vaaviemme sose reseptejä
Olisin kovin innostunuut tekemään nuita erillaisia soseita pojalleni itse ja kaikenmoisia reseptejä kaipailtas.
Varmaan moni muukin on hiukan epävarmana aluksi noiden kanssa mutta toivottavasti innostutte laittamaan omanne.=)
Kommentit (2)
En jaksanut tuota linkkiä lukea, mutta ajattelin kuitenkin kirjoitella, miten meillä...
Eli poika on nyt 10kk ja olen tehnyt soseet itse (kuten esikoisellekin), lukuunottamatta hedelmäsoseita. Mansikkaa ja banaania tosin olen pojalle muussaillut ja esim. omenaa raastanut.
Lihoista olen tehnyt pakkaseen jääpalarasioihin broileria, nautaa ja sikaa. Kasviksista olen soseuttanut esim. maissia, parsaa, porkkanaa ja kukkakaalia. Mausteeksi laitan aina sipulia ja persiljaa. Joskus teen kaikki erikseen, toisinaan laitan esim. porkkana-kukkakaalisosetta tai vaikkapa maissi-parsasosetta samoihin jääpalakuutioihin. Välillä laitan perunaa esim. porkkanan sekaan. Perunaa ei välttis kannata yksinään pakastaa, sillä siitä tulee aika liisteriä. Kasvissoseen kera vauva syö erilaisia pastoja, riisejä ja perunaa, jotka keitän päivittäin. Nyt kun vaavilla on ikää jo 10kk, saa riisillä, pastalla ja perunalla soseesta helposti vähän kokkareisempaa. Kasvikset kun tuppaavat menemään sauvasekoittimella soseuttaen aika pieneksi, niin vauva kaipaa jo vähän tuhdimpaa syötävää. Vauva on pienestä pitäen syönyt ei-niin-sileää-sosetta. Omatekemät eivät ole niin sileitä, kuin kaupan soseet ja hyvin maittaa! Omatekoisista soseista kun tekee jääpalakuutioita, on joka ruoalle helppo yhdistellä erimakuisista kuutioista herkullinen kokonaisuus =)
Mielestäni soseidenteko on kaiken kaikkiaan helppoa ja vaivatonta ja ennenkaikkea halpaa! Onneksi kohta voi kuitenkin antaa jo samaa ruokaa, jota muu perhe syö, sillä helpottaa se nimittäin kummasti elämää kahden pienen lapsen perheessä =)
Tsemmpiä sosehommiin =)
en tiedä, minkä ikäinen poikasi on, mutta tuosta ketjusta löytyy aika lailla monta reseptiä. Onpa siellä muutakin polemiikkia, mutta seassa on tosiaan hyviä reseptejä.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8461609&p=2&tmode=1&smode…
Terkuin, Amy ja tyttö 8,5kk