Neuvokaa uusavuttomalle miten vauvan jauheliha keitetään/laitetaan?
Nuo vauvan purkkiruoat on niin älyttömän kalliita että pakko tehdä edes osa ruoista itse.
Mutta siis miten valmistan tuon sikanautajauhelihan siihen pisteeseen että se on soseena jääpalakuutioissa? Kauanko pitää keittää? Mistä tietää koska kypsää? millaiseksi keitetty jauheliha menee väriltään?
Kommentit (14)
Menee sellaiseksi harmahtavaksi. Jätä sitä keitinnestettä siihen mukaan kun soseutat niin saat sellaista mikä on helppo "kuutioida". Yksi annos saa olla 10-20g eli jaa laske kuutioiden määrä sen mukaan paljonko jauhelihaa käytät.
Osta sika-nauta jauhelihaa. Kun vesi kiehuu kattilassa, laita jauheliha sinne ja keitä 15min alkaen siitä kunnes vesi kiehuu uudestaan. Jää harmahtavaksi mutta on kypsää.
Etkä tarvitse jääpalakuutioita, vaan osta isoja pakastepusseja (3l pusseja). Laita lusikalla (jääpalakuution kokoinen kasa) jauhelihaa pussin perälle, tee solmu heti kasan viereen. Sen jälkeen uusi kasa lihaa ja taas solmu. Yhteen pussiin saat 3 tai neljä kasaa jauhelihaa...
Ite ainakin valmistin pilttipurkkeihin valmiita annoksia, porkkanat yms. juurekset mukana ja joihinkin laitoin riisin mukaan. Pakastin ainoastaan yhen kerran purkin ja sitten roskiin tms. en siis laittanu pilttipurkkia toistamiseen pakkaseen
voit myös pakastaa pieninä kekoina vaikka muovitarjottimella ja heti kun ovat jäätyneet siirrät pakasterasiaan tai pakastepussiin.
Mä olen laittanut vähän paistijauhelihaa ja kasviksia (esim peruna ja porkkana) samaan aikaan kiehumaan. Erikseen olen keittänyt kaikki muut kasvikset. Tällä tavalla mulla on aina valmiina ns pohja, johon sitten lisään eri kasviksia.
ettekö te itse syö kun vauvalle täytyy tehdä erikseen ruoka?
Minä ainakin otan vauvan ruuan ennen maustamista samasta pöperöstä mitä muu perhe syö.
jääkaapissa niin s-sekoittajalla jauhettaessa lihat menevät vieläkin pienemmiksi eivätkä jää köntsänä pyörimään sauvan terän ympärille.
Itse olen tuon lihahiutaleen laittanut matalaan pakasterasiaan ja siitä saa lusikalla kertaannoksen leikattua hyvin. Sitten kasvis-sosetta teen pariksi päiväksi, joka säilyy jääkaapissa paripäivää hyvin.
Vauvan liha kypsyy viidessä minuutissa. Keski-ikäisen palstalaisen sitkeä liha vie tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Osta sika-nauta jauhelihaa. Kun vesi kiehuu kattilassa, laita jauheliha sinne ja keitä 15min alkaen siitä kunnes vesi kiehuu uudestaan. Jää harmahtavaksi mutta on kypsää.
Etkä tarvitse jääpalakuutioita, vaan osta isoja pakastepusseja (3l pusseja). Laita lusikalla (jääpalakuution kokoinen kasa) jauhelihaa pussin perälle, tee solmu heti kasan viereen. Sen jälkeen uusi kasa lihaa ja taas solmu. Yhteen pussiin saat 3 tai neljä kasaa jauhelihaa...
Olematon ohje. Jääpalamuotti mielummin.
Vieläkö nykyisiin pikkulasten ruokasuosituksiin kuuluu jauheliha?
Paljonko jauhelihaa tulee yhdestä vauvasta? Kaverin puolesta kysyn.
Parasta tehdä suoraan sosetta niin, että keittää lihat ja kasvikset kypsiksi kattilassa, jätä vähän keitinvettä mukaan ja sitten sileäksi soseeksi. Voi pakastaa, joskin perunan koostumus menee oudoksi, jos pakastaa
kun se on kauttaaltaan ruskeenharmaata. Pane jauhelihaköntsä kattilaan ja perään sen verran vettä, että liha on kokonaan sen ympäröimä. Sitten vain keität ja murentelet lihaa. Soseuta sauvasekoittimella kypsä liha ja kiehauta vielä vellimuodossakin varmuuden vuoksi.