Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko alle 1v:n syötävä soseita?

25.06.2007 |

Hei

Meillä 8kk ikäinen tyttö on hieman ongelmallinen. Aloitti 4kk iässä soseet ja söi kaksi ekaa kuukautta loistavasti js 5kk iässä aloitettiin puurot yms eli viisi ateriaa päivässä. Nyt taas on ollut pitkään sellainen tilanne, että ei välitä soseista ollenkaan, ei puurosta eikä mistään lusikkaruoasta! Ei johdu hampaasta tai vastaavasta ohimenevästä ilmiöstä, koska tätä on jatkunut kohta 2 kk. Tyttö ei kerta kaikkiaan aukaise suutaan lusikalle! Kaikki ns sormiruoka ja suuhun pantava menee erittäin hyvin kuten banaani, leivän palat, perunan palat, porkkana, melooni yms mitä vain keksin/uskallan antaa, kun hampaita ei ole. Mutta eihän niillä paloilla elä? Eli hän on aikamoinen maidon/vellin suurkuluttaja. tilanne raivostuttaa minua, mutta en oikein tiedä, mitä tehdä. Tällä hetkellä tyttö syö kaksi kertaa päivässä lihasosetta sillä taktiikalla, että avaa suunsa sormiruoalle (esim maissinaksu) ja sujautan väliin lusikallisen sosetta. Tällä menetelmällä saa nuo kaksi ateriaa, mutta puuron kanssa en jaksa sen lisäksi taistella aamuin illoin vaan annan suosiolla velliä. Mitä neuvoksi? Mausta ei voi olla kysymys, koska tilanne on sama puuron, hedelmä-,marja-,kasvis-,ja lihasoseiden kanssa. Karkeampaan soseeseen siirtymistä olen kokeillut, mutta senkin suhteen tilanne sama. En edes viitsi ostaa purkkeja, koska menee niin paljon roskiin ja rahaa hukkaa. Öisin tyttö syö tietenkin, koska ei päivällä saa tarpeeksi. Meillä on loputon kierre! Olen ajatellut, että menköön maidolla ja vellillä lähemmäs vuoden ikään, sehän on alle 1v pääravintoaine siis maito? Eikös niin? Kun tulee hampaita lisää ja muutenkin suun motoriikkaa, alkaa sitten pureskella suoraan samaa ruokaa kuin muut? Vai alkaako? Onko kohtalotovereita? Neuvoja? Olen sitkeästi yrittänyt tarjota, mutta todennut, että hermot menee, jos yritän liikaa, joten kaipaisin muita vinkkejä kuin vaan sitä " että sitkeästi vaan" .Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pusituuteri (?): jos kaivataan vinkkejä, miten 9 kk syömälakkoilijan saa syömään, nin ei varmaan kauheesti auta, että päsmäröi, miten seuraavan lapsen kanssa pitäisi toimia.

mutta asiaan. tässä pari vinkkiä, joita muutkin ovat tainneet suositella.: - yritä lopettaa stressaaminen

- älä tuputa

- unohda lusikat vaikka pariksi viikoksi, ja anna sitä sormiruokaa, kun menee kerta alas

- odota, että lapselle tulee nälkä, eli älä yritä pitää orjallisesti kiinni ruoka-ajoista.

- unohda 5 ateriaa päivässä -suositus, jos se ei onnistu

- anna ruokaa, joka maittaa

meillä siis vauva 8,5 kk, joka syö vaihtelevasti. välillä koko purkin ja välillä yhden lusikallisen. nuo edelliset vinkit ovat siis kokeiltuja :) tietysti voit myös yrittää lopettaa yösyömiset, meillä ainakin aamupuuroa alkoi sitten menemään hyvin. puuroon saa sopivasti maitoa ja hedelmää sekaan, niin saa monipuolisemman ruokavalion yhdelle aterialle.

lisäksi tuo aamupuuro-lounas-välipala-päivällinen-iltapuuro -systeemi noudattelee ikään kuin aikuisten ruokavaliota. jos teillä maistuisi illalla esim. lihasose, niin ei kai se maailmaa kaada antaa sitä.

