Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taapero kuivaksi vauva kainalossa, PUUSK!

02.07.2007 |

vastasin yhelle äitille tuonne taaperopuolelle tällä viestillä mut tarkotus oli tehä oma alotus tälle puolelle jos joku samassa tilanteessa oleva antais tukea tai vinkkiä.

eli poikani on 2v1kk ja tänään varsinaisesti ekaa päivää ilman vaippaa tai vasta päikkyjen jälkeen annoin olla ilman. ekat pissat pottaan, sitten lähdetiin kauppaan joten laitoin vaipan. kotona taas ilman vaippaa, ruuan jälkeen en vieny potalle, kysyin kyllä tuleeko pissa/kakka (lapsi puhuu iteki hyvin et osaa kyl ilmaista itteensä) mut ei ni en viittiny pakottaa/viijä potalle ku siitäkään ei hyvää seuraa. meillä on ihan semmonen tarra potan pohjalla et siihen tulee kuva ku siihen pissaa, se houkutteli pissalle sen yhen kerran iltapäivällä... mut nyt illasta tuli yhet pissat vauvan kellialustalle/olkkarin matolle. sitten vaati vaippaa; aattelin et kakka tulee mut en laittanu vaippaa, tuloksena ISO pissa olkkarin lattialle (onneks ei matolle) ja imetin just vauvaa ni en voinu laittaa vaippaa enkä siivota sit sotkua ja lapsi tepasteli pissassa... huoh! meillä on siis 3kk vauva, en jaksaisi potatusta ehkä sittenkään nyt varsinki ku lapsi ei mee potalle ku pyytää/vie, alkaa kiukutella (2v uhmaa?) ja HALUAA vaipan. miusta se on merkki siitä ettei ois vielä valmis... tai ehkä oon vaan mukavuudenhaluinen mut nyt tässä vauvahärdellissä en jaksa ehkä sittenkään ruveta vaipattomuuteen. ulkona ehkä mut en sisällä jaksa vahtia vahinkoja ja tuputtaa pottaa/kysellä koko ajan onko hätä. lapsi kyllä ilmottaa ku kakka on housussa et miusta se on jo merkki siitä et tajuaa vähän kakkahommien päälle ja haluaa sit et kakka otetaan pois. kerkeehän tuota. neuvolassakii sanoivat et ei kiirettä. kesällä ois toisaalta kätsä hommaan totutella... onhan tässä vielä kesää jäljellä!

myö taijetaan jatkaa satunnaisella pottailulinjalla. tuntuu itestä vaan pahalta, et oon huono äiti ku en nyt jaksa hommaan ryhtyä mut ei lapsikaan innokkaalta vaikuta.

miten teillä muilla? oon kuullu et jotkut oppii kuivaksi tosi nopeesti ku antaa olla ilman vaippaa ja housuja mut miuta lannisti tän päivän yritys...

onkohan paha jos joinain päivinä on ilman vaippaa ja toisina laittaa taas vaipan, siis tuleeko takapakkia opettelussa vai eikö oo väliä näin alussa vielä? miusta vaan se et lapsi haluaa ite vaipan kertoo siitä et se ei ois vielä valmis...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä esikoisen kanssa taisin stressata ihan liikaa tuota kuivaksi oppimista. Heijastui varmasti poikaan. Potalla harjoiteltiin jo ennen vuoden ikää ja " kuivaksiharjoittelu" aloitettiin toisena kesänä ennen kuin poika täytti syksyllä kaksi. Huonoin tuloksin. Kaveri kun ei ollut moksiskaan, vaikka housut kastuivat. Ei ollut koskaan hätä ;-P Sitten kevättalvella, kun oli 2,5v, jäivät vaipat lopullisesti pois. Ja heti perään poika ilmoitti, että on iso eikä tarvitse yövaippaa. Meillä on ollut niin, että öisin on sattunut tosi harvoin vahinkoja, mutta päivällä enemmän. Pitkään oli niin, että muualla kuin kotona saattoi helposti housut kastua. Ja jos on vieraita, touhua, jännää... Meidän poika on niin touhukas ettei vain ole malttanut istua potalla. Ja pidättää viimeiseen asti, leikkejä kun *ei voi mitenkään* keskeyttää siksi hetkeksi, että piipahtaa vessassa. Nyt kaveri täyttää syksyllä neljä ja *riesana* on tuhriminen. Eli toisinaan on ummetusta ja se saa aikaan sen, ettei kakka tule helposti vaan leikin touhussa sitten *rentoutuessa* pieni kikkare. Tuon osaan nyt ottaa rennommin, kun tiedän, ettei poika asialle voi mitään.

Kakkonen oppi kuivaksi 1v11kk iässä. Aika helposti. Viikon sattui isompia vahinkoja ja sitten enää pientä tippaa kiireessä. Mutta tätä poikaa on häirinnyt, jos ovat housut kastuneet. Eli ovat olleet aivan erilaisia tuon herkkyyden kanssa. Molemmat ovat kyllä osanneet kommunikoida asian alusta asti.

Ja vielä se, että esikoinen oli 1v8kk, kun kakkonen syntyi ja kakkonen oli 1v5kk, kun kolmonen syntyi. Varmasti ovat osaltaan vaikuttaneet.

Ota rauhassa ja kuuntele lastasi. Painostus ei auta. Kun sysäys kuivaksi lähtee lapsesta, oppii varmasti helpommin. Ja sitten vain reilusti kehua ja *ylistystä*, kun pottaan/pönttöön jotain tulee (jotkut muuten haluavat siirtyä suoraan pöntölle). Muutoin ei kannata vahinkoja noteerata. Esikoiselle on ollut vielä iso juttu se, että ylettää seisomapissalle pöntölle. Käy nyt helpommin :) Ja kakkonen jaksaa välillä muistuttaa, kuinka hän ei ole enää vauva vaan pikkusisko...

Vauvan tulo aiheuttaa aika usein jotain taantumaa asioissa. Teillä on tutti jäänyt pois (muistanko oikein...), joten ehkä on parasta ottaa pientä aika lisää tälle asialle. Ja suurta sille, ettei kuuntele toisten painostusta!

Vierailija
2/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta KESä stressaa tässä asiassa noin 2 vuoden ikäisten lasten vanhempia. Olin itse vuosi sitten samassa tilanteessa. lapsi oli kesäkuussa 2,2v ja totesin, et nyt kesällä ollaan ilman vaippaa! No, lapsi ei ollut kypsä. Ei ilmottanu pissasta, ei mennyt itse potalle, pissi noin tunnin välein pikku liruja, potalla käynti oli pakottamista ja uhmasi koko ajan vastaan. Minä luovutin ja otin aikalisän. Kun kypsyyttä ei ole, ei ole. No, mukelo oppi talvella täysin ykskaks ilman mitään kummemmpia täysin päiväkuivaksi, ikää oli 2v7kk eli 5kk myöhemmin kuin oli se KESÄ. Oli oma-aloitteinen ja asiasta itse ihan innoissaan; iso poika ei tarvi vaippoja jne. Tajusi tosiaan itse homman päälle, sanoi kun on pissahätä, tyhjensi rakon kunnolla ja pissasi kunnon isoja pissoja noin kolmen tunnin välein; ei pikku liruja jatkuvasti. Kakat alkoi tehdä pottaan/pönttöön samaa aikaa kuin pissatkin. Meillä on enää yövaippa käytössä ja sekin unohtuu joskus. Kypsyyttä ei voi nopeuttaa ja varsinkin itse kun tressaa, koko hommasta tulee paineita lapselle. Itse olin viimeisillä raskaana tuona edellisenä kesänä ja stressi oli pahinta meidän perheelle ja odotukselle. parempi ottaa aikalisä. Itse tein niin, että tuon KESÄN jälkeen kokeilin noin kuukauden välein pojan kypsyyttä. Kyllä sen sitten huomaa, kun valmiutta alkaa löytymään. Toki jos jaksaa, voi olla ilman vaippaa siihen asti, että kypsyys löytyy, mutta meikäläisen hermot ei olisi sitä kestänyt.

TSEMPPIÄ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös aloitettu kokeilemaan ilman vaippaa olemista esikoispojan kanssa, joka on nyt 2v1kk. Ja juuri siksi kun on kesä ja vaatteiden kanssa on helpompaa kun voi muutenkin hilputella vähemmällä varustuksella. Kainalossa 3kk vanha tyttövauva, mutta isä kesälomalla ja pystyy osallistumaan kokeiluun täysipainoisesti.

Yleensä olemme antaneet pojan olla ilman vaippaa aamupäivästä. Meillä ei enää potta toimi, aikoinaan pottakokeilujen aikana pissasta sai liimata tarran pottaan palkinnoksi. Nykyään toimii paremmin sellainen pytynkannenpienennin teemalla " iskäkin käy pytyllä" .

Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei poikamme ole vielä valmis olemaan täysin ilman vaippaa, sillä toimituksista ilmoitetaan yleensä vasta kun vahinko on tapahtunut. Itse pitää olla todella aktiivinen ja tutkia hänen käytöstään josko olisi asiaa pytylle. Toisaalta sitten hakee välillä uuden vaipan, jos pissa on tullut, eli tiedostaa jollakin tasolla miten asiat toimivat. Ja sanoo kun kakka on tullut housuun. Pidätyskykyä ei taida vielä olla. Mutta onpa poika todella tyytyväinen itseensä kun saa kehuja pyttyyn pissaamisesta tai kakkaamisesta. Jatkamme näin ollen harjoituksia ilman stressiä ja nautimme kesähilputteluista.

Tsemppiä!

-Ghattis

Vierailija
4/7 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tällä hetkellä vauva jo 7kk ja poika 2v ja viikko =) lähtivät tuossa isin kanssa mökille just ilman vaippoja 50km suuntaansa... me aloteltiin pottailut jo heti kun poika oli 7kk ikäinen, joten potta ollu tavallaan osa arkea alusta asti. totta kai viikon mittasia pottalakkoiluja ollu tässä puolentoistavuoden aikana ollu useampia, mutta alusta asti olen pyrkiny vaipanvaihdon yhteydessä käyttämään potalla...varsinkin ennen ulkoiluja, unia, jälkeen unien ja ruokailujen jälkeen. helmikuussa alettiin harjoittelemaan vaipatta oloa sisällä (vauva tuolloin 2kk) ja tosiaan viimeviikolla vasta ensikerran lähdettiin kauppaan ja mökille ilman vaippaa. Nyt kylläkin päikkäritkin nukkuu ilman vaippaa ja aamuisinkin on kuiva vaippa. Joten voin vaan todeta, ettei se välttämättä nopeasti käy... meillä keräiltiin suurimmat matot rullalle ja sohville isot fleese-peitot (suojaavat hyvin pissalta) välillä oli viikon taukoja,ilman vahinkoja ja sitten taas tuli monet vahingot päivittäin... pissalla käytin puolentunnin välein. tehtiin palapelejä, luettiin kirjaa ym...meillä kun ei välillä potalla istuminen kiinnostanut, hankimme wc-pienentäjän ja sillä saimme taas poitsun innostumaan, sai istua isolla pöntöllä =)

Jokainen päättää omien voimavarojen mukaan, milloin sitä vaipattomuutta jaksaa alkaa harjoittelemaan, ehkä ei vielä ole teidän aika... meillä pikkuneitikin on jo ensimmäiset kakat ja pissat sattunut vahingossa tekemään pottaan ja nyt alkaa uudelleen sama ruljanssi toisen kanssa, mutta jaksan tehdä sen, kun ajattelen, että jospa hänenkin kanssa kuivaksi opettelu sujuisi, yhtä " helposti" . tsemppiä ja malttia sinne teille!

Vierailija
5/7 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla poika on nyt 3v ja pottailua on yritetty monin keinoin useaan otteeseen. Ei onnistunut lahjomiset, kehumiset, rutiinit, pakottamiset eivatka maanittelut. Poika vaan ei ollut valmis ja meni loppujen lopuksi jopa itse laittamaan vaipan paalle jos palvelu ei pelannut!

Ympariston kyselyt stressasivat minua aivan uskomattomasti ja yritysta oli aina joskus varmaan vahan liikaakin, mika taas heijastui pojan stressiin. Aina valilla siis otettiin aikalisa ja yritettiin myohemmin uudestaan.

Nyt meilla on vihdoin oltu viikon ajan ilman vaippaa (paitsi oisin). Ensin harjoittelimme hoidon jalkeen ilman vaippaa olemista ihan puhtaasti silla, etta kaikki kivat jutut teimme yhdessa sitten vasta kun oli alushousut paalla. Esim sai katsoa suosikkiohjelmansa illalla telkkarista sitten kun oli alushousut jalassa. Ensimmaisella kerralla jatti ohjelman valiin, toisella kerralla ei enaa ollut ongelmaa. Hoitoon ei kuitenkaan suostunut lahtemaan ilman vaippaa, kunnes eraana aamuna totesin etta voimme leipoa " hirviokekseja" sitten kun han tulee kotiin. Poika lahti ilman vaippaa, ei vahingon vahinkoa ja iltapaivalla leivoimme kekseja. Sen jalkeen ei ole hoidossa ollut vaippaa.

Nyt on ilmeisesti poju ollut prosessiin kypsa ja homma on sujunut ilman draamaa ja markia housuja. Itse olen kylla ottanut hommasta enemmankin kuin liikaa stressia ja nain jalkeenpainhan se tietenkin tuntuu ihan turhalta. Jospas sita taman tulevan kanssa hieman rentoutuu enemman ja unohtaa ympariston suhtautumisen asiaan...

Good luck!

Skusku, poju 3v ja baby rv 20

Vierailija
6/7 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on syntynyt sellainen mutu-tuntemus, että pojat oppivat kuiviksi tyttöjä myöhemmin, moni tuttu vasta 2,5-3-vuoden aikoihin.

Kuivaksi oppimista on lisäksi vaikea opettaa, jos lapsi ei ole siihen itse valmis. Tehän voitte pitää ihan reilun tauon ja sitten yrittää joskus vähän myöhemmin uudelleen.

Vierailija
7/7 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä halusinkin kuulla et vielä ei tarvii kuivaksi oppia... mut tuntuu et ympäristö (=mummo) painostaa vaipattomuuteen ja tyrkyttää poikaa potalle ja nyt kotona tilanne on menny siihen et poika ei oikein halua mennä vessaan jos potta on lattialla, sanoo että potta pois. ja jopa ulkona haluaa että vaippa laitetaan takas. eli miusta tuo vaikuttaa siltä et ei ole vielä valmis tai niin sen haluan tulkita koska en väkisin hommaan halua ryhtyä, vauvan kanssa on ihan tarpeeks " vaikeeta" . tutista päästiin eroon ihan " vahingossa" mutta ehkä vaipattomuus tekee taaperolle turvattoman olon ja kun vauvakin on vielä melko tuore perheessämme ni sallittakoon tuommoinen vauvapiirre esikoiselle, onhan se vielä melko pieni...