pco:ta ja endoa sairastavat!
heips!
Onko täällä muillakin samaan aikaan sekä pco, että endometrioosi? Minä olen menossa tähystysleikkaukseen jonka jälkeen IVF-hoitoon. Kannattaisko pyytää metformiinihoitoa ennen IVF:ää? Endo on levinnyt munasarjoihini enkä ole koskaan ollut raskaana.. kertoisitteko kokemuksianne näistä molemmista sairauksista yhdessä ja miten teitä on hoidettu. Kukaan lääkäri ei ole ehdottanut mitään hoitoa tuohon PCO:n.
Kommentit (4)
Suosittelen,että etsit käsiisi jonkun yksityislääkärin,joka on ERIKOISTUNUT lapsettomuuteen. Kunnallisessa toki voi olla asiantuntijoita paikalla jos hyvin käy,mutta siellä on myös aina alaan vasta erikoistuvia lääkäreitä ja on tuurista kiinni,kuka paikalle sattuu,kun sinulla on käynti naistentautien polilla. Ota mukaan tulosteet aiemmista käynneistäsi,jotta yksityisen ei tarvitse aloittaa tutkimista alusta:näin ollen säästyy myös huomattavia summia rahaa eikä tarvi ottaa turhia verikokeita yms.
Itse menin myös yksityiselle lapsettomuuslääkärille,kun täällä kunnallisessa vaan jahkattiin ja jahkattiin sen endon kanssa:käytännössä sen siis annettiin levitä minkä se tekikin kahdessa vuodessa ja hyvin.
Niin kauan kuitenkin on toivoa,kun munasarjoista jotain jäljellä!
JOs et käy lapsettomuushoidoissa,niin lääkäri voi esim.määrätä hormoneja,jotka rauhoittaa endon leviämistä ja jos taas haluat lapsettomuushoitoja,niin mene pian,sillä endo etenee nopeasti,kuten olet huomannut.
Yksityislääkärissäkäynti jäi maksamaan noin. 80 ¿ kelakorvauksen jälkeen. Se sisälsi ultran ja sain lähetteen endon erikoisasiantuntijan leikattavaksi Helsinkiin. (sairaala Laserissa on kuulemma osaamista. Osaavat tehdä munasarjoja säästävän leikkauksen) Kirurgin valinnalla on todella suuri merkitys.Tsemppiä!
(ps.kannattaa myös selvitellä tutkimusten hintoja yksityisiltä etukäteen,jos rahasta on tiukkaa. Suosittelen kuitenkin edes,että käyt ultrassa jossain hyvässä paikassa,niin se lääkäri voi sitten määrätä jatkoja myös kunnalliselle puolelle. Riittää kun saat käteesi lähetteen,niin kunnallinen puoli joutuu tekemään ne asiat..)
Meillä on yritetty ensimmäistä raskautta reilun kolmen vuoden verran. Ekan kerran kävin lääkärillä ja ultrassa jo muutaman yrityskuukauden jälkeen epäsäännöllisten menkkojen vuoksi. Nyt viimeisen kahen vuoden ajan olen ravannut, niin yksityisillä kuin kunnallisilla lääkäreillä, niin Suomessa kuin ulkomaillakin (asumimme siellä).
Vasta viimeisin lääkäri Helsingin Naistenklinikalla huomasi endon. Viime kesänä vasemmasta munasarjasta löydettiin jonkinlainen rakkula ja siellä se rakkula on ollut koko talven. Ja useat lääkäri on sen nähnyt kun inssiä kokeiltiin.
