Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Röyhtäytysvinkkejä kaivataan!

29.06.2007 |

Meidän pikkupoitsu kohta 3vkoa, ei röyhtäise millään, enkä jaksaisi puolta tuntia läpsyttää pyllylle öisin.

Hotkii tisumaidon kovalla vauhdilla ja monesti pulauttaa heti syötön jälkeen. Kitisee ihan selvästi vattavaivoja syötön jälkeen, ja pieruja kyllä tunkee.

Olen kokeillut sylissä, aika pystyasennossa hytkyttelyä, ja olkapäällä hytkyttelyä. Vatsallaan makoottamistakin, mutta ei röyhtäise.....kuin vasta noin 20min jälkeen, jos silloinkaan.

Olisko muita konsteja?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..röyhtäyttää syötön välissä?

Vierailija
2/8 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä puklun mukana tulee kyllä ylimääräiset ilmatkin. Monet ei muutenkaan röyhtäytä vauvaa öisin ollenkaan koska nukkuva lapsi vaikeemmin röyhtäisee ja toisaalta jotkut lapset sitten herää siihen röyhyttelyyn.

Suolen lähtökohta sijaitsee vatsalaukussa siten, että jos nukutat vauvaa ruuan jälkeen oikealla kyljellä, maidon seassa oleva ilma ei pääse suoleen aiheuttamaan ilmavaivoja.

Meidän tyttö 4,5kk on edelleen surkea röyhtäisijä, usein röyhyt tulee vasta tunteja syötön jälkeen kun puuhailee vatsallaan lattialla. Heti ruuan jälkeen tulee kyllä puklutkin jos mahalleen laittaa, muuten ei edes puklaa. Olen pitänyt paljon olalla pystyssä ja taputellut selkää ja peppua, mutta kun ei röyhyt tule niin ei tule. Ilmavaivojakin on, mutta ei niistä suurempaa riesaa kuitenkaan kun vaivatta pörisee ilmat pihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä toimi hyvin: ensin otin pojan syliin olkapäätä vasten. Jollei röyhtiä kuulu, kallistan poikaa käsivarsieni varaan hieman taaksepäin - ja sieltä se röyhtäys sitten hetken kuluttua useimmiten tuli.

Tajuaakohan tuota selitystä..??? :) Pitäis olla piirtämis-mahdollisuus, olen niiiiiin huono selittämään asioita... :)

Pi-Ki ja poika kohta 4kk

Vierailija
4/8 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kappas, se toimi meillä! Ei vettä vauvalle tarvitse juottamalla juottaa, ihan vain pikku hörpyn olen pullosta antanut, jos ei röyhtäisy ole meinannut tulla.

Vierailija
5/8 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. jokunen viikko sitten! Tekkaa vaikka vielä tämä ketju:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10392584&t=10392584&appid…

Vauvamme on nyt 7 viikon ikäinen, ja on röyhtäissyt helpommin ehkä 2-3 viikon ajan. Loppujen lopuksi me ei keksitty mitään " varmaa" tai tosi hyvää keinoa röyhtäisyn aikaansaamiseen, mutta ajan myötä (tämä ei kyllä lohduta, tiedän!) se on alkanut tulla helposti ihan itsestään (yleensä pystyyn nostamalla). Kävimme myös vyöhyketerapiassa vauvan ollessa n. 3-5 viikon ikäinen, ja mielestäni myös sen seurauksena röyhtäisyt alkoivat tulla vähän vaivattomammin.

t. Ompunäiti

Vierailija
6/8 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei tarvitse röyhtäyttää. Riippu syöttö- ja imutavasta paljonkin, miten paljon ilmaa menee sekaan. Minä tosin aina olen kaikki vauvani *vaistomaisesti* röyhtäyttänyt. Konsteina nuo tavalliset olkapäälle ja peppuun taputtelu, rennosti *istuvaan* asentoon syliin ja hiukan takakenoon (vaikea tosiaan selittää näitä), pystyasennossa muutama melko reilu liike siten, että vauva tiukasti tuettuna (niska) olkapäähän/rintaan ja siitä pystystä nojaten etuviistoon ja ylös (toimii meillä ainakin) ja aika varma konsti myös ollut se, kun olkapäällä/rinnalla pystyasennossa samalla hieroo vasenta kylkeä kevyesti ylös/alas. Jos ei röyhtäisy ole helpolla tullut, niin en ole ikuisuuksiin odotellut. Ja välillä se syötön välissäkin röyhtäyttäminen on auttanut...

Vierailija
7/8 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noista ihan hyvin ymmärsi :) Luulen ainakin niin :)

Täytyypä kokeilla, jos meillä toimisi joku vinkeistä.

Vierailija
8/8 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksi todennut sen, että jos istun esim. sohvalla, niin laitan vauvan mun toisen jalan päälle mahalteen makaamaan, jolloin vauvan paino kohdistuu siihen masun kohdalle, ja röyhtäys tulee tosi helposti :)

siis silleen että vauva makoilee siinä niin, että toiselta puolen mun jalkaa roikkuu vauvan jalat ja toiselta puolelta ylävartalo :)

myrtti-