Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiäisistä

Vierailija
10.10.2008 |

Minkälainen teksti on, jonka kummi lukee? Ja kuka kummeista sen lukee? Meillä lapsen ristiäiset ja nyt mietitään kumpi ei-sylikummeista tekstin lukisi, onko se lähempää sukua oleva , mies/nainen. Mikä käytäntö?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstin lukija voi olla kuka vaan. Yleensä itse pyrin siihen, että kaikille kummeille löytyy mielekäs ja oma tehtävä tilaisuudessa (yksi pitää lasta, yksi kynttilää, yksi lukee ja yksi osallistuu rukoukseen tmv) - mutta mikään pakko ei ole. Joskus kummeista ei ole lukijoiksi jostakin syystä, silloin lukijana voi olla isovanhempi, kastettavan lapsen iso sisar/veli. Yhteinen juhlan tuntu on tärkeintä - tilaisuus ei ole papin vaan teidän ja ennen kaikkea lapsen juhlapäivä.

Teksti, johon varmaan viittaat on lasten evankeliumi. Muitakin tekstejä luetaan tilaisuudessa ja lukijoita voi olla useampia, mutta tämä taitaa olla se perinteisin.

Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: »Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.» Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen

ja siunasi heitä.

Vierailija
2/4 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei muistaakseni kukaan kummi lukenut yhtään mitään. Eikös sen papin kanssa pidetä joku palaveri ennen niitä ristiäisiä, siinä voitte suunnitella sellaisen seremonian joka teitä miellyttää. Kai siinäkin hommassa kaikki on vapaaehtoista, tai siis itse saatte päättää mitä haluatte siellä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan ole sellasta ehottanu. Isovanhemmat ovat lukeneet jonkun pienen pätkän, ja vanhemmat sitten sellaisen" kiitos tästä lapsesta pätkän".

Vierailija
4/4 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiskaavaan sisältyy monia vaihtoehtoja ja siksi onkin tärkeä yhdessä juhla suunnitella papin kanssa niin, että se on Teidän näköinen ja oloinen.

Monet papit vaan mielellään ottavat mukaan lapselle tärkeitä ihmisiä lukemaan, rukoilemaan, laulamaan, puhumaan, olemaan läsnä tmv, jotta tilaisuuden yhteinen luonne toteutuisi paremmin. Kyllä se kaste hoituu papinkin voimin, mutta minusta on juhlasta tulee jotenkin enemmän perheen oma, jos perheenjäsenet ovat siinä läsnä muutenkin kuin kuulemalla. Esim. isosisarus voisi kuivat pään (jos on 1,5-6 vuotias) tai lukea tekstin jos on isompi. Kyllä minä pappina olen löytänyt osallistumisen ja olemisen mahdollisuuden seitsemälle sisarelle ja muutamalle kummille. Ja juhla oli kiva (vaikkakin papin näkökulmasta vähän haastavampi - helpompi on tehdä itse :)).

Mutta tosiaan kastekeskustelussa kannattaa ennen kastetta tästä ja muistakin puhua.

Hyvää juhlaa Teille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän