Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan imettäminen + tohukas taapero... MITEN???

Vierailija
01.07.2007 |

Miten ihmeessä saatte imetettyä vauvan, jos isompi sisarus on pari vuotias, pahassa uhmaiässä oleva taapero?

Vauva syö tissiä vähintään 30min kerralla (tulee niin vähän maitoa), ja jopa tunnin välein.

Ja sillä aikaa esikoinen on ehtinyt tehdä vaikka mitä... (kyllä te tiedätte, joilla on erittäin nopealiikkeinen+touhukas+kokeileva+riehakas+pahimmassa uhmaiässä oleva 2-vuotias, joka ei vielä ymmärrä läheskään kaikkea mitä sanotaan tai komennetaan, tai vaikka ymmärtää, niin uhmaa eikä tottele, niin mitä tarkoitan.)

Otan vastaan kyllä kaikki vinkit, miten tässä tilanteessa voi vauvan pitää pelkällä tissimaidolla!!!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka ikää vain alle 2v. Esikoinen on ollut koko ikänsä vaativa ja huonohermoinen, kiukustuu tosi helposti. Syöttämiset ja nukuttamiset on vaikeita... En todella aio koko ikää rattaissa nukuttaa mutta vielä olen sen tehnyt. Ehkä pitäisi sitten sänkyyn pistää päivälläkin vaikka voi olla ettei sit nuku lainkaan...että ehtii tuon vaavin syöttää jos just silloin nälkä.

Vierailija
2/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita muistaa myös ettei sinun tarvitse olla supermami, kun alkaa homma väsyttää pyydä apua kavereilta, sukulaisilta tai vaikka kodinhoitajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja apua kyllä saan, mutta eihän nyt kukaan voi pyytää ystäviä/sukulaisia/kodinhoitajaa asumaan luokseen käytännössä 24/7 vain sen takia, jotta saa kuoupuksensa ruokittua rinnalla...

Ei tässä ilmeisesti muu auta kuin alkaa antamaan päivisin rinnan lisäksi myös lisämaitoa(korviketta), jotta tyttö saa mahansa täyteen.

Kyllähän tämä on tähän asti sujunut kun mies on ollut tytön syntymästä asti 1,5kk lomalla (kesäloma+isyysloma jne.), niin olen pystynyt imettämään aina kun vauva on sitä vaatinut ja tarvinnut.

Mutta huomenna jään lasten kanssa sitten keskenään kotiin, niin eipä taida enää onnistua sellainen...

Vierailija
4/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän voi lastasi nälässä pitää tai antaa toisen loukata tai tappaa itseään sillä aikaa kun imetät. Asiat tärkeysjärjestykseen.

Vierailija
5/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hankala tosiaan, jos isot tissit. Olisin silti luullut että liinassa saisi silti imetettyä niilläkin.

Vierailija
6/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan imetyksestä.

Sitten joskus luin kirjaa esikoiselle samalla kun imetin. Ehkä tärkein neuvo on vaan opetella imettämään joka paikassa. Rauhallisimpana esikoinen pysyi, jos olin imettäessä silti henkisesti läsnä, eli juttelin ja osallistuin leikkeihin sanallisesti.

Järjestin myös kodin vaarattomaksi, ei tarvinnut stressata. Ja koti siivottiin sit kun kerettiin, ehtiihän sitä sit kun mies tulee kotiin ja vuoden päästä ;)

Imetyksen hitaus ei muuten kerro maitomäärästä mitään, vaan herumisnopeudesta ja vauvan imutehosta. Eli on hyvinkin todennäköistä, että imetykset nopeutuu kun vauva kasvaa.

Vierailija
7/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se esikoinen siitä kärsi jos se telkkaria katsoo aina silloin kun imetät

Vierailija
8/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näillä tisseillä on mahdotonta imettää ilman käsiä. :( Rinnat esim. peittää lapsen sieraimet kokonaan ja todella tiiviisti, jos ei auta käsillä. Todella hankalat. Ja rinta ei pysy suussa painonsa takia, jos ei auta kädellä.

Mutta eihän sitä ole tähtiin kirjoitettu, etteikö se lähtisi sujumaan jostain kumman syystä kantoliinasta. Voihan se lapsikin oppi jonkun " uuden" otteen imeä?

Nuo piirretyt 2v:n kanssa. Ehkä pari kartaa malttaa ja jaksaa katsoa mieluista ohjelmaa, muttei sen enempää päivässä. Ei ole kovin kiinnostunut televisiosta.

Max. katsoo yhtä putkeen n.15min televisiota.

Joten täytyy tosiaan vain imettää vauva ja antaa korviketta perään, jos tulee sellaisia hetkiä päivässä ettei ehdi imettää tunnin välein jne. Onhan sitten esikoisen päiväuniaika ja ilta, jolloin voin antaa rintaa niin paljon kuin vauva haluaa. :)

ap

Vierailija
9/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi pumpata maitoa ja antaa sitä pullosta tarvittaessa.

