Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin käynnistetään synnytys?

09.10.2008 |

Eli olen nyt raskausviikoilla 41+1 ja tänään tuli postissa kutsu Taysiin äitiyspoliklinikalle, aika on ensi keskiviikkona eli rv 42+0. Olen tähän asti ollut ihan siinä luulossa, että tuolloin viimeistään käynnistetään, mutta tuo on todella ihan tavallinen poliklinikka-kutsu. Siinä ei siis sanallakaan puhuta synnytyksen käynnistämisestä, ei kehoiteta ottamaan sairaalakassia mukaan, tai varautumaan jäämään osastolle.

Sitten iskikin pakokauhu, että ei kai ne nyt oikeasti enää noilla viikoilla laita vielä kotiin?! Onko jollain kokemusta? Ja erityisesti miten Tampereella toimitaan.

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!

T: Lopen uupunut odottaja

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kutsu ja saamasi aika on tosiaan yliaikaiskontrolli, joka siis TAYS:ssa on juuri tuolloin rv42. Ellei siis mitään ihmeitä ole vikana. Tuolloin ei mitenkään varmuudella käynnistellä eikä muutakaan vaan tutkitaan kohdunsuun sekä vauvan tilanne.

Itselläni ei ole kokemusta kun ei yksikään pentu ole yli mennyt lasketusta ajasta, mutta hyvä ystäväni kävi rv42+0 juuri elokuun lopulla siellä kontrollissa ja kertoi. Alatutkimuksen tekivät todella ronskein ottein, jotta se vaikka vauhdittaisi synnytyksen käynnistymistä. Polilla sanottiin, että rv42+5 oli eka aika jolloin voidaan alkaa käynnistellä jos ei mitään tapahdu.

No, vauva otti startit sitten sen alatutkimuksen avittamana samana iltana.

Tsemppiä!

jepuli rv31

Vierailija
2/4 |
11.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli raskausmyrkytysoireita viime raskauden lopussa ja käynnistykseen mut otettiin ihan vaan normaalin äitiyspolikäynnin yhteydessä - lääkäri siis teki päätöksen käynnistyksestä ilman ennakkovaroitusta. Eli vaikkei siinä kutsussa ole mitään mainintaa, voivat hyvinkin tehdä päätöksen käynnistyksestä tuon käynnin aikana. Olin onneksi itse napannut synnytyskassin mukaan polille, vaikka epäilin vielä aamulla, että tuskin käynnistetään.

Tämä siis Taysissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ovat molemmat lapset syntyneet pari viikkoa lasketun ajan jälkeen. Ja Taysissa siis syntyneet molemmat. Esikoisesta oli (v. 2004) tuo yliaikaiskontrolli muistaakseni rv 41+4. Päivä oli perjantai ja käynnistysaika annettiin maanantaille, kun ainakaan silloin ei mielellään viikonloppua vasten käynnistetty. Olin myös hyvissä voimissa ja olisin jaksanut vielä jonkin aikaa odotellakin. No, synnytys käynnistyi silloin itsestään rv 41+6 ja seuraavan vuorokauden puolella oli vauva maailmassa.

Toisesta lapsesta (02/08) oli kontrollikäynti rv 42+0. Erona edelliseen kertaan olin nyt aika väsynyt ja vauvan kokoarvio oli suurehko. Kaikki oli kuitenkin ok - sekä vauvalla että itselläni. Minulta kysyttiin, haluanko käynnistysajan seuraavalle päivälle (lauantai) vai vasta maanantaille. Halusin heti seuraavalle päiville, ja lauantai-iltana poika jo syntyikin.

En tiedä, onko Taysissa mitään "yleistä linjaa", mutta kannattaa varmaan varautua molempiin vaihtoehtoihin: siihen, että laittavat vielä kotiin ja siihen, että ottavat käynnistykseen, jos on esim. merkkejä raskausmyrkytyksestä. Me asutaan niin lähellä sairaalaa, ettei mulla ollut kummallakaan kontrollikäynnillä sairaalakassia mukana, vaan mies olisi sen tuonut, mutta kyllä sekin voi olla hyvä ottaa mukaan.

Käynnistyksistä vielä yleisesti sen verran, että aika hanakasti taitavat synnäreillä odottaa, josko synnytys sittenkin käynnistyisi itsestään, ainakin jos äidillä ja vauvalla on kaikki kunnossa. Voihan siinä käynnistelyssäkin mennä useampi päivä... Itselläni tosin tuo kakkonen tuli käynnistyksen jälkeen viidessä tunnissa, eli sukkelasti verrattuna esikoisen syntymään, joka kesti yli vuorokauden.:-)

Tsemppiä!

Vierailija
4/4 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva voi hyvin, ei kännistetä vielä rv42. Monesti kuitenkin istukan toiminta alkaa heiketä, jolloin yleinsä käynnistetään, kun rv42 on saavutettu. Se ei kuitenkaan suinkaan ole raja, jos kaikki on ok.