Suosittele hyvää pesukonetta
Nyt sitten levisi pesukone Juhannuksen kunniaksi ja uutta pitäisi mennä ostamaan. Vaatimuksena on hyvä linko esim 1400 kierrosta, villaohjelma, rypistymisenesto, pikaohjelma, riittävän suuri väh. 6 kg rumpu ja edestä täytettävä.
Merkeistä olen miettinyt AEG:ta, Mieleä (ehkä hieman liian kallis) ja LG:tä.
Nykyinen, rikki mennyt kone on Bosch ja luultavasti samaan merkkiin emme päädy uudelleen.
Kaikki vinkit otetaan vastaan, jotta löytäisimme uuden tehokkaan, suht nopean ja hiljaisen koneen nopeasti, 5 henkinen perhe ei montaa päivää ilman pesukonetta pärjää, varsinkaan juuri ennen lomareissua.
Kommentit (12)
Ja nettitutkimuksen perusteella taidan päätyä joko AEG:hen tai LG:hen. Boschin kone kesti meillä vajaat 6 vuotta. Mutta ei nuo pesukoneet päivittäisessä käytössä taida kauempaa enää nykyään kestäkään.
Täytyy illalla mennä ostamaan, toivottavasti löytyisi hyvä kone vaikka alesta.
on nyt muutaman kuukauden ollut 7KG AEG-pesukone ja kuivausrumpu. Plussaa monipuolisista ohjelmista + kaikista ohjelmista saa pikapesun, jos on vain puoli koneellista pyykkiä. Erittäin hiljainen ääni. Meillä valinnassa vaikutti myös sähkökulutus (A) ja tietenkin pesutulos (A) sekä se että lingosta löytyy tarpeeksi kierroksia (1600r/min). Rummussa energialuokka B.
Meillä LG ja huipputyytyväinen olen. Edestätäytettävä, 7kg täyttö, 1400 linkous...
Meillä on Miele, eikä kyllä toista merkkiä enää hankitakaan (jos tuosta nyt joskus aika jättää). Täysin huoltovapaa ollut, tehokas linkous, kaikki tarvittavat ohjelmat, ja hiljainen. Vaikka vähän enemmän maksaakin, mutta tässä kohtaa saa rahalle vastinetta.
Meidän koneessa 7kg rumpu ja max linkous se 1400.Lisäksi juuri mainitsemasi villapesut jne.Olen tykännyt koneesta todella paljon sillä se on oikeasti hiljainen ja pesujälki hyvä.Koneella sitä paitsi 10 vuoden takuu (rummulla ja moottorilla).Ainoa huono puoli on se, että kun pesuohjelma on pessyt, merkkiäänenä on 7 piippausta.Varsinkin iltaisin/öisin hiljaisessa kodissa piippaukset häiritsevät.Meillä ko. kone on tosin ollut jo useamman vuoden, joten tekniikka on saattanut kehittyä....
Lapsiperheessä kun pesukone on melkein jatkuvasti päällä niin kannattaa kiinnittää huomiota myös ohjelmien pituuteen. Meidän uudessa Elektroluxissa normaali valkopesu kestää 1h55m ja 40 asteen pesu 1h45m. Saa kyllä lyhennettyäkin ohjelmia pyykin likaisuuden mukaan. Puolitäyttö ei kovin paljoa ohjelmaa lyhennä. Vettä ehkä joo säästyy, mutta sähköä sitten kuluukin enemmän kun kone pyörii kaksi tuntia. Seuraavan koneen kun ostan niin aivan varmasti ekaksi tarkistan pesuajan ja sitten vasta muut kriteerit. Ennen pesin pyykit illalla viimeiseksi nykyään en. Pesun päälle kun laitat ne vielä kuivausrumpuun niin kello on jo vaikka mitä.
ja nyt vaan odotellaan että se tuodaan kotiin. Mielen kone tuli ostettua, jospa kestäisi sitten hieman kauemmin. Valttina oli tuo kennorumpu, hiljaisuus, energiankulutus ja suht monipuoliset pesuohjelmat. Ja on tarpeeksi yksinkertainen käyttää ;)
pikkupäästäisellä. (katso alempaa) Kone muuten hyvä, linkoo hyvin, mutta jos pitää pestä esim. Takki, joka on kosteudenjavedenpitävä ja pitää pestä erillään, meillä lapsen 92cm RAISKI-takki esim. ei suostu tekemään ohjelmaa loppuun, koska ei saa rumpua tasapainoon. Samoin kävi juuri eilen kun pesin mieheni Raiskin Drymaxx-takkia, joka myös pitää pestä erillään, myös housuista.
