Onko kenelläkään ollut sylkirauhasen tulehdusta?
Vaatiiko lääkärissäkäyntiä vai meneekö itsekseen ohi?Millaiset oireet siihen kuuluu?
Kommentit (12)
ei vaadi kuin 15 min tavallisella vastaanotolla. Helppo toimenpide, ainakin minulla. Mieheni operoi oman tulehtuneen ja turvonneen itse pois hampaillaan etualahuulesta. Tuli pitkulainen n 2 cm paksu kova möhkäle pois. Jälki parani 2 kuukaudessa. Mutta lääkäri ei suositellut tätä kokeilemaan, huuli on aika ruma pari viikkoa, mielummin normaalille vastaanotolle, ei iso juttu.
Hurjaltapa tuo nelonen kuulostaa...
Itsellä oli kasvain suussa ja sitä kun sitten joskus tutkittiin, niin todettiin, että luultavasti oli aikaisemmin ollut tulehtunut sylkirauhanen. Joo, mutta siis mut ihan leikattiin kirurgisessa sairaalassa nukutuksessa, ettei olisi kielihermot halvaantuneet ja puhe vaikeutunut lopullisesti. Varmaan riippuu vähän sijainnistakin, jos on taas tuolla korvan juuressa, niin on aika eri juttu.
Alkuhoito varmaan kyllä ihan antibioottikuuri. Mulla ei vaan auttanut, vaikka monen monta söin ja kasvaimeksi jäi.
Mulla on turvonnut tuolla leukaluun kupeessa rauhanen, eikä suussa mitään kasvaimia? Mitä ihmettä, mikäs mulla sitten oikein on?
Tuntuu siis ulkoapäin paineltaessa ja jos taitan niskaa taaksepäin ja erityisesti vähän vinoon niin kirpaisee!!!!
-ap-
Voisko sulla olla ihan vaan imusolmuke suurentunut?
No oletkos ollut kipeä? Onko sillä puolella ollut ihottuma? Onko ollut kauan?
Periaatteessa noita tulee ja menee tulehduksissa ja niiden jälkeen ihan tämän tästä. Hyvänä neuvona vois sanoa, että anna nyt olla pari viikkoa rauhassa ja sitten kokeilet uudestaan, että onko se siellä vielä. Jos on isompana kuin 1 cm halkaisijaltaan sitten vielä, niin sitten voit käydä näyttämässä lääkärille.
Täältä saa muuten melko hyviä ohjeita... ihan mieletön tuo pureskelujuttukin ;-) Ja koskaanhan ei voi tietää, että vaikka imusolmukesyöpäkin voisi olla. Eli kysy netistä mitä haluat, niin vastaamme mitä haluamme. Itse en kyllä ihan äkkiseltään olisi yhtään huolissaan, vasta muutaman viikon päästä on tarvis mennä lääkärin luo ihmettelemään.
ei tietenkään 2cm vaan 2mm paksuimmalta kohtaa, sellainen lieriömäinen. Ei kannata kokeilla, mieheni vaan on muutenkin " itsensäkiduttaja" .
Eka kerta pahin, sain jotain lääkettäkin, jolla helpotti muutamassa päivässä. Oireena iso kipeä patti korvan alla leukaluun lähellä. Lääkärin mukaan sylkitiehyt voi joskus tukkeutua, jolloin sylki ei pääse ulos ja sylkirauhanen ärtyy. Mullakin tarkistettiin ultralla, että onko tukkeumaa. Jos olisi löytynyt, niin olisi kuulemma työnnetty joku sondi (?) sylkitiehyeen sisään ja rassattu auki... Mitään ei kuitenkaan näkynyt ja vaiva parani lääkkeellä.
Pari kertaa tuon jälkeenkin on ollut oireita (tulee etenkin jos ko. kohta altistuu kylmälle ja olen juonut vähän), mutta olen saanut tilanteen rauhoittumaan ilman lääkäriä. Tässä keinoja (=lääkärin ohjeita, jotka toimivat mulla käytännössäkin):
- tulehduskipulääkettä, esim. ibuprofeenia
- haudo kipeää kohtaa lämpimällä
- silittele/painele (' lypsä sylkeä ulos' ) kipeää aluetta korvan juuresta kohti leuan kärkeä. Jos sylkitiehyt on tukkeutunut, niin voi aueta näinkin.
- juo paljon, vaikka se koskisikin. Mulla ainakin tuli melkoinen kipu heti kun laittoi jotain suuhun ja sylkeä alkoi erittyä.
Jos ei ala päivässä kahdessa helpottaa, niin lääkäriin.
Mulla on ollut molemmilla puolilla. Sain 800mg buranan ja söin niitä 3xpäivä. Parani viikossa
Minulla meni ohi tukehduskipulääkkeillä ja kohdan hieronnalla.
vaati lääkärissäkäynnin.