Nyt siirryttiin Suomessa kunnalliselle puolelle ja saman tien lääkäri totesi että endoa on nimenomaan vasemmalla puolella. Inssistä ei tämän jälkeen enää puhuttukaan vaan nyt odotellaan joulua ja ivf:n pääsyä. Tämän odottelu ajan syön e-pillereitä, koska lääkärin mukaan ne saattavat hillitä endon kasvua. Siihen ei kai ole mitään varmaa lääkettä olemassa, mutta e-pillereillä on ilmeisesti huomattu olevan hillitsevää ja joskus jopa pienentävää vaikutusta. Syön niitä useamman kiekon kerralla jotta menkkoja tulisi mahdollisimman harvoin.
näin meillä
Laparoskopiassa muutama viikko sitten poistettiin 2 isoa kystaa, endoa onneks löyty vaan vähäsen. Lapsettomuutta takana 2,5v vuotta. Mulle leikkaava lääkäri Naikkarilla sanoi että kystat kasvaneet nopeasti koska insseissä käytetty Gonalia. Nyt mietin mitä jatkossa? Uskallanko jatkaa hoidoissa jos hormoonihoidot aiheuttaa kystia ja saatan joutua taas tähystykseen (sairaalakammo :)). Täytyy nyt vaan toivoa että tähystys vaikuttais positiivisesti raskautumiseen. Mulle yksityinen gyne Felicitaksella sanoi että parhaan hoidon saa Naikkarilla. Tekevät paljon leikkauksia joten ovat ammattitaitoisia. Suosittelen ainakin Jyrki Jalkasta ja oon kuullu paljon hyvää myös Päivi Härkistä. Erikoismaksuluokassa saa itse valita hoitavan lääkärin.
Mulla on vain endoa. Mulla todettiin vuosi sitten tammikuussa gynellä että paljon endoa laajalla alueella ja gyne laittoi keskussairaalaan perusteellisimpiin tutkimuksiin. Sinne pääsisi huhtikuussa. Siellä selvisi sitten todellinen laajuus. Sitä oli molemmissa munasarjoissa ja niiden välillä ja epäiltiin myös, että on mennyt suolen läpi jonka takia mun peräsuoli jouduttiin tähystämään ja puhuttiin jo väliaikaisesta avanteestakin. Sillon lääkäri sanoi, että kiireellinen leikkaus kuukauden sisällä ja suoraan avohaava leikkaus, koska niin paljon sitä endometrioosia. toisessa munasarjassa oli 4cm halkasijaltaan se kysta ja toisessa 7 cm ja sitten siinä niiden välillä oli pienempiä. Mutta tämä kuukauden sisällä taphtuva leikkaus ei sitten kuitenkaan toteutunut vaan pääsin vasta heinäkuussa siihen laikaukseen. Ja kaiken huippu oli, kun kävin leikkausta edeltävänä perjantaina vielä viimoisen kerran lääkärin vastaanotolla tarkistamassa leikkaus suunnitelmaa. Se silloinen lääkäri oli sitä mieltä, että tilanne ei enää niin paha kuin sillon huhtikuussa ja sanoi että laikkaus aloitetaan tähystämällä. Siitä kun paranee nopeemmin. Maanantaina sitten menin leikkauseen ja aloitettiin tietenkin tähystämällä, mutta joutuivat kuitenkin avaamaan vatsan endon määrän vuoksi ja se että vuotoa alkoi tulemaan reilusti. Sen jälkeen sitä endoa mulla ei ole hoidettu mitenkään. Joulukuussa saimme ajan helsinkiin lapsettomuushoito suunnitelmaan. Mulla jo näkyi endometrioosin alkua sillon kuukauden päästä leikkauksesta jälkitarkastuksessa.
Ensimmäisen ivf-hoidon jälkeen se oli jo yli 2 cm halkasijaltaan ja ja nyt ennen toista alkion siirtoa se oli 3 cm ja kaksi pinempää epäilyä. ja nämä tuossa terveemmässä munasarjassa. Kysyin nyt tän toisen siirron jälkeen jonka tulos oli nega lääkitystä siihen asti, kun syksyllä pääsemme uuteen hoitorupeamaan ettei rupeisi ihan vallattomaksi se endo, niin helsingistä tuli että jos menkkakivut kovat sitten pillerit käyttöö, mutta muuten ei tarvitse mitään.
Että näin minulla sen endon kanssa.