Silloin kun remppaa tehtiin, päätin, että nyt ostan kunnon koneen ja hintalappuun en tällä kertaa takerru. Olisi pitänyt vaan takertua, 800e koneesta, joka ei pese yksittäisiä vaatteita, on rahanhaaskausta ja Pyl.ystä!
En siis suosittele... Jos ei vielä käynyt ilmi...;)
koneessamme on 1600kierroksen linkous, muuten ihan samanlainen kuin pikkupäästäisellä. Kone ostettu lokakuussa 2005.
Olen ollut tosi tyytyväinen meidän Mieleen.
Meidän vanha Bosch hajosi muutama vuosi sitten pari päivää ennen joulua, great. Korjaaja aukaisi ja kehotti ostamaan uuden. Kysyin mitä merkkiä hän suosittelee. Miele, Siemens ja Bosch (kaksi jälkimmäistä saman firman.) Kysyin mielipidettä paljon kehutusta AEG:stä. Oli sitä mieltä, että jos elektroniikkaa tulee mukaan, ei suosittele. LG:n suoraveto oli niin uusi juttu, ettei osannut sanoa siitä mitään.
Sitten kauppaan. Ensimmäisen kodinkoneliikkeen myyjän (nuori poika) ensimmäinen kysymys: Miten paljon käytät konetta? -No joka päivä. -Siinä tapauksessa hän ei myy minulle muuta kuin Mielen koneen. -Miksi? -Koska muutoin hän ei saa minusta tyytyväistä asiakasta. (+ muita järkisyitä)
Kiersimme ihan kaikki mahdolliset liikkeet ja lopuksi haimme tuon ekan kaupan myyjältä sen Mielen koneen.
Ja tyytyväinen olen ollut. Eniten käytän puolen tunnin pikapesua, lähes joka ilta. Löytyy mm.villalle 3 eri pesuohjelmaa. Erittäin hiljainen. Painaa muuten melkein sata kiloa. Ilm. siksi pysyy lingotessa paikoillaan.
Se kodinkonekorjaaja muuten suositteli ainakin kerran kuussa pesemään jotain 90 asteen ohjelmalla, jottei sakkaa keräänny.
Nyt sitten vain ihmetellään, että kuinka kauan tätä onnea kestää!
Minäkin olen useaan otteeseen raivostunut meidän LG:lle, kun ei linkoa vaatteita, jos niitä on hyvin vähän tai on vain joku yksittäinen vaatekappale kuten takki. Muutoin on kyllä tosi hyvä kone, mutta tuon pienen pyykkimäärän kanssa ei vaan toimi kunnolla! Siihen löysin kuitenkin sellaisen ratkaisun, että kun ohjelma on siinä linkousvaiheessa eikä mene siitä eteenpäin, niin vaihdan ohjelman käsinpesu-ohjelmaksi ja siihen linkousta max 800. Sitten käynnistä ja sillä se osaa lingota loppuun saakka. Eli jotain eroavaisuuksia on niiden ohjelmien välillä. Eivät vaan ole LG:llä osanneet ohjelmoida samanlaista automatiikkaa kaikkiin eri pesuohjelmiin. Turhauttavaa!
AEG, Upo, LG, Bosch, Miele... Siinä eniten kehuttuja mitä olen itse seuraillut pesukonekeskusteluja. Itsellä oli Whirlpool aikoinaan ja hajosi täysin kahden vuoden kuluttua. LG:ssä mielestäni ainakin hyvä hinta-laatusuhde. Kalliskin kone voi hajota huonolla tuurilla nopeasti.