vuokraan. Ei oo kiva joutua sossun asiakkaaksi, mutta näin siitä tulee oravanpyörä.