Minkalainen mielikuva sinulle tulee ihmisestä, kun kuulet hänen olevan ammatiltaan sosiaalityöntekijä?
Kommentit (10)
Ihan hirveä homma. Ratkoa vaikeassa tilanteessa olevien ihmisten raha-asioita, tavata päivittäin alkoholisteja ja narkkareita, pohdiskella lastensuojeluasioita jne. Saa olla kova luonne että tuohon pystyy!
olen ollut itse sosiaalityöntekijöiden valvovan silmän alla ja ymmärrän kyllä, että ovat tärkeitä ihmisiä hyvässä ammatissa mutta muistan kuinka heistä jokaisesta jäi nämä piirteet muistiin.
- Empaattinen ja herttainen, joka haluaa aidosti auttaa ihmisiä.
- Suoraansanottuna ämmä helvetistä. (ovat aina olleet muuten naisia, siksi ämmä sana :))
Kun tuttavan lapsi kiukuttelee, alkaa heti tehdä johtopäätöksiä, että oliskohan tuossa ongelmaperhe. Tekee kaikki johtopäätökset mielessään, mutta ei puhut mitään suoraan. Jos sitten hänen mielestään on toiminnan paikka, lähettää heti raskaimman kaluston eli ottaa lastensuojeluun yhteyttä.
Olen tutustunut yhteen sosiaalityöntekijään vapaa-aikanani ja reaktioni oli inhoreaktio. Tämän lisäksi eräs sukulaiseni on sosiaalityöntekijä ja hän on juuri yllä kuvatun lainen ihminen.
joka oli saanut oman elämänsä ihan solmuun.
sellainen joka ihan aidosti haluaisi auttaa, mutta jolla valitettavasti on rajusti yksinkertaistettu käsitys siitä, mistä ihmisten ongelmat johtuvat. Tämä yksinkertaistus johtuu tietysti siitä, että melko suuri osa ihmisistä ON alkoholiongelmaisia kouluttamattomia luusereita - mutta sossutyöntekijältä jää yleensä huomaamatta, että joukkoon mahtuu ihan oikeasti myös niitä, joiden perheen ongelmat johtuvat esim lapsen/jonkun muun perheenjäsenen sairaudesta, tai tilapäisestä työttömyydestä eikä lapsen/muun perheen jäsenen sairaus tai työttömyys johdu perheen ongelmista tai alkoholismista jne.
Ihania ihmisiä, joilla on oikea auttamisenhalu. Toinen hyvin boheemi, toinen tavallisempi.
Tarhassa yhdellä lapsella on aina vähän rumat ja väärät vaatteet. Tuttuvani on sitämieltä, että pitäisikö tutkia. Olen tavannut vanhemmat ja olen sitä mieltä, että ne vaan on vähän uusavuttomia ja tiedemiehiä.
Asiakas voi säveltää mitä tahansa, ja asioissa pitää nähdä sattumat isostakin sopasta.