Mitä tulee tuohon että maitoa olisi vähän tms, niin en usko. Jos vauva viihtyy tissillä noin hyvin, kyllä sitä maitoakin taitaa tulla ihan hyvin. Jos haluat voit lisätä maidon määrää juomalla yli 3 litraa päivässä. 3litraahan sinun pitäisi nyt joka tapauksessa juoda, mutta maidon lisäämiseksi tulee juoda enemmän vielä. (2l sinun elimistösi tarpeisiin ja 1l äm tuotantoon). Jos juot vähemmän kuin 3l, joko laihdut itse tai sitten maitomääräsi laskee. Luultavasti molempia.

Vierailija:

Kyllä näillä tisseillä on mahdotonta imettää ilman käsiä. :( Rinnat esim. peittää lapsen sieraimet kokonaan ja todella tiiviisti, jos ei auta käsillä. Todella hankalat. Ja rinta ei pysy suussa painonsa takia, jos ei auta kädellä.

Mutta eihän sitä ole tähtiin kirjoitettu, etteikö se lähtisi sujumaan jostain kumman syystä kantoliinasta. Voihan se lapsikin oppi jonkun " uuden" otteen imeä?

Nuo piirretyt 2v:n kanssa. Ehkä pari kartaa malttaa ja jaksaa katsoa mieluista ohjelmaa, muttei sen enempää päivässä. Ei ole kovin kiinnostunut televisiosta.

Max. katsoo yhtä putkeen n.15min televisiota.

Joten täytyy tosiaan vain imettää vauva ja antaa korviketta perään, jos tulee sellaisia hetkiä päivässä ettei ehdi imettää tunnin välein jne. Onhan sitten esikoisen päiväuniaika ja ilta, jolloin voin antaa rintaa niin paljon kuin vauva haluaa. :)

ap

Vierailija
10/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan hyvällä omallatunnolla ruokkinut esikoiseni lähes kokonaan korvikkeella.

Nyt siis haenkin vinkkeja, jotta pystyisin tosiaan imettämään kuopukseni, jos vain mahdollista, kun kerta tällä kertaa maito nousi rintoihin! :)

Tuo juominen... hyvä vinkki, kiitos siitä. Jospa sillä saisin hieman nostetta maidon tuloon. Nyt olen juonut hieman vajaa 3l päivässä, joten ei muuta kuin kasvattamaan sitä määrää.

Siis kyllähän sitä maitoa tulee riittävästi, sillä paino nousee tytöllä todella hyvin, mutta sitä ei ilmeisesti tule riittävän nopeasti (?), sillä imemisteho+ote tuntuu ja näyttää todella hyvältä. Tyttö siis imee aivan uskomattomalla tarmolla ja vauhdilla.

Pumppaamalla ei tule tippaakaan.

ap

Vierailija
11/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainun pumpun voi heittää vaikka roskiin, sillä en itsekään saanut pumpattua. Sen sijaan Aventin pumpulla tuli tosi hyvin. Jos ei sinulla ole sitä, suosittelen ostamaan tai lainaamaan jostain. Samoin käsin lypsämällä sain maitoa, kunhan vaan ensin opin tekniikan.

Eli siis rintoja pitää ensin ravistaa siten että olet kumartuneena eteenpäin. Sitten lypsä rintoja vuorovedoin. Näin herutusrefleksi käynnistyy helpommin. Muutenkin pitää matkia lypsämisessä vauvan tahtia, eli kuten vauvakin tekee, kun heruminen käynnistyy, pitää tihentää tahtia jne. Parhaiten maito heruu lämpimän suihkun jälkeen.

Kokeilepas.

Vierailija:

Olen ihan hyvällä omallatunnolla ruokkinut esikoiseni lähes kokonaan korvikkeella.

Nyt siis haenkin vinkkeja, jotta pystyisin tosiaan imettämään kuopukseni, jos vain mahdollista, kun kerta tällä kertaa maito nousi rintoihin! :)

Tuo juominen... hyvä vinkki, kiitos siitä. Jospa sillä saisin hieman nostetta maidon tuloon. Nyt olen juonut hieman vajaa 3l päivässä, joten ei muuta kuin kasvattamaan sitä määrää.

Siis kyllähän sitä maitoa tulee riittävästi, sillä paino nousee tytöllä todella hyvin, mutta sitä ei ilmeisesti tule riittävän nopeasti (?), sillä imemisteho+ote tuntuu ja näyttää todella hyvältä. Tyttö siis imee aivan uskomattomalla tarmolla ja vauhdilla.

