Tutista eroon? (Lapsi n. 13 kk)
Meillä tuttia käytetään nukahtamisen apuna iltaisin sekä päiväunien aikaan. Olen kuitenkin saanut sen käsityksen, että tutista olisi tässä vaiheessa jo hyvä luopua (poika siis noin 13kk). Onko ideoita/ mielipiteitä/ajatuksia vieroituksen toteuttamiseen? Viimeisen viikon aikana olen yrittänyt tarjota lohdukkeeksi pientä pehmolelua, mutta tutti on edelleen sängyssä ja siihen poika omatoimisesti tarttuu. Onko pelkkää toiveajattelua, että vieroitus voisi tapahtua pehmeästi niin, että poika vähitellen kiintyisi pehmoleluun, jolloin tutin voisi napata kivuttomammin pois?
Kommentit (4)
Tyttö on nyt 1v9kk ja ollu ilman tuttia noin kuukauden. Kova tutin syöjä ollut syntymästä asti ja siks luulinkin, että vierottamisesta tulee tosi vaikeeta. Mutta meillä mennyt tosi hienosti ja helposti vierottaminen. Olin jo päättänyt et kesälomalla vierotan hänet ja yks ilta päätin koittaa alkaako nukkua ilman tuttia. Ja ihme kyllä alkoi. Sen jälkeen ei oo tuttia saanut, mutta kovasti sitä on haettu ja sitä kysellään edelleen. Ollaan vaan sanottu, et vauvat syö tuttia jne. Et meillä meni tosi hyvin ja toivottavasti jatkuukin näin. Unirätti on tullu nyt paljon tärkeemmäks. =)
tietenkin se olisi hyvä päästä eroon mahd. pian. Esikoinen luopui tutista 1v6kk, oli ihan hyvä aika, kysyi vaan muutaman kerran tuttinsa perään. Riitti ihan vaan että kerroin että on jo iso tyttö ja tuttia ei voi syödä enää.
Nyt nuorempi on 1v4kk ja ollaan koitettu että tuttia ei pidettäisi suussa ihan koko aikaa. On vaan hampaita tulossa joten ei varmaan ihan vielä ole aika luopua ja lopetin juuri imettämisenkin.
tutti asia mietityttää.. poika 1,5 v. ja tutin syönti on aika runsasta. Parin kuukauden sisään syönti lisääntynyt sairastamisen ja hampaiden tulon takia.. Nukahtaa aina tutin kanssa ja kun paha mieli tulee tai väsyttää, huutaa tutia ja se on silloin saatava. Poika nukkuu vielä samassa huoneessa ja silloin tällöin yöllä käyn nappaamassa tutin suuhun, tämä ei kyllä häiritse. Päiväkotiin lähtö tuossa syys-loka kuussa. Kannattaisiko tuti vierottaa ennen sitä vai antaako syödä vaan vielä. Itse olen ajatellut ettei tuohon nyt maailma kaadu. Mitä tähän neuvoksi?
Äityli-06
Poika on nyt 1v 4kk ja syö tuttia illalla nukkumaan mennessä ja joskus päiväunilla. Yöllä voi herätä pari kertaa ja nukahtaa heti takaisin kun saa tutin suuhun. Meille on tulossa vauva syksyllä, ja olen ajatellut että esikoisen tutista olisi hyvä päästä eroon hyvissä ajoin ennen kuin vauva tulee, koska sen jälkeen se voi olla vaikeampaa.
Aluksi päätin että päivisin tuttia ei enää anneta, mutta heti päätöstä seuraavana päivänä poika ei millään nukahtanut päiväunille ja itse sorruin antamaan tutin. Äiti siis oli tässä asiassa heikoin. :)
Tänään illalla kun poika meni yläkertaan huoneeseensa nukkumaan niin tutti unohtui vahingossa alakertaan. Päätin etten lähde hakemaan, vaan koitetaan josko nukahtaisi ilman tuttia. Ja nukahtihan se, yllättävänkin helposti. Nukahtaminen kesti ehkä 15 min kauemmin kuin yleensä. Heti sen jälkeen keräsin kaikki tutit pois ja päätin että nyt niitä ei enää takaisin oteta. Saa nähdä mitä tapahtuu yöllä jos herää eikä saakaan tuttia.
Luultavasti näin pienelle ei vielä ole mitään hyötyä mistään tarinoista että viedään tutit lahjaksi kaverien vauvalle/pupuille tms. kun ei se sitä vielä ymmärrä. Itse ainakin ajattelisin että helpointa on kun kerralla vaan tutit häviää. Toivottavasti en ainakaan itse enää sorru antamaan tuttia takaisin ja sitten koko homma olisi taas uudestaan edessä.
Olisin kyllä kovasti kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia. Kuinkakohan kauan menee että tutti oikeasti unohtuu. Olen kyllä varautunut valvomaan muutaman yön...