Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uimahalli ja imetys

08.10.2008 |

Hei kaikille!

Imetän. Vauva on 7kk. Uskaltaisikohan mennä uimahalliin? Pelkään rintatulehduksen iskevän. Onko kokemuksta tai muuten tietoa?

Kiitos etukäteen.

Päivi

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt uimahallissa paljon ja melko pienen vauvan kanssa, ikinä en ole saanut rintatulehdusta, enkä mitään oireita. Uskallan suositella!

-hiiriemo-

Vierailija
2/5 |
11.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä kylmä ei sinällään aiheuta rintatulehdusta, sillä kyseessä on bakteerin aiheuttama tulehdus. Jos on kovin kylmänarka, niin silloin ei toki tieten tahtoen kannata mennä itseään palelluttamaan, mutta periaatteessa imetyksen aikanakin voi elää ihan normaalisti :)

Kylmä voi siten olla osasyynä rintatulehduksen puhkeamiselle, että kylmällä ilmalla esim. ulkona imettäessä ei kärsi imettää rintaa riittävän tyhjäksi, ja pingottuessaan rintaan voi sitten ensin syntyä tukos, joka joillain voi nopeastikin muuttua tulehdukseksi. Tiedän äitejä, jotka ovat imetyksenkin aikana jatkaneet avantouintiharrastustaan. Kuulemma rinnat eivät juurikaan reagoi, jos mahdollisimman lähellä avantoon pulahtamista rinnat tyhjennetään mahdollisimman hyvin (ts. imetetään) ja jos mahdollisimman pian avantouinnilta tultua tyhjentää rinnat uudelleen mahdollisimman hyvin.

Jos rinnoissa on haavoja tai nirhaumia, joiden kautta bakteerien on helpompi päästä rintaan sisälle, voisi uimista luonnonvesissä ja yleisissä uimahalleissa ehkä rajoittaa, kunnes haavat tai nirhaumat ovat parantuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin kanssa uimahalliin menoa, nyt olen kerran käynyt vauva pian 5kk. Kylmään veteen en kyllä menis, esim. taloyhtiössämme on sauna ja kylmä uima-allas, missä uiskentelin koko raskausajan mutten enää just rintatulehdus riskin takia. Uimahallin vesi kuitenkin lämpimämpää, eli uimaan vaan!

Vierailija
4/5 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kysymys onkin jo lähes kuukauden vanha.

Toisen lapsemme synnyttyä menin järveen uimaanensimmäsitä kertaa, kun lapsi oli alle 2kk vanha. Vesi oli noin 10-asteista, eikä ollut saunomismahdollisuutta, saati lämmintä pukukoppia järven vieressä. Lapsi oli täysimetyksellä.

Ensimmäisen lapsemme synnyttyä taas olin rinnoista niin kylmänherkkä, että kävelin 30-asteen helteellä fleecetakki päällä, ettei "viima" (jonka siis ihan selvästi tunsin) kävisi niin kipeään. Silloin en olisi voinut kuvitellakaan uimista, kun en edes sitä takkia saanut päältä, vaikka hikoilutti muuten. Että näin ne tilanteet voi vaihdella.

Vierailija
5/5 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vielä vastaaan vaikka keskustelu on jo vanha.... Olen imettänyt ja käynyt vauvan kanssa uimahallissa 5kk iästä lähtien, mutta uimme terapia-altaassa, jonka lämpötila on aina +32 astetta. Kun uin vauvan kanssa, emme käy ollenkaan saunassa, mutta pukeudun hyvin ja lisäksi käytän Ruskovillan rinnanlämmittimiä, huippukeksintö! Toinen puoli villaa, toinen silkkiä, hengittää mutta pitää lämpöisenä, eikä tulehduksia ole tullut.

"itsenäisestikin" olen käynyt uimassa jo muutaman kerran uimahallissa, ja silloin teen niin, että menen saunaan vasta uinnin jälkeen, niin ei tule niin iso lämpötilanvaihdos rinnoille.