Pumppaamalla ei tule tippaakaan.

ap

Vierailija
12/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oli sellainen vauva ettei se häiriintynyt pomppivasta ruokailusta

Vierailija
13/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen vilkas 1v 11kk ja vauva vajaa 2 viikkoa, ja mulla kanssa niin isot rinnat että kädet ei jää imettäessä vapaaksi. Isukki menee töihin viikon päästä ja mulla kans aika paniikki miten ehdin ruokkia vauvan! Ja hoitaa esikoisen. meidän esikoinen kun ei suostu esim. syömään itse, nukkuu päikkärit ulkona ym. Jos olen juuri imettämässä kun on ruoka-aika tai päiväunet esikolla niin miten ihmeessä selviän!?!? Mä en halua korviketta antaa kun esikoinen on maitoallergikko ja itse olen jo nyt maidottomalla dieetillä.

Joten kaikki vinkit kehiin miten yhdistää imetys ja uhmiksen hoito!!!!!

Vierailija
14/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukuttaa vielä rattaisiin päiväunille ja meidän parveke on kesäisin liian kuuma nukutukseen niin en voi oikein katuja tallata ja imettää samanaikaisesti....

14

Vierailija
15/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ajattelitko todella nukuttaa rattaisiin niin kauan kuin päiväunia nukkuu?

Vierailija:

nukuttaa vielä rattaisiin päiväunille ja meidän parveke on kesäisin liian kuuma nukutukseen niin en voi oikein katuja tallata ja imettää samanaikaisesti....

14

Vierailija
16/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 01.07. 12:03 vastaa tähän viestiin (16/17)

Kaikella kunnioituksella, mutta 1v11kk ei vielä ole uhmis.

Vierailija
17/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja poika taas oikea tissivauva. Saattoi pahimmillaan olla viisikin tuntia putkeen rinnalla. Tuo onneksi vasta illalla kun mieskin oli kotona. Mutta päivälläkin tisuteltiin puolen tunnin välein, tunti kerrallaan. Eli hyvin hyvin sidottu olin siihen hommaan.

Ja sittenkun on vielä ylivilkas taapero mukana touhussa. Joka ei malttanut katsoa telkkaria.

Mutta imetys onnistui hyvin, ja vieläkin imetän, poika pian vuoden.

Minun vinkkini olivat ne että siivoaa kodin täysin lapsi turvalliseksi. Kaikki pesuaineet, veitsen yms vaaralliset asiat lukkojen taakse. Eli ettei tarvitse itse olla huolissaan siitä mitä isompi tekee kun imettää. Kun tietää ettei ole voinut saada mitään vaarallistä käsiinsä. Siivoukset yms kannattaa unohtaa täysin, siivoaa sitten illalla, tai viikonloppuna, jos jaksaa ja kerkiää.

Meidän poika nukkui kantoliinassa ulkona päikkärit, joten esikoinen meni rattaissa.

Imettäessä aina viereen satukirjoja yms kaikkea kivaa millä voi viihdyttää esikoista. Ja välillä ne lasten ohjelmat toimivat.

Mutta kyllä se sujuu. Vaikka näin jälkikäteen mietittynä sitä oikeasti ihmettelee että miten sitä jaksoikaan sen ajan.... mutta niin sitä vain aika menee tosi nopeasti. Ja nyt jo kuumeillaan kolmatta ;) Oli se sen arvoista.

Meillä myös esikoinen oli täysin pullolapsi ja iloinen olen nyt siitä että kakkosen imetys onnistui näin hyvin vaikka suurimman osan ajan hänen vauva ajastaan meni tisutellessa. Oli se sen arvoista. =)

Eli kannattaa yrittää jos vain haluja on. Kyllä se onnistuu, ja jos ei onnistu niin ota pullo avuksi.

Positiivisella asenteella kun lähdet hommaan mukaan niin asiat menevät paljon paremmin.

Onnea

Vierailija
18/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten nukutat sisälle, tai nukutat partsille, mutta siirrät nukahdettua rattaat sisälle varjoon.

Opetelkaa imettämään paikassa kuin paikassa. Penkkejä löytyy puistosta, kaupoista, kavereilta, kävelyteiltä jne. Ja hei, kyllä ne esikoiset huomaa, ettei huomiota saakaan imetyksen aikana! Tehkää kotinne vaan turvalliseksi, ettei mitään satu vaikka uhmakohtaus iskisi imetyksen aikana!

Syksyllä sitten aukeaakin taas avoimet päiväkerhot, missä voi itse imettää samalla kuin esikoinen leikkii. (Mutta lupaan teille, syksyllä jo ihmettelette, että miten silloin kesällä tämäkin tuntui niin hankalalle. Kaikkeen tottuu.)

Vierailija
19/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus uhmakausi voi toki alkaa aiemmin, mutta ei sentään vielä alle 2v lapsilla.

3v uhma on tyypillisimmillään sitä ettei lapsi oikein itsekään tiedä miksi kiukuttelee. Joskus 3v lapsemme raivosi oikein kunnolla ja raivon laannuttua kysyin että mikä sinua oikein kiukutti ja lapsi vastasi, ettei tiedä, oli vaan paha olo.

Vierailija
20/24 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainun pumput taas saavat maidon rintaamaan. Vaikkei siitä mitään hyötyä ole ollut kun ei vauva ole pulloa huolinut...

t: 19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä