Ruskeaa vuotoa keskiraskaudessa
Hei!
Onko muilla kokemuksia niukasta ruskeasta vuodosta keskiraskaudesta? Mistähän johtuu?
Mulla on menossa nyt rv 21 ja viime viikolla minulla oli hyvin niukkaa vaaleaa veristä vuotoa, joka jatkui ruskeana-mustana n. kolme päivää lääkäri ultrasi ja kaikki oli hyvin ja passitti vuodelepoon ja määräsi syömään enemmän magnesiumia. Vuodon alkuperää ei näkynyt. Makasin kiltisti puoli viikkoa ja vuoto meni ohi ja olo parani huimasti.
Nyt n. viikko edellisen ruskean vuodon jälkeen, alkoi uudestaan ruskea vuoto (hyvin niukka). Viime viikolla ja nyt tunnen kyllä itseni tosi väsyneeksi, lepo paransi tilannetta. Lisäksi ennen eka vuotoa, minulla oli viikon ajan usein ja runsaasti nenäverenvuotoa (lääkärin mukaan myös aivan normaalia).
Onko muilla vastaavasta kokemuksia? Pitäisikö mennä uudestaan lääkärille? Mulla on menossa toinen raskaus, ekassa ei ollut minkäänlaisia vuotoja.
Kiitoksia vastauksista!
T. Kesänkukka rv 20+1
Kommentit (2)
Kiitos vastauksesta!
Unohdin äsken mainita, että mullakin lääkärin mukaan istukka häiritsi raskauden alkuvauiheessa, mutta nyt viime ultrassa (n. rv19) istukka oli noussut niin paljon, että vain pieni nipukka oli enää kohdunsuulla. Ehkäpä se vuoto mullakin johtuu kuitenkin siitä.
Lepäilitkö enemmän vuodon takia?
Itselläni vuoti ruskeaa vuotoa toisen lapseni raskaudessa koko ajan muistaakseni viikoilla 13-18. Säikähdin myös keskenmenoa tai muuta ongelmaa, mutta raskaus eteni hyvin loppuun saakka vuodosta huolimatta.
Kun ultrattiin, näkyi että vauvalla oli kaikki hyvin. Muistaakseni minun kohdalla lääkäri epäili että istukan reuna olisi kohdunsuulla josta tihkuisi verta. Ja kun raskaus etenee, istukka nousee ja vuoto loppuu kenties. Ja näin se taisi mennä, koska sitten se muutaman viikon päästä lakkasi.
Vaikka kyllä se silti vaivasi mieltä ja huolestutti, kun oli kuitenkin vähän mysteeristä se vuoto.
Olin kokenut aiemmin kaksi alkuraskauden keskenmenoa, joten niistä varmasti oli jäänyt kammo kaikenlaista vuotoa kohtaan.
Mutta todellakin kaikki meni lopulta hyvin!