Vierailija
22/33 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä eroituksella, että kiinteät aloitettiin allergiaperimän takia vasta vajaa 6kk iässä. Alkuun meni muutama kuukausi joten kuten maistellessa, mutta noin 9kk iässä tuli täysi stoppi päälle, lusikalla syöttäen ei saannut MITÄÄN menemään alas, ei sen enempää puuroa, velliä, itsetehtyä sosetta, kaupansosetta, lihaa, kasvista tai hedelmää. Ainoastaan sormiruokana " söi" leipäpalaa, hedelmiä, vihaneksia jne.

En tiedä teinkö oikein vai väärin, mutta kun ei muu auttanut niin annoin lapsen syödä sitä mitä suostui eli ruoka-aikaan tarjosin kyllä soseita (joille ei koskaan enää suostunut suutaan avaamaan) en tuputtanut, annoin käsiin maissinaksuja ja muita sormiruokaa. Pääasiallinen rarvinto oli tosiaan maito (korvike 10kk->) ja vellit. Vellejä annoin, jotta saisi edes hieman ravinteikkaampaa maitoa. Ei minusta ollut lasta nälässä pitämään. Eli en kieltäytynyt antamasta velliä, vaikka juuri tarjottu sose ei kelvannutkaan. Lapsi kasvoi ihan normaalisti omalla käyrällään.

Hieman yli vuoden iässä alkoi sitten syömään tuota tarjoamaani " sormiruokaa" isompia annoksia ja oppi käyttämään lusikkaa. Eli siirtyi tavalliseen ruokaa ilman soseiden syömistä, pilkoin kaiken (lihat, perunan, kasvikset) pieniksi makupaloiksi, joita lapsi sitten söi. Eli voisiko onnistua teilläkin, että soseiden sijasta tarjoat lapselle ruoan paloina, annat syödä itse sen mitä syö ja yrität vaikka itse saada muutaman palan alas lusikalla, haarukalla, puhtain sormin...? Ikenilläkin saa muussattua esim perunaa ja hyvin keitettyjä kasviksia niin, että saa niitä nieltyä, vaikkei täysin soseena olisikaan.

Nykyisinkään meidän poika (4,5v) ei syö esim jugurttia tai kiisseliä, mutta lusikalla kelpaa kyllä syödä puuroa (alkoi syödä n. 1,5 vuotiaana) perunamuussia (alkoi syödä n. 2 vuotiaana), viiliä, vaunukasta, keittoja jne. Oppi siis omaan tahtiinsa ja minusta ihan hyvä näin. Syömisessä on menty hirmuisia harppauksia kaikenkaikkiaan eteenpäin ja on rohkaistunut maistamaan oudompiakin makuja, mistä olen kovin ylpeä :)

Korvikemaitoa ei tosiaan saisi antaa yli 1,5l/vrk eli siinä olin tarkkana ja annoin mielummin velliä, koska se täytti paremmin. Kolmannen kohdalla olen huokaissut helpotuksesta, koska tämä poika on alusta saakka syönnyt kunnon annoksia 4,5 kk iästä alkaen. En oikein usko tuohon kyllästymiseen vaan enemmin lapsen luonteeseen, jostain syytä toiset näistä pienistä vain tekevät omia päätöksiään ja opivat syömään omaan tahtiinsa. Meidän aikuisten tehtäväksi jää tarjota ravitsevaa ruokaa säännöllisin väliajoin, mutta lapselle itselleen jää päätettäväksi se määrä mitä syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neuvolatädin vinkkejä, jotka toimivat:

- maidon määrää kannattaa tarkkailla. Meillä lopetettiin yösyömiset, mikä paransi tilannetta hieman.

- ensin aina ruoka, sitten vasta maito

- ei saanut ressata asiasta! Minä pidin " tädille" ruokapäiväkirjaa (tyyliin klo 14 perunaa 2 tl), ja sen avulla näin itsekin, että kyllä sitä kuitenkin pidemmällä tähtäimellä ihan kivan energiamäärän saa, vaikka usein tuntui, että lapsi " ei ollut syönyt mitään" .

- jos se on sitten niin, että ruokaa ei mene määriä, kannattaa panostaa laatuun. Muutaman kerran kun saa sujautettua suuhun pelkkää lihaa, siinä on päivän rautamäärät jo aika pitkälti täytetty.

- hirveätä sirkusta ei kannata varmaan tehdä. Antaa kivoja virikkeitä tyyliin " syöminen on jännää" (napostellaan jauhelihakokkareita pöydän alla tms.), mutta jos ei syö niin ei sitten sillä kerralla syö.

- mun mielestä ei ole niin keskeistä sen lusikan kanssa. Jos tykkää muuten syödä itse, ole kiitollinen! (meillä oli pitkä matka siihen). Sitten kun taidot ovat lusikan kanssa paremmat, kummasti voi touhu kiinnostaa uudemman kerran.

Vierailija
24/33 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOSTA ETTÄ OLI TULLUT VASTAUKSIA HURJAN PALJON! Oli " ihanaa" huomata, että muillakin oli ollut hieman samaa, ettei olla ainoita: ainakin Hanne72,Mayella,Jas,Lillaapa ja talvisalama. Yritetään kaikki jaksaa tahoillamme

Amayta,Chicca ja onnellinen mamma kiitosta ERITTÄIN asiallisista ja hienoista neuvoista, joista on hyötyäkin!!!!!!!!!!!!!!!!Muillakin oli hyviä neuvoja, en kaikkia pysty luottelemaan.

SUURPERHEENÄITI: huomenna keitän perunaa soseen joukkoon...

Pii1: varmaan tuo terkka oli oikeassa. tietynlainen ankaruus varmaan kannattaa, muuten litkitään velliä tuttipullosta vielä 1,5 vuotiaana. Mun tarkoitus on olla enää ostamatta vellejä ja maidot annan kohta pelkästään nokkamukista. Onhan se ennenkin tehty; aiemmat lapset on vieroitettu tuteista ja tuttipulloista yhden vuoden iässä ja niin varmaan nytkin (yritetään ainakin).

CLO: Lusikkaruoka ei tosiaan kelpaa, suoraan suuhun menee kyllä ja sormilla. Mutta meillä siis tosiaan vauva ei kasva. On painossa PALJON miinuskäyrällä ja se lisää stressiä ja pakottaa toisaalta antaa noita vellejä/maitojakin turhan herkästi. Ja tosiaan ennen söi TOSI hyvin, mutta paha kurkkutulehdus katkaisi koko syömisen. Kurkku on ollut jo yli kuukauden terve, mutta joku juttu siitä jäi. Siksi ehkä olenkin niin ärsyyntynyt asiasta, koska muksu söi sitä ennen HYVIN.

Ja yleisesti. Tosiaan kuten jotkut sanoivatkin, meillä ei ole leluja pöydässä eikä pelleilyyn mennä. Sormiruoan ja makupalojen voimalla voi lusikkaruokaa houkutella syömään, mutta siis " ruoanpalat" on ainoa leikkiväline pöydässä. Syömisestä ei pidä tehdä sirkusta muuten mennään vaan allikkoon. Kiitos muistutuksesta. Ja viittä ateriaa en ole edes yrittänyt enää! Enkä aiokaan! Kunhan saisi sen neljä menemään kiinteätä. Tosiaan aion aloittaa antamaan neljä kertaa päivässä ja syö sen minkä syö. yritän olla stressaamatta.(helpommin sanottu kuin tehty) Yösyönneistä pitäisi päästä eroon niin söisi paremmin päivällä...HUOH jo etukäteen! Mutta tällaisia aatoksia.

Vierailija
25/33 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kaks 9 kk tyttöä, joista toinen on pitänyt aina välillä syömislakkoja tai ei nyt ihan lakkoja mutta syönyt korkeintaan 2 lusikallista per ateria... ja itellähän siinä hermoja koetellaan! oon vaan yrittänyt ajatella että syö kun on nälkänen. korviketta menee kyllä aina koko satsi, siinä ei ole koskaan ongelmia ollut. mutta jos ei olisi tuota suursyömäri siskoa niin paljon olisi roskiin ruokaa mennyt :) enkä ole hirveesti viitsinyt huolestua kun kasvaa ihan normaalisti, eikä painokäyräkään ole ollut kuin vähän miinuksella. että tsemppiä vaan, ja mä suosittelen kans tota viikon taukoa soseille, ihan kokeeks vaan!!

Vierailija
26/33 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paivansade77:

Mutta meillä siis tosiaan vauva ei kasva. On painossa PALJON miinuskäyrällä ja se lisää stressiä ja pakottaa toisaalta antaa noita vellejä/maitojakin turhan herkästi.

Kun sanot, että painokäyrä on paljon miinuksella, niin tarkoitatko, että se on nyt laskenut, vai että se on aina ollut miinuksella? Periaatteessahan käyrän etumerkillä (+ / -) ei ole juurikaan väliä, eikä nollakäyrä ole tavoite vaan keskiarvo kaikkien lasten kasvusta, jos lapsi vain kasvaa sillä omalla käyrällään, eli että absoluuttista painoa kuitenkin tulee. Jos käyrät paljon muuttuvat (esim. nollalta yli miinuskahden tai nollalta yli pluskahden, eli yli 2 yksikköä), on usein tutkimisen paikka. Yleensä kasvukäyrät vähän tekevät siksakkia ekan parin vuoden ajan.

Suhteellinen kasvukäyrähän muuttuu, jos painoa tulee joskus hintsusti mutta pituutta paljon tai toisin päin.

Mutta näistä kannattaa kysyä tarkemmin terkkarilta. Hänellä on velvollisuus kertoa, mitä kasvukäyrät tarkoittavat ja miten niitä tulkitaan, jos vanhemmat haluavat tietää.

Muuten, avokado on erityisen energiapitoista, ja sitä voi antaa myös sormiruokana, kun on sen verran pehmeää, että menee mössöksi suussa :)

Tsemppiä!

Vierailija
27/33 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, painokäyrä on ENNEN ollut normaali.Nyt kahdessa mittauksessa (6kk ja 8kk) ollut laskeva, mikä on minua huolestuttanut. Minusta se kertoo, että vauva ei saa tarpeeksi energiaa. Terkka vaan sanoo, että liikkuu niin paljon. Mutta ei kai vauvan pitäisi " laihtua" vaikka liikkuukin? kiitos avokado-vinkistä. pitääpä kokeilla!

Onko vauvoille tapana antaa öljylisiä? Tietääkö joku? yli 1v.llehhän ja leikki-ikäisille voi antaa 4-5tl ihan margariinin tai ruokaöljyn muodossa, kun juovat rasvatonta maitoa. Mitenköhän öljyn kanssa vauvoilla?

Vierailija
28/33 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

väillä mutta nyt on helpottanut huomattavasti (vauva 9kk). Pahimpina aikoina auttoi, että syötin soseen matalan lautasen reunalta vauvan haarukalla eli toin soseen haarukan avulla niin lähelle lautasen reunaa että pystyi itse syömään ruuan siitä suuhunsa:) söi joskus yllättävän hyvinkin tällä taktiikalla vaikka lusikkaa ei huolinut lähellekkään.

Vierailija
29/33 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi ulkona kahviloissa syöminen oli helpompaa kuin kotona, kun syöminen sujui siinä sivussa ihmisiä ja asioita katsellessa.

Vierailija
30/33 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit voiko tuon ikäiselle antaa öljylisää, luulisi että voi koska monissa 4kk suunnatuissa valmissoseissa on lisänä öljyä. Katsoin juuri Semperin luomuperunasosepurkkia ja siinä ainakin on rapsiöljyä, myös muistelen että muissakin olen nähnyt. Voithan tarkistaa asian vielä neuvolasta.

Vierailija
31/33 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paivansade77:

Joo, painokäyrä on ENNEN ollut normaali.Nyt kahdessa mittauksessa (6kk ja 8kk) ollut laskeva, mikä on minua huolestuttanut. Minusta se kertoo, että vauva ei saa tarpeeksi energiaa. Terkka vaan sanoo, että liikkuu niin paljon. Mutta ei kai vauvan pitäisi " laihtua" vaikka liikkuukin?

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin laihtumisesta ei varmaan kuitenkaan ole kysymys, jos painoa kuitenkin tulee. Ja sitä varmaan tulee, eikö vain?

Yli puolivuotiaan vauvan painonkehitys muutenkin hieman hidastuu, sillä jos se jatkuisi samana kuin alussa, vauva olisi yksivuotiaana reilusti yli 12kg :) Imetetyn vauvan olisi hyvä kasvaa keskimäärin n. 60-110g/vko. Ja todellakin, liikkuminen voi ihan oikeasti kuluttaa niin paljon energiaa, että kasvu käyrillä hidastuu.

Mutta en tällä kuitenkaan halua vähätellä huolestumistasi. Et kuitenkaan voi väkisin syöttää vauvaa, vaikka mielesi tekisi.

paivansade77:

Onko vauvoille tapana antaa öljylisiä? /--/ Mitenköhän öljyn kanssa vauvoilla?

Öljyä voi lisätä kiinteisiin ruokiin lurauksen. Mielellään kylmäpuristettua rypsi- tai rapsiöljyä. Oliiviöljy voi olla vauvalle liian voimakkaan makuista.

Vierailija
32/33 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista korvikkeen määristä ja syönneistä en siis osaa sanoa.. Mutta varmaan tätä ketjua lukee muutkin imetetyt, kiinteistä lakkoilevien äidit.

Eli meillä aloitettiin kiinteitten maistelu 6kk iässä. Eka kuukausi oli ihan olematonta syömisen kannalta (lisänä rintatulehdukseni..) Sen jälkeen maistui vähän ja jossain vaiheessa syötiin jo sellainen puolikas lautasellinen puuroa (aikuisen annoksesta) plus muut kiinteät ateriat päivittäin. Kotitekoista on ollut aina. Sitten 9kk iässä alkoi mennä kiinnostus syömiseen, tai lusikka ja haarukka kyllä kiinnostaa ja nyt 10kk iässä kova on yritys itse syödä. Usein se lusikka meneekin sinne suuhun, joskus jopa ruoan kanssa! :D Ruokahan usein ehtii pudota siitä pois kun neiti sitä pyörittelee.. Ja se ruoan tutkiminen on taas kiva juttu, eli vaikka saisin syötettyä ruokaa suuhun niin tyttö ottaa sen pois sormillaan ja liiskaa syöttötuoliin ja tutkiskelee x) Neuvolassa th ei asiasta ollut mitenkään huolestunut, painoa ja pituutta oli tullut ihan hyvin.

Minun arveluni on se, että tyttö treenailee nyt itse tuota syömistä ja ruokaa alkaa mennä enemmän sitten kun oppii itse syömään. Yösyöttöjä meillä ei enää ole ja muutenkin imetystahti on sellainen, ettei sillä ole juurikaan vaikutusta kiinteisiin. Aamuimetys, ennen päikkäreitä kiinteitten tarjoaminen, päikkäri imetys, iltapv kiinteitten tarjoaminen ja nukkumaanmennessä imetys. En tällä hetkellä näe tarpeelliseksi tarjota kiinteitä viittä kertaa päivässä, kun jo yksi ateriointi kestää ruoan leikkimis sessioineen niin pitkään :)

Vierailija
33/33 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

cloe:

Imetetyn vauvan olisi hyvä kasvaa keskimäärin n. 60-110g/vko.

Ups, jäi tuossa vauvan ikä pois: eli yli kuusikuisen vauvan olisi hyvä kasvaa keskimäärin tuon 60-110g/vko. Alle kuusikuisen vauvan olisi hyvä kasvaa muutaman kymmenen grammaa enemmän